Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
8-6-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Catalunya, circuit Montmelo Barcelona
ZINDERENDE HITTE DRUKT SNELHEDEN TIJDENS TRAININGEN VAN DE BARCELONA GP
LITJENS (28e) GEMATIGD TEVREDEN, WEBB (33e) FORCEERT TE VEEL EN VALT TERUG
Na de natte trainingen in Mugello is de zon in Barcelona een welkome verandering voor de heren GP-coureurs, die vandaag hun eerste trainingsdag afwerkten op het 4,7 km lange circuit van Montmelo onder de rook van Barcelona. De warmte sloeg echter zo hard toe, het kwik steeg van 20 graden 's morgens naar ruim 32 graden 's middags, dat het weerslag had op de prestaties van de motoren. Warmere lucht levert minder vermogen en als het asfalt ook nog eens van 20 naar maar liefst 40 graden stijgt, is het ook met de grip een stuk minder goed gesteld. Dat ondervonden beide DeGraaf Grand Prix team coureurs Joey Litjens en Danny Webb, die beiden in de kolere ochtendsessie stukken sneller waren dan 's middags bij een veel fellere zon. Geluk bij een ongeluk is dat iedereen er last van heeft. "Maar als je tijden in de 2e training van de dag langzamer zijn dan 's morgens, dan is het normaal gesproken foute boel. Nu echter niet", weet Joey Litjens, die 0,6 seconden langzamer ging in tijdtraining 1, maar evengoed wel een plaatsje opklom naar plek 28.
"Vanmorgen ging het perfect. Ik zat in no-time dicht bij mijn tijd van vorig jaar hier in Catalunya", vervolgt de 17-jarige Honda-coureur uit de stal van Arie Molenaar. "De machine liep goed, maar de vering kon een aanpassing gebruiken. Daarvoor kwam ik binnen en na wat wijzigingen aan de voorvering voelde het al ietsje beter aan, maar nog niet 100%. Vanmiddag in de kwalificatie was het echt veel en vel warmer. Dat resulteerde in een machine die enorm veel méér gleed. Het Dunlop rubber 'smeerde' meer en dat kwam de vering ook niet ten goede. Ik moest mijn motor had inremmen voor de bochten, bijna doodremmen. Zodra ik mijn rem losliet dreef de machine weer naar buiten en was er geen ouden aan. In de 30 minuten tijdtraining kamen we er niet toe om de daarvoor benodigde aanpassing te doen, maar veringspecialist Tim de Bot weet wat er aan gedaan kan worden. Dan mag ik al met al niet ontevreden zijn. Ik weet waar het probleem ligt, bij de vering. En morgen gaan we voor verbetering van de tijden. Dat zit er ruim in", besluit Litjens, die hoopt op een plek op de eerste 6 startrijen, (bij de eerste 24), om weer een fraaie score als zijn 16e positie in Mugello te kunnen herhalen.
Voor de jonge Brit (16) Danny Webb, die tijdens zijn twee seizoen in de MotoGP-academy races al meerdere keren in Catalunya in actie kwam, was het verschil met de andere GP's duidelijk merkbaar en zichtbaar in de standen op de trainingslijsten. ""Mijn 28e tijd in de vrije training was OK. Ik zat al vlak achter mijn 'personal best' hier op het Circuit de Catalunya. En dat terwijl ook bij mij de vering verbetering kon hebben. Ik moest en zou er vanmiddag onderdoor gaan wat die tijden aan ging, maar stuitte op de veel hogere temperaturen. Daardoor heb ik me echt vergaloppeerd/. Ik wilde te graag sneller, begon te hard te pushen en dat resulteerde in geforceerd rijden. Ik weet dat dat tegen je werkt, maar toch. Je wilt graag sneller, en als dat niet lukt baal je en rem je nog later. De uitwerking was averechts en ik zakte zes plaatsen op de grid. Was ik vanmorgen nog de snelste van Joey en Hugo, nu staan ze vóór me. Ik kreeg in de slotronde nog wel aansluiting bij een goede groep met 6 man, maar daar ging het zo heet aan toe dat er een paar rijders van de lijn en de baan geduwd werden, waardoor de rondetijden instortten. Ook ik weet war de schoen wringt...", aldus Webb.
Hugo van den Berg, die vorig jaar al een wildcard had in Barcelona en net als Litjens en Webb de baan al kende, reikte tot de 30e plaats.
In de MotoGP-trainingen was het gejuich van de Spaanse fans groot toen Pedrosa's snelste tijd van vanmorgen niet werd overtroffen door Rossi en Hopkins. Casey Stoner prijkt vooralsnog op de voorlopige 2e startij (4e) voor de 2e Spanjaard Toni Elias en Loris Capirossi.
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Lukas PESEK
CZE
Valsir Seedorf Derbi DERBI
1'51.119
232.4
2
Mattia PASINI
ITA
Polaris World APRILIA
1'51.170
229.3
3
Raffaele DE ROSA
ITA
Multimedia Racing APRILIA
1'51.315
231.9
4
Gabor TALMACSI
HUN
Bancaja Aspar APRILIA
1'51.380
229.7
5
Hector FAUBEL
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
1'51.395
228.9
6
Sergio GADEA
SPA
Bancaja Aspar APRILIA
1'51.493
228.7
7
Bradley SMITH
GBR
Repsol Honda 125cc HONDA
1'51.970
226.3
8
Sandro CORTESE
GER
Emmi - Caffe Latte Aprilia APRILIA
1'52.031
229.5
9
Nicolas TEROL
SPA
Valsir Seedorf Derbi DERBI
1'52.135
228.2
10
Pablo NIETO
SPA
Blusens Aprilia APRILIA
1'52.233
226.2
11
Lorenzo ZANETTI
ITA
Team Sicilia APRILIA
1'52.273
229.3
12
Michael RANSEDER
AUT
Ajo Motorsport DERBI
1'52.275
230.0
13
Alexis MASBOU
FRA
FFM Honda GP 125 HONDA
1'52.383
228.5
14
Mike DI MEGLIO
FRA
Kopron Team Scot HONDA
1'52.524
224.4
15
Esteve RABAT
SPA
Repsol Honda 125cc HONDA
1'52.608
226.8
16
Pol ESPARGARO
SPA
Belson Campetella Aprilia APRILIA
1'52.609
228.5
17
Simone CORSI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
1'52.630
227.0
18
Ran KRUMMENACHER
SWI
Red Bull KTM 125 KTM
1'52.635
222.7
19
Pere TUTUSAUS
SPA
FMCV - Team Machado APRILIA
1'52.677
227.6
20
Joan OLIVE
SPA
Polaris World APRILIA
1'52.846
227.2
21
Andrea IANNONE
ITA
WTR No Alcol Team APRILIA
1'52.854
228.5
22
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
Red Bull KTM 125 KTM
1'52.880
229.3
23
Simone GROTZKYJ
ITA
Multimedia Racing APRILIA
1'53.359
225.3
24
Federico SANDI
ITA
Skilled Racing Team APRILIA
1'53.496
228.4
25
Robert MURESAN
ROU
Ajo Motorsport DERBI
1'53.769
225.4
26
Dino LOMBARDI
ITA
Kopron Team Scot HONDA
1'54.232
225.8
27
Philipp EITZINGER
AUT
Wintex Racing Austria HONDA
1'54.621
220.6
28
Joey LITJENS
NED
De Graaf Grand Prix HONDA
1'54.654
225.9
29
Dominique AEGERTER
SWI
Multimedia Racing APRILIA
1'54.666
228.0
30
Hugo VAN DEN BERG
NED
Blusens Aprilia APRILIA
1'54.706
224.2
31
Steve BONSEY
USA
Red Bull KTM 125 KTM
1'54.756
229.3
32
Roberto TAMBURINI
ITA
Team Sicilia APRILIA
1'54.762
225.6
33
Daniel WEBB
GBR
De Graaf Grand Prix HONDA
1'55.002
226.8
34
Ivan MAESTRO
SPA
AV - Matteoni Racing APRILIA
1'56.058
222.3
Not
qualified (Out 107%)
1'58.897
Stefan BRADL
GER
Blusens Aprilia APRILIA
2'03.170
182.6
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Voor de volledige trainingsuitslag surft u naar
MotoGP (tot 800cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
D.PEDROSA
SPA
Repsol Honda Team HONDA
1'43.099
2
V.ROSSI
ITA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
1'43.313
3
J.HOPKINS
USA
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'43.389
4
C.STONER
AUS
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'43.543
5
T.ELIAS
SPA
Honda Gresini HONDA
1'43.551
6
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team DUCATI
1'43.631
7
C.VERMEULEN
AUS
Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI
1'43.713
8
C.EDWARDS
USA
Fiat Yamaha Team YAMAHA
1'43.768
9
M.MELANDRI
ITA
Honda Gresini HONDA
1'43.811
10
A.BARROS
BRA
Pramac d'Antin DUCATI
1'43.857
11
C.CHECA
SPA
Honda LCR HONDA
1'43.866
12
S.NAKANO
JPN
Konica Minolta Honda HONDA
1'44.003
13
R.DE PUNIET
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'44.141
14
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team HONDA
1'44.267
15
O.JACQUE
FRA
Kawasaki Racing Team KAWASAKI
1'44.466
16
A.HOFMANN
GER
Pramac d'Antin DUCATI
1'44.528
17
S.GUINTOLI
FRA
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
1'44.665
18
M.TAMADA
JPN
Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA
1'44.743
19
K.ROBERTS JR
USA
Team Roberts KR212V
1'45.284
20
Ku.ROBERTS
USA
Team Roberts KR212V
1'45.871
************