Ingezonden persbericht
Groot designretrospectief Richard Hutten in Kunsthal Rotterdam
Richard Hutten
Homo Ludens
9 juni t/m 7 oktober 2007
De Kunsthal Rotterdam presenteert deze zomer met de tentoonstelling 'Richard Hutten, Homo Ludens' het eerste grote overzicht van het werk van deze internationaal succesvolle ontwerper. Naast meubels, producten en interieurontwerpen zijn ontwerptekeningen en schetsen te zien die zijn denk- en werkproces duidelijk maken. Een wereldkaart laat zien waar Hutten komt, wat hij doet en waar zijn producten verkocht en geproduceerd worden. De Kunsthal gaf Hutten de opdracht de tentoonstelling zelf vorm te geven. Het resultaat is er naar, de tentoonstelling laat de overtuigende, typerende hand van Hutten zien. Richard Hutten als homo ludens is uitnodigend voor zowel volwassenen als kinderen. Niet alleen mooie Berlage krukjes, ook een 'twijfelglijbaan' waar zowel links als rechts vanaf gegleden kan worden en kleine 'olifantpoefjes' bieden, naast niet eerder getoond werk, een volledig retrospectief.
'No sign of design'
"Het grootste compliment is voor mij dat iemand een glimlach op zijn gezicht krijgt als hij mijn ontwerpen ziet", aldus de Rotterdamse ontwerper. Huttens ontwerpen zijn speels en bezitten vaak iets verrassends. Domoor (2002), een plastic beker met aan weerszijde een enorm oor, is daar een voorbeeld van en met een oplage van 100.000 stuks één van Huttens bekendste ontwerpen. Uitgangspunt voor Hutten is het wat, hoe en waarvoor van een ontwerp. Door op een intelligente manier de functionaliteit en gebruikswaarde van (archetypische) objecten te ondervragen, komt hij tot een herinterpretatie en optimalisatie van de functie van een object. De naam van zijn ontwerpen verraadt vaak dat het op verschillende manieren dienst kan doen. Table-upon-table barstool (1991) bestaat bijvoorbeeld uit twee op elkaar gestapelde tafeltjes die ook als barkruk kunnen fungeren. Zijn Zzzidtobject (2000), een soort skippybal, is met een kleine ingreep te veranderen tot wandlamp. Alle ontwerpen van Hutten, of het nu een kast, tafel, sieraad of kledingstuk betreft, zijn uitgevoerd in een eenvoudige vormentaal die hij zelf als 'no sign of design' benoemd.
Internationaal bekend
In 1991 studeerde Richard Hutten af aan de Design Academy. Direct na zijn opleiding begon hij zijn eigen ontwerpstudio in Rotterdam. Toen zich in 1993 een aantal ontwerpers verzamelde onder de noemer Droog Design was hij daar één van. Droog Design bood Hutten een internationaal platform. Het bezorgde hem grote populariteit in Japan, waar hij ontwerpen maakt voor Muji, de Japanse evenknie van de HEMA. Internationale erkenning kwam met ontwerpen als The Cross en S(h)it on it (1994). Inmiddels zijn Huttens ontwerpen opgenomen in verschillende museumcollecties, waaronder die van het Museum of Modern Art in San Francisco. Voor het Centraal Museum in Utrecht verzorgde Hutten het interieur van restaurant en boekhandel. Zijn recente projecten, een collectie zilver voor het Parijse Christofle en de inrichting van een door MVRDV ontworpen gebouw in Amsterdam, zijn tijdens de tentoonstelling voor het eerst in Nederland te zien.
Beeldmateriaal aanwezig
Voor meer persinformatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van de Kunsthal Rotterdam:
Willemijn van Drunen, t. 010-4400323; Femke van der Stoep, t. 010-4400321, 06-24820655; f. 010-4367152; communicatie@kunsthal.nl
Bij publicatie graag vermelden:
info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 - 17.00 uur
Kunsthal Rotterdam
Museumpark, Westzeedijk 341
3015 AA Rotterdam
Postbus 23077
3001 KB Rotterdam
www.kunsthal.nl