Inspectie Verkeer en Waterstaat
7 juni 2007: Resultaten samenwerking toezichthouders Wegvervoer
De toezichthouders op het gebied van wegvervoer hebben belangrijke
stappen gezet naar een gezamenlijke en geïntegreerde wijze van werken.
Afgerond zijn een gezamenlijke Branche inventarisatie, overzicht
Toezicht 2007, een meting van de toezichtdruk onder wegvervoerders,
een eerste risicoanalyse en de testversie van de website van het
inspectieloket.
Screendump website inspectieloket front-office wegvervoer
Binnen het wegvervoer zijn 15 toezichthouders voor bus en taxi en 21
voor goederenvervoer actief. Zij voeren samen 58 verschillende soorten
inspecties uit. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de opdracht
om samen met de KLPD, AI, Douane, VWA, AID en Vrom Inspectie om dit
toezicht meer op elkaar af te stemmen. Per november 2007 moeten zij
komen met één gezamenlijk loket voor bedrijven, één gezamenlijke
risicoanalyse en één gezamenlijk inspectieplan 2008.
De komende jaren moet daarbij de toezichtlast voor bedrijven met
gemiddeld 25% verminderen, de efficiëncy van inspecties omhoog gaan en
de kwaliteit en effectiviteit van het toezicht verbeteren. Kortom
minder, beter en duidelijker toezicht
Beter Toezicht
De verschillende inspectiediensten controleren al gezamenlijk op
gebied van vuurwerk en -transport, afvalstoffentransport (regeling
EVOA/ADR) en weginspecties zoals blijkt uit het overzicht Toezicht
2007. Vanaf 1 juli stemmen het Korps Landelijke Politiediensten en de
Inspectie Verkeer en Waterstaat alle wegcontroles met elkaar tevoren
af. Bovendien zullen deze diensten ook hun digitale dossiers gaan
delen voor het eind van dit jaar.
Duidelijker Toezicht
De toezichtdruk uit in het goederenvervoer, busvervoer en taxivervoer
is geïnventariseerd. Het onderzoek richtte zich op de administratieve
lasten van inspecties voor bedrijven. Inspecties op bedrijfslocaties
veroorzaken de hoogste administratieve lasten, maar de sector
beoordeelt deze positiever dan wegcontroles. Een kwalitatieve meting
van de toezichtdruk bij bedrijven is eveneens in het onderzoek
meegenomen. Bedrijven vinden het belangrijk dat ze ook iets leren van
een inspectie, waarbij de houding en deskundigheid van de inspecteurs
belangrijk zijn. In een uitgebreid programma zullen inspecteurs hier
extra in getraind worden. Ook het gezamenlijke inspectieloket waarop
de gezamenlijke inspecties berichten presenteren draagt bij aan meer
duidelijkheid voor bedrijven.
Minder en beter toezicht
Voor het goederenvervoer en personenvervoer zijn naast de
toezichtactiviteiten ook de risico's in kaart gebracht. Over deze
risico's gaan de inspecties met de branche in gesprek. Daarmee wordt
een eerste stap gezet in het gerichter toezicht houden op die
bedrijven die zich niet aan de regels houden.
Bestanden bij dit artikel
Rapport Branche inventarisatie Wegvervoer
Rapport Toezicht Wegvervoer 2007
Rapport Meting Toezichtlasten domein Wegvervoer
Websites bij dit artikel
Inspectieloket Wegvervoer
8-6-2007 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement