Ministerie van Financiën
Persbericht ministerraad
8 juni 2007
Belastingdienst neemt maatregelen voor betere dienstverlening
Een vooringevulde belastingaangifte voor burgers, het aanbieden van
digitale formulieren en een betere bereikbaarheid van de Belastingtelefoon.
Dat zijn enkele maatregelen die worden aangekondigd in het plan van aanpak
vereenvoudigingsoperatie Belastingdienst. De ministerraad heeft op voorstel
van staatssecretaris De Jager van Financiën ingestemd met toezending van
het plan van aanpak aan de Tweede Kamer. Doel van de operatie is de
dienstverlening door de Belastingdienst aan burgers en bedrijfsleven op
korte en lange termijn te verbeteren.
Op korte termijn wordt een aantal maatregelen genomen die een oplossing
bieden voor irritatiepunten, knelpunten en wensen van burgers en
bedrijfsleven. Naast de eerdergenoemde maatregelen gaat het bijvoorbeeld om
het sneller afdoen van VAR-verklaringen (verklaring arbeidsrelatie), het
eerder publiceren van het model loonaangifte zodat bedrijven hier alvast op
kunnen anticiperen en het vervangen van de huidige drie
loonaangiftecontroles door een controle.
Daarnaast gaat de Belastingdienst werken met een nieuw
automatiseringssysteem. In plaats van het huidige, op de belastingwet
georiënteerde systeem, komt een ICT-structuur die uitgaat van
bedrijfsfuncties. Hiermee wordt beter aangesloten op de belevingswereld van
burgers en bedrijven. Ook wordt het dan beter mogelijk om standaard ICT-
oplossingen te gaan gebruiken. Tenslotte wordt onderzocht welke wettelijke
bepalingen zorgen voor een onevenredige complexiteit. Vereenvoudiging
daarvan vermindert de uitvoeringskosten van de Belastingdienst en vaak ook
de administratieve lasten van burgers en bedrijven.
RVD, 08.06.2007
Ministerie van Algemene Zaken