Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

8-6-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Catalunya, circuit Montmelo Barcelona

ZINDERENDE HITTE DRUKT SNELHEDEN TIJDENS TRAININGEN VAN DE BARCELONA GP

LITJENS (28e) GEMATIGD TEVREDEN, WEBB (33e) FORCEERT TE VEEL EN VALT TERUG

Na de natte trainingen in Mugello is de zon in Barcelona een welkome verandering voor de heren GP-coureurs, die vandaag hun eerste trainingsdag afwerkten op het 4,7 km lange circuit van Montmelo onder de rook van Barcelona. De warmte sloeg echter zo hard toe, het kwik steeg van 20 graden 's morgens naar ruim 32 graden 's middags, dat het weerslag had op de prestaties van de motoren. Warmere lucht levert minder vermogen en als het asfalt ook nog eens van 20 naar maar liefst 40 graden stijgt, is het ook met de grip een stuk minder goed gesteld. Dat ondervonden beide DeGraaf Grand Prix team coureurs Joey Litjens en Danny Webb, die beiden in de kolere ochtendsessie stukken sneller waren dan 's middags bij een veel fellere zon. Geluk bij een ongeluk is dat iedereen er last van heeft. "Maar als je tijden in de 2e training van de dag langzamer zijn dan 's morgens, dan is het normaal gesproken foute boel. Nu echter niet", weet Joey Litjens, die 0,6 seconden langzamer ging in tijdtraining 1, maar evengoed wel een plaatsje opklom naar plek 28.

"Vanmorgen ging het perfect. Ik zat in no-time dicht bij mijn tijd van vorig jaar hier in Catalunya", vervolgt de 17-jarige Honda-coureur uit de stal van Arie Molenaar. "De machine liep goed, maar de vering kon een aanpassing gebruiken. Daarvoor kwam ik binnen en na wat wijzigingen aan de voorvering voelde het al ietsje beter aan, maar nog niet 100%. Vanmiddag in de kwalificatie was het echt veel en vel warmer. Dat resulteerde in een machine die enorm veel méér gleed. Het Dunlop rubber 'smeerde' meer en dat kwam de vering ook niet ten goede. Ik moest mijn motor had inremmen voor de bochten, bijna doodremmen. Zodra ik mijn rem losliet dreef de machine weer naar buiten en was er geen ouden aan. In de 30 minuten tijdtraining kamen we er niet toe om de daarvoor benodigde aanpassing te doen, maar veringspecialist Tim de Bot weet wat er aan gedaan kan worden. Dan mag ik al met al niet ontevreden zijn. Ik weet waar het probleem ligt, bij de vering. En morgen gaan we voor verbetering van de tijden. Dat zit er ruim in", besluit Litjens, die hoopt op een plek op de eerste 6 startrijen, (bij de eerste 24), om weer een fraaie score als zijn 16e positie in Mugello te kunnen herhalen.

Voor de jonge Brit (16) Danny Webb, die tijdens zijn twee seizoen in de MotoGP-academy races al meerdere keren in Catalunya in actie kwam, was het verschil met de andere GP's duidelijk merkbaar en zichtbaar in de standen op de trainingslijsten. ""Mijn 28e tijd in de vrije training was OK. Ik zat al vlak achter mijn 'personal best' hier op het Circuit de Catalunya. En dat terwijl ook bij mij de vering verbetering kon hebben. Ik moest en zou er vanmiddag onderdoor gaan wat die tijden aan ging, maar stuitte op de veel hogere temperaturen. Daardoor heb ik me echt vergaloppeerd/. Ik wilde te graag sneller, begon te hard te pushen en dat resulteerde in geforceerd rijden. Ik weet dat dat tegen je werkt, maar toch. Je wilt graag sneller, en als dat niet lukt baal je en rem je nog later. De uitwerking was averechts en ik zakte zes plaatsen op de grid. Was ik vanmorgen nog de snelste van Joey en Hugo, nu staan ze vóór me. Ik kreeg in de slotronde nog wel aansluiting bij een goede groep met 6 man, maar daar ging het zo heet aan toe dat er een paar rijders van de lijn en de baan geduwd werden, waardoor de rondetijden instortten. Ook ik weet war de schoen wringt...", aldus Webb.

Hugo van den Berg, die vorig jaar al een wildcard had in Barcelona en net als Litjens en Webb de baan al kende, reikte tot de 30e plaats.

In de MotoGP-trainingen was het gejuich van de Spaanse fans groot toen Pedrosa's snelste tijd van vanmorgen niet werd overtroffen door Rossi en Hopkins. Casey Stoner prijkt vooralsnog op de voorlopige 2e startij (4e) voor de 2e Spanjaard Toni Elias en Loris Capirossi.

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Lukas PESEK

CZE

Valsir Seedorf Derbi DERBI


1'51.119

232.4


2

Mattia PASINI

ITA

Polaris World APRILIA


1'51.170

229.3


3

Raffaele DE ROSA

ITA

Multimedia Racing APRILIA


1'51.315

231.9


4

Gabor TALMACSI

HUN

Bancaja Aspar APRILIA


1'51.380


229.7


5

Hector FAUBEL

SPA

Bancaja Aspar APRILIA


1'51.395


228.9


6

Sergio GADEA

SPA

Bancaja Aspar APRILIA


1'51.493


228.7


7

Bradley SMITH

GBR

Repsol Honda 125cc HONDA


1'51.970


226.3


8

Sandro CORTESE

GER

Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA


1'52.031


229.5


9

Nicolas TEROL

SPA

Valsir Seedorf Derbi DERBI


1'52.135


228.2


10

Pablo NIETO

SPA

Blusens Aprilia APRILIA


1'52.233


226.2


11

Lorenzo ZANETTI

ITA

Team Sicilia APRILIA


1'52.273


229.3


12

Michael RANSEDER

AUT

Ajo Motorsport DERBI


1'52.275


230.0


13

Alexis MASBOU

FRA

FFM Honda GP 125 HONDA


1'52.383


228.5


14

Mike DI MEGLIO

FRA

Kopron Team Scot HONDA


1'52.524


224.4


15

Esteve RABAT

SPA

Repsol Honda 125cc HONDA


1'52.608


226.8


16

Pol ESPARGARO

SPA

Belson Campetella Aprilia APRILIA


1'52.609


228.5


17

Simone CORSI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA


1'52.630


227.0


18

Ran KRUMMENACHER

SWI

Red Bull KTM 125 KTM


1'52.635


222.7


19

Pere TUTUSAUS

SPA

FMCV - Team Machado APRILIA


1'52.677


227.6


20

Joan OLIVE

SPA

Polaris World APRILIA


1'52.846


227.2


21

Andrea IANNONE

ITA

WTR No Alcol Team APRILIA


1'52.854


228.5


22

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

Red Bull KTM 125 KTM


1'52.880


229.3


23

Simone GROTZKYJ

ITA

Multimedia Racing APRILIA


1'53.359


225.3


24

Federico SANDI

ITA

Skilled Racing Team APRILIA


1'53.496


228.4


25

Robert MURESAN

ROU

Ajo Motorsport DERBI


1'53.769


225.4


26

Dino LOMBARDI

ITA

Kopron Team Scot HONDA


1'54.232


225.8


27

Philipp EITZINGER

AUT

Wintex Racing Austria HONDA


1'54.621


220.6


28

Joey LITJENS

NED

De Graaf Grand Prix HONDA


1'54.654


225.9


29

Dominique AEGERTER

SWI

Multimedia Racing APRILIA


1'54.666


228.0


30

Hugo VAN DEN BERG

NED

Blusens Aprilia APRILIA


1'54.706


224.2


31

Steve BONSEY

USA

Red Bull KTM 125 KTM


1'54.756


229.3


32

Roberto TAMBURINI

ITA

Team Sicilia APRILIA


1'54.762


225.6


33

Daniel WEBB

GBR

De Graaf Grand Prix HONDA


1'55.002


226.8


34

Ivan MAESTRO

SPA

AV - Matteoni Racing APRILIA


1'56.058


222.3

Not

qualified (Out 107%)


1'58.897

Stefan BRADL

GER

Blusens Aprilia APRILIA


2'03.170

182.6

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Voor de volledige trainingsuitslag surft u naar www.motogp.com onder de button Results.

MotoGP (tot 800cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

D.PEDROSA

SPA

Repsol Honda Team HONDA


1'43.099


2

V.ROSSI

ITA

Fiat Yamaha Team YAMAHA


1'43.313


3

J.HOPKINS

USA

Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI


1'43.389


4

C.STONER

AUS

Ducati Marlboro Team DUCATI


1'43.543


5

T.ELIAS

SPA

Honda Gresini HONDA


1'43.551


6

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team DUCATI


1'43.631


7

C.VERMEULEN

AUS

Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI


1'43.713


8

C.EDWARDS

USA

Fiat Yamaha Team YAMAHA


1'43.768


9

M.MELANDRI

ITA

Honda Gresini HONDA


1'43.811


10

A.BARROS

BRA

Pramac d'Antin DUCATI


1'43.857


11

C.CHECA

SPA

Honda LCR HONDA


1'43.866


12

S.NAKANO

JPN

Konica Minolta Honda HONDA


1'44.003


13

R.DE PUNIET

FRA

Kawasaki Racing Team KAWASAKI


1'44.141


14

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team HONDA


1'44.267


15

O.JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team KAWASAKI


1'44.466


16

A.HOFMANN

GER

Pramac d'Antin DUCATI


1'44.528


17

S.GUINTOLI

FRA

Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA


1'44.665


18

M.TAMADA

JPN

Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA


1'44.743


19

K.ROBERTS JR

USA

Team Roberts KR212V


1'45.284


20

Ku.ROBERTS

USA

Team Roberts KR212V


1'45.871

************