RandstandRail
8-6-2007
Laatste nieuws juni 2007
Uitbreiding testbedrijf
De afgelopen week is het testbedrijf voor RandstadRail uitgebreid.
Sinds 31 mei wordt getest op het trajectdeel Den Haag Centraal -
Ternoot - Beatrixkwartier - Laan van Nieuw Oost Indië. Op maandag 4
juni is gestart met het testen van het trajectdeel Zoetermeer Centrum
West - Oosterheem (Javalaan). Er is besloten om tot uitbreiding van
het testbedrijf over te gaan na een positief advies van de
onafhankelijk veiligheidsdeskundige (ISA) en de Inspectie Verkeer en
Waterstaat (IVW).
Het testbedrijf bij Ternoot en het Beatrixkwartier maakt het mogelijk
om de testritten die HTM uitvoert tussen Zoetermeer Centrum West en
Den Haag Laan van Nieuw Oost Indië verder de stad in te verlengen,
waarbij het in- en uittakken bij de Beatrixlaan wordt getest. Bij het
in- en uittakken worden de wissels van en naar de Beatrixlaan
regelmatig omgelegd en kan het functioneren van deze bewegingen in de
praktijk worden getoetst. Het biedt tevens de mogelijkheid om na een
aantal goed verlopen testritten de frequentie van de ritten op te
voeren. Dit was met de beperkte keermogelijkheden op station Laan van
Nieuw Oost Indië niet mogelijk. De testritten verlopen tot nu toe
voorspoedig.
Momenteel wordt RandstadRail dus getest op de trajecten Den Haag
Centraal - Zoetermeer Oosterheem en Rotterdam Hofplein - Nootdorp.
Resultaten testbedrijf
De resultaten van het testbedrijf op het traject Nootdorp - Den Haag
Centraal (testbedrijf sinds 15 maart) en Den Haag Laan van Nieuw Oost
Indië - Zoetermeer Centrum West (testbedrijf sinds 20 maart) zijn
bemoedigend. Het aantal storingen is teruggelopen. Op dit moment is
het niveau echter nog zodanig dat de uitvoering van het testbedrijf
nog niet stabiel genoeg is om over te kunnen gaan tot een
proefbedrijf. De termijn waarop de stabiliteit wel op het noodzakelijk
niveau zal zijn is op dit moment niet aan te geven.
Zoetermeer
In het vorige laatste nieuws meldde wij u al dat het aantal plaatsen
waar de ligging van de spoorstaven in het baanvak (scheluwte) niet
volledig voldeed aan de normen is teruggebracht van tien naar drie.
Het betreft een aantal locaties van het nieuwe deel van de Krakeling,
waar zettingen in de onderlaag de ligging van de baan beïnvloeden.
Voor de oplossing van deze drie resterende locaties worden momenteel
de laatste technische details uitgewisseld met de IVW. De start van
het testbedrijf vindt plaats zodra dat mogelijk is. Hieraan wordt in
het hoogst mogelijke tempo gewerkt.