Zideo start met beloningsmodel voor partners
Nieuwe videosharing site deelt reclame inkomsten met haar uploaders
UTRECHT, 20070608 -- Zideo, een nieuw bureau dat videosharing combineert met online commercials, hanteert sinds kort een model waarbij de reclame-inkomsten gedeeld worden met de uploader. Hierbij maakt Zideo gebruik van een systeem waarbij unieke voordelen behaald worden voor zowel de adverteerder als de uploader. De adverteerder kan per unieke bezoeker adverteren en de uploader verdient geld met zijn video.
Geld verdienen met je eigen filmpje
Eind 2006 is Zideo gestart als videosharing bedrijf met de website www.zideo.nl. Afgelopen jaar is hier het Zideo Nieuws Netwerk aan toegevoegd. Dit houdt in dat verschillende regionale nieuws websites video's bij Zideo kunnen uploaden om deze op hun eigen site te laten zien. Zideo verkoopt reclame die zowel voor als na de video's te zien zijn en de reclame is klikbaar. De uploader van desbetreffende video deelt mee in de reclame inkomsten. De nettowinst per reclamevertoning is voor de uploader van video's hoger dan voor Zideo zelf. Immers de maker van de video verricht het meeste werk. De video's die men online zet worden geen eigendom van Zideo zoals bij YouTube en Google Video het geval is, maar blijven eigendom van de uploader. Daarbij is het bij elk filmpje mogelijk copyright te melden.
Meer dan 1 miljoen mensen bereik
Het voordeel van dit systeem voor de adverteerder is dat deze per unieke bezoeker kan adverteren en daarbij zelf de frequentie kan aangeven. Ook is het mogelijk door middel van ip-targetting de doelgroep te segmenteren op provincie en gemeente. Door het Zideo Nieuws Netwerk is het voor de adverteerder ook mogelijk om op specifiekere websites en dus regionaal binnen het netwerk te adverteren. Een paar voorbeelden zijn 112groningen.nl, 112regioutrecht.nl en Mediatv.nl. Hierdoor is het netwerk is vrijwel landelijk vertegenwoordigd. Gezamenlijk bereiken deze nieuws websites meer dan een miljoen mensen per maand en dit aantal groeit nog wekelijks. Zideo neemt de videohosting, acquisitie en financiële afhandeling volledig voor haar rekening. Zideo werkt met de huidige standaard bij video adverteren; het pre- en postroll advertentie systeem. Dat wil zeggen dat de advertentie zowel voor- als achteraf bij een video vertoond wordt. Door dit systeem kan de bezoeker niet om de advertentie heen waardoor de attentiewaarde zeer hoog is.
Volgende week gaat Zideo van start met een aantal grote adverteerders waaronder Teamplay met de online voetbalgame "World of Soccer" en Video Film Express met de DVD-releases van de films Grimm Love en Hannibal Rising.
Zideo is opgericht door John Nota (26) & Bert Klandermans (28). Door hun verschillende achtergronden in ICT, marketing en communicatie en ideeën hebben ze een eigenzinnige blik op nieuwe media.
Zideo.nl (bert klandermans)