7 jun 2007
Netwerken van vrienden en familie spelen een grote rol bij het
samenbrengen van groentetelers en opkopers in China. Dat blijkt uit
promotieonderzoek van Hualiang Lu aan Wageningen Universiteit. Deze
Chinese vorm van sociaal kapitaal heet guanxi, een samentrekking van
de karakters guan - âpoortâ - en xi - âverbindingâ.
China is een van de grootste producenten van groente ter wereld. Veel
kleine boeren verdienen hun geld met de teelt van tomaten, komkommers
en Chinese kool. Zij zouden veel meer kunnen krijgen voor hun
producten als ze die zouden verkopen aan supermarkten in plaats van op
de lokale markt. En nog betere prijzen kunnen ze krijgen als ze hun
groenten weten te verkopen aan internationale handelaren die de
groenten afzetten in westerse supermarkten.
Maar daarvoor moet de groente van goede kwaliteit zijn en die
kwaliteit is voor kleine boeren lastig te halen. Bovendien hebben
kleine boeren doorgaans geen goed inzicht in de markt. Ze weten niet
welke producten gevraagd worden en hebben geen goede
onderhandelingspositie.
Guanxi vergroot de kans op succes, schrijft Lu. Zoals de naam al zegt
geeft guanxi vrienden en familie toegang tot elkaars netwerk. Dat
maakt het voor boeren makkelijker om goede afnemers te vinden en
contracten te sluiten. Zelfs tussenhandelaren en internationale
handelaren benutten guanxi om hun handelsrelaties effectiever te
maken.
Guanxi is echter niet voor iedereen even belangrijk. Voor boeren is
het belangrijk om hun weg te vinden naar tussenhandelaren. En voor die
tussenhandelaren is het ook weer belangrijk, maar dan richting hùn
afnemers, de supermarkten of de internationale handelaren. Andersom is
het voor de tussenhandelaren richting de boeren van minder belang.
Want er zijn zoveel kleine producenten dat het voor de
tussenhandelaren niet nodig is warme relaties op te bouwen met de
boeren. Ze hebben het voor het kiezen.
Hualiang Lu is op 4 juni gepromoveerd bij prof. Onno Omta, hoogleraar
Bedrijfskunde.
Joris Tielens
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief (inclusief Wb-artikelen) op
http://www.resource-online.nl.
Wageningen Universiteit