De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA1XA
Contactpersoon Uw brief 07-SZW-B-023 d.d. 24
Doorkiesnummer mei 2007
Faxnummer Ons kenmerk ARBO/A&V/2007/19025
E-mail Datum 8 juni 2007
Onderwerp Stand van zaken implementatie
Arbeidsomstandighedenwet
Op verzoek van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid d.d. 24 mei 2007
informeer ik u over de stand van zaken ten aanzien van de implementatie van de herziene
Arbeidsomstandighedenwet.
Arbocatalogi
Met sociale partners is overleg gevoerd over de tijdelijke subsidiëring van de totstandkoming
van arbocatalogi. Dit heeft geresulteerd in de afspraak dat het ministerie van SZW het
projectvoorstel van de Stichting van de Arbeid `Tijdelijke ondersteuning van de
totstandkoming van arbocatalogi' gedurende de periode 2007 tot en met 2009 voor een
totaalbedrag van 15,7 miljoen euro zal bekostigen.
Een onderdeel van dit project betreft de vormgeving van de subsidieregeling `Stimulering
Totstandkoming Arbocatalogi'. Kern van deze regeling is dat branches een tegemoetkoming in
de kosten van het opstellen van een arbocatalogus kunnen aanvragen nadat deze catalogus
door SZW met positief resultaat marginaal is getoetst. Over de inhoud en de uitvoering van
deze regeling vindt nog overleg met de Stichting van de Arbeid plaats. Naar verwachting zal
de subsidieregeling met ingang van 1 september 2007 in werking treden.
Inmiddels heeft de sector Podiumkunsten voor het arbeidsrisico schadelijk, versterkt geluid
afspraken gemaakt over de wijze waarop zij invulling geven aan de doelvoorschriften van de
overheid. Deze afspraken zijn marginaal getoetst door SZW. VVV-Nederland heeft de
afspraken ten aanzien van de arbeidsrisico's fysieke belasting, agressie en geweld,
bedrijfshulpverlening bij baliewerk en receptiewerk voor toetsing aan SZW voorgelegd.
Communicatie
In december 2006 is de landelijke voorlichtingscampagne `Samen beter aan de slag' gestart
met als doel een heldere communicatie richting ondernemingen, werkgevers en werknemers.
In deze campagne ligt het accent op de grotere eigen verantwoordelijkheid van werkgevers en
werknemers op het terrein van de arbeidsomstandigheden en wat het nieuwe stelsel in de
Ons kenmerk ARBO/A&V/2007/19025
praktijk voor hen betekent. Samen met sociale partners wordt eraan gewerkt om een zo
effectief mogelijke voorlichting over de herziene Arbeidsomstandighedenwet te realiseren.
In 2007 richten de communicatieactiviteiten zich op:
o Radiocommercials en advertenties
In de periode 7 tot en met 20 mei 2007 zijn radiocommercials over de herziene
Arbeidsomstandighedenwet uitgezonden. Daarnaast zijn er in dezelfde periode advertenties
geplaatst in dag-, vak- en weekbladen. Internetgebruikers zijn geattendeerd op de site
arbonieuwestijl.nl via de zoekmachine Google.
o Website www.arbonieuwestijl.nl
Meteen na de behandeling van het wetsvoorstel herziening Arbeidsomstandighedenwet in
de Tweede Kamer op 26 september 2006 is de website www.arbonieuwestijl.nl online
gegaan. De site wordt continu vernieuwd. Tot en met de maand mei 2007 hebben in totaal
bijna 80.000 unieke bezoekers de site 123.000 maal geraadpleegd.
o Brochure
Op 29 maart 2007 zijn 18.000 exemplaren van de brochure `Samen beter aan de slag, de
nieuwe Arbowet' met een aanbiedingsbrief van de Minister van SZW verzonden aan onder
meer werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en arbodienstverleners.
Ook is de brochure tot op heden bijna 6000 keer gedownload van de voorlichtingssite
www.arbonieuwestijl.nl.
o Presentaties
Vanaf oktober 2006 tot heden zijn er door vertegenwoordigers van SZW presentaties over
de herziene arbeidsomstandighedenwet gegeven aan onder meer werkgevers- en
werknemersorganisaties.
o Vrijwilligers
Het kennisinstituut MOVISIE (Kennis en advies voor maatschappelijke ontwikkeling)
heeft in november 2006, met subsidie van SZW, een themakrant `Veilig en gezond
vrijwilligerswerk' uitgegeven in een oplage van 50.000 exemplaren. Middels deze krant is
goede, algemeen toegankelijke en praktische informatie over relevante aspecten van de
herziene Arbeidsomstandighedenwet in relatie tot vrijwilligerswerk breed verspreid onder
vrijwilligersorganisaties. De krant is door vrijwilligersorganisaties massaal aangevraagd bij
MOVISIE.
Het ArboKennisPortaal
Met ingang van 1 maart 2007 is een voorlopig ArboKennisPortaal gestart met een beperkt
aantal voorzieningen. In 2007 zal de informatie over arbo- en verzuimbeleid verder worden
uitgebreid en meer worden toegespitst op te onderscheiden doelgroepen (werknemer,
werkgever en preventiemedewerker). Het ArboKennisPortaal zal medio 2008 volledig
ingericht zijn.
---
Ons kenmerk ARBO/A&V/2007/19025
Het Nieuwe Inspecteren
Bij de Arbeidsinspectie is het traject `het Nieuwe Inspecteren' in gang gezet. Het nieuwe
inspecteren houdt samengevat in: een meer outcome- en sectorgerichte benadering
gecombineerd met meer maatwerk in de bedrijven voor wat betreft de inzet van het
handhavingsinstrumentarium.
Een eerste belangrijk bestanddeel van het nieuwe inspecteren is maatwerk in de bedrijven. Bij
de handhaving hanteert de Arbeidsinspectie als leidend principe `hard waar het moet, zacht
waar het kan'. Dit betekent dat de inspecteur bij de inzet van het handhavingsinstrumentarium
maatwerk levert en bij zijn afwegingen niet alleen de geconstateerde tekortkomingen als
uitgangspunt neemt, maar deze afzet tegen de betreffende context: de ernst en omvang van het
risico, de arbogeschiedenis van het bedrijf, en de bereidwilligheid en kunde van de werkgever.
Het Nieuwe Inspecteren wordt eerst in een drietal pilotprojecten toegepast. Dit om te bezien of
de methode effectief is en ook om er ervaring mee op te doen.
Een tweede belangrijk bestanddeel bij het nieuwe inspecteren vormt het werken met op
prioritaire risico's toegesneden projecten. Hiertoe ontwikkelt de Arbeidsinspectie onder meer
een uitgebreide serie branchebrochures. Deze branchebrochures zijn voorlichtingsinstrumenten
die aan alle bedrijven in een bepaalde branche worden verzonden. In de brochure is informatie
opgenomen over de verplichtingen die de werkgever heeft, hoe een bedrijfsinspectie verloopt
en wat de belangrijkste arbeidsrisico's in de branche zijn. De brochure wordt ruim voor de
start van een inspectieproject aan alle bekende bedrijven in de sector toegestuurd. Een
steekproef uit deze groep bedrijven zal later daadwerkelijk worden geïnspecteerd. Met de
brochures kunnen de werkgevers zich goed op een inspectie van de Arbeidsinspectie
voorbereiden. Daarmee wordt het optreden van de overheid duidelijk en voorspelbaar.
In juni 2007 worden voor de volgende sectoren brochures gepubliceerd: kappers,
stratenmakers, papier en karton, gehandicaptenzorg, kinderopvang, autoschadeherstel, en
uitgeverijen. Daarna staan gepland (eind 2007, begin 2008) brochures voor de sectoren:
bouwplaatsen, koek- en snoep, vlees, metaal, rubber en kunststof, betonindustrie, verfindustrie,
wegenbouw, afbouw, timmerindustrie, meubelindustrie, fundering, asbest, installatiebranche,
horeca, containeroverslag, onderwijs en sociale werkvoorziening.
Uitvoering motie Koopmans c.s.
Op 26 september 2006 is tijdens de behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel tot
wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet de motie van de leden Koopmans en Stuurman
aanvaard1. In deze motie wordt de regering verzocht om met spoed een werkprogramma op te
stellen om te komen tot gezondheids- en veiligheidskundige grenswaarden (concrete
doelvoorschriften), waarover advies zal worden gevraagd aan de sociale partners.
De Tweede Kamer heeft tijdens het Algemeen Overleg van 7 februari 2007 aangegeven
geïnformeerd te willen worden over de verschillende fasen die in de uitwerking van de motie
1 Kamerstukken II, 2005/06, 30 552, nr. 27.
---
Ons kenmerk ARBO/A&V/2007/19025
Koopmans zijn geschetst. Inmiddels heeft er constructief overleg plaatsgevonden met sociale
partners over de uitwerking van de motie Koopmans. Sociale partners leggen de voorgestelde
uitwerking voor een reactie aan hun achterban voor.
Oordeel over de implementatie
De implementatie van de herziene Arbeidsomstandighedenwet verloopt naar wens. De in deze
brief geschetste maatregelen en met name de facilitering van de Stichting van de Arbeid bij de
totstandkoming van arbocatalogi en de vormgeving van een subsidieregeling om deze
totstandkoming van catalogi te stimuleren, zullen bijdragen aan een voortvarende
implementatie van de herziene Arbeidsomstandighedenwet.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(J.P.H. Donner)
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid