ONDERZOEK
Sollicitant zoekt steeds vaker naar prettige werksfeer Salaris niet langer belangrijkste drijfveer
Amersfoort, 8 juni 2007 -Sollicitanten zoeken steeds vaker naar een prettige werkomgeving met de mogelijkheid om zich middels opleidingen verder te ontwikkelen. Investeren in een prettige werksfeer en het bieden van opleidingsmogelijkheden blijken voor werkgevers dus van essentieel belang als het gaat om het werven én behouden van personeel. Dit blijkt uit uitgebreid online onderzoek uitgevoerd door OnlineResults. Zij vroegen werkzoekenden naar hun motieven om te gaan solliciteren en de voorwaarden die zij stellen aan een nieuwe baan.
Ondernemingen worden in toenemende mate geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. De uitdaging zit hem meer dan ooit in het werven van de juiste personen. Maar hoe vind je die? Moet je het zoeken in het bieden van een hoger salaris dan de concurrent? Een grotere auto? Of meer vakantiedagen? Allemaal mis! Recente onderzoeken van
Om meer te weten te komen over de motieven om te gaan solliciteren en de voorwaarden die men stelt aan een (nieuwe) baan, heeft OnlineResults 97 werkzoekenden - variërend van starters tot ervaren professionals - uitgebreid online kwalitatief ondervraagd. Aan bod kwamen onder meer de redenen om te solliciteren, en de wensen die men stelt aan de nieuwe baan en aan de vacature. Anders dan vooraf ingeschat blijkt het salaris voor slechts 7 respondenten de belangrijkste reden te zijn om te gaan solliciteren. Natuurlijk spelen de primaire arbeidsvoorwaarden nog steeds een rol bij de baankeuze, maar dan in combinatie met een aantal immateriële zaken zoals een prettige, informele werksfeer, goede opleidings- en doorgroeimogelijkheden en flexibiliteit met betrekking tot de indeling van de werkweek. Zaken die men dan ook graag terugziet in de vacature-omschrijving. Zoals een respondent verwoordt: 'Als het een vacature is met duidelijke omschrijvingen, als de vacature 'gezellig' klinkt, zoals 'werken in een team', als het in mijn woonomgeving is en als het salaris voldoende is'. Verder blijkt een lange reistijd regelmatig aanleiding om op zoek te gaan naar een nieuwe 'uitdaging'.
Om daarbij een goed beeld te krijgen van de manier waarop werkzoekenden in vacatures aangesproken willen worden en wat hen wel en niet verleidt, werd de respondenten tevens gevraagd de websites van
Over OnlineResults
OnlineResults is een bureau voor online marketing. Voor onze onderzoeken maken we veelal gebruik van online kwalitatief onderzoek. Tot onze opdrachtgevers behoren onder meer Elsevier, gemeente Roosendaal, USG Capacity, UMC Utrecht en Zaans Medisch Centrum. Voor meer informatie over OnlineResults, zie
Noot voor de redactie,