Utrecht, 8 jun 2007
HIER-Klimaatreporters werken mee aan oplossingen klimaatprobeem
Morgen vertrekken Dinske Wijkhuizen en Matthijs Stroosnijder samen met klimaatambassadeur Marc Cornelissen en acteur Joris Putman, winnaar van RTL's Dancing on Ice 2007, voor een week naar Zuid Afrika. Hun reis staat in het teken van de Klimaatcampagne HIER waarin bekende en onbekende Nederlanders samen op reis gaan naar plaatsen waar klimaatverandering nu al duidelijk waarneembare gevolgen heeft en waar Nederlandse organisaties actief zijn oplossingen hiervoor te ondersteunen.
Dinske, een 36-jarige belastingadviseuse, en Matthijs, een 27-jarige website ontwikkelaar, zijn geselecteerd uit de vele duizenden mensen die via
Eén van de initiatieven van de HIER campagne is een drietal bijzondere reizen naar plaatsen op de wereld waar klimaatverandering nu al duidelijke impact heeft op mens en natuur. Plaatsen waar Nederlandse organisaties en hun lokale partners actief zijn om de bevolking te helpen omgaan met deze snel veranderende leefomstandigheden. Nadat in oktober Beau van Erven Dorens samen met twee Nederlanders een reis langs klimaatprojecten in Nepal heeft gemaakt en Floortje Dessing samen met twee anderen een HIER-project in Nicaragua heeft bezocht is het nu de beurt aan Dinske, Matthijs en Joris. Marc Cornelissen zal de reis wederom begeleiden.
Waar klimaatverandering in sommige delen van de wereld leidt tot overstromingen en extreme neerslag wordt Zuid Afrika steeds sterker geconfronteerd met verdroging. Dit leidt tot slechte oogsten en steeds schrijnender armoede, waarvan altijd weer de kinderen op het platteland de eerste slachtoffers worden. In Zuid-Afrika leven tenminste 25 miljoen mensen onder de armoedegrens. Vooral de armoede op het platteland wordt vaak ernstig onderschat. De verdroging zet het toch al marginale bestaan van deze mensen nog verder onder druk. Goedgedacht is één van de projecten die constructief willen bijdragen aan de oplossing van dit probleem en die proberen de gevolgen van klimaatsverandering en de armoede maximaal te bestrijden. Goedgedacht wordt hierbij gesteund door het Nelson Mandela Kinderfonds, één van de deelnemers aan de HIER campagne. Goedgedacht begeleidt arme boeren om over te stappen van traditionele tarwe-, wijn of maïsteelt op olijventeelt. Deze teelt is beter opgewassen tegen de verdroging. Goedgedacht is, gesteund door het Nelson Mandela Kinderfonds, een fraai voorbeeld van hoe men zich aan kan passen aan het veranderende klimaat en door deze gezamenlijke inspanning als maatschappij sterker kan worden.
De Klimaatreporters zullen met eigen ogen gaan zien hoe deze nieuwe manier van werken de boeren helpt en ook zelf mee gaan werken op de landerijen. Ze gaan weblogs en een video- en audiodagboek bijhouden op de website
---