Inspectie Verkeer en Waterstaat


7 juni 2007: Resultaten samenwerking toezichthouders Wegvervoer

De toezichthouders op het gebied van wegvervoer hebben belangrijke stappen gezet naar een gezamenlijke en geïntegreerde wijze van werken. Afgerond zijn een gezamenlijke Branche inventarisatie, overzicht Toezicht 2007, een meting van de toezichtdruk onder wegvervoerders, een eerste risicoanalyse en de testversie van de website van het inspectieloket.

Screendump website inspectieloket front-office wegvervoer

Binnen het wegvervoer zijn 15 toezichthouders voor bus en taxi en 21 voor goederenvervoer actief. Zij voeren samen 58 verschillende soorten inspecties uit. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de opdracht om samen met de KLPD, AI, Douane, VWA, AID en Vrom Inspectie om dit toezicht meer op elkaar af te stemmen. Per november 2007 moeten zij komen met één gezamenlijk loket voor bedrijven, één gezamenlijke risicoanalyse en één gezamenlijk inspectieplan 2008. De komende jaren moet daarbij de toezichtlast voor bedrijven met gemiddeld 25% verminderen, de efficiëncy van inspecties omhoog gaan en de kwaliteit en effectiviteit van het toezicht verbeteren. Kortom minder, beter en duidelijker toezicht

Beter Toezicht
De verschillende inspectiediensten controleren al gezamenlijk op gebied van vuurwerk en -transport, afvalstoffentransport (regeling EVOA/ADR) en weginspecties zoals blijkt uit het overzicht Toezicht 2007. Vanaf 1 juli stemmen het Korps Landelijke Politiediensten en de Inspectie Verkeer en Waterstaat alle wegcontroles met elkaar tevoren af. Bovendien zullen deze diensten ook hun digitale dossiers gaan delen voor het eind van dit jaar.

Duidelijker Toezicht
De toezichtdruk uit in het goederenvervoer, busvervoer en taxivervoer is geïnventariseerd. Het onderzoek richtte zich op de administratieve lasten van inspecties voor bedrijven. Inspecties op bedrijfslocaties veroorzaken de hoogste administratieve lasten, maar de sector beoordeelt deze positiever dan wegcontroles. Een kwalitatieve meting van de toezichtdruk bij bedrijven is eveneens in het onderzoek meegenomen. Bedrijven vinden het belangrijk dat ze ook iets leren van een inspectie, waarbij de houding en deskundigheid van de inspecteurs belangrijk zijn. In een uitgebreid programma zullen inspecteurs hier extra in getraind worden. Ook het gezamenlijke inspectieloket waarop de gezamenlijke inspecties berichten presenteren draagt bij aan meer duidelijkheid voor bedrijven.

Minder en beter toezicht
Voor het goederenvervoer en personenvervoer zijn naast de toezichtactiviteiten ook de risico's in kaart gebracht. Over deze risico's gaan de inspecties met de branche in gesprek. Daarmee wordt een eerste stap gezet in het gerichter toezicht houden op die bedrijven die zich niet aan de regels houden.

Bestanden bij dit artikel
Rapport Branche inventarisatie Wegvervoer Rapport Toezicht Wegvervoer 2007 Rapport Meting Toezichtlasten domein Wegvervoer

Websites bij dit artikel
Inspectieloket Wegvervoer

8-6-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement