Verbond Coca-Cola, NOC.NSF en overheid tegen overgewicht
08.06.2007 / 10:44 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Coca-cola en noc.nsf
Coca-cola en noc.nsf
PERSBERICHT
Uitkomsten onderzoek onderstrepen belang van meer sport en bewegen op school
Mission Olympic en overheid in strijd tegen overgewicht onder jongeren
Amsterdam - 8 juni 2007. Coca-Cola, NOC.NSF en de Alliantie School & Sport (een
samenwerkingsverband van de ministeries van VWS, OCW en NOC.NSF) slaan de komende jaren
de handen ineen om jongeren meer te laten sporten en bewegen. Het verbond richt zich
daarbij specifiek op scholen en verenigingen. De ondertekening van deze unieke
samenwerking vond vandaag plaats tijdens de landelijke Mission Olympic The School Final
in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Coca-Cola en NOC.NSF zijn sinds vijf jaar partners
in het jongerensportplatform Mission Olympic. Zij hebben recent hun samenwerking met twee
jaar verlengd. Mission Olympic The School Final werd bijgewoond door staatssecretaris
Bussemaker van VWS.
Met het structureel verankeren in de Alliantie School & Sport levert Mission Olympic
een belangrijke bijdrage aan de doelstelling van de alliantie. Doelstelling van de
Alliantie School & Sport is om in 2010, in samenwerking met sportverenigingen, het
dagelijks sportaanbod voor alle leerlingen op negentig procent van de scholen mogelijk te
maken. Momenteel is er per week 2 à 3 uur sportles aanbod.
Onderzoek: verband tussen achtergrond, aanleg en onderwijsniveau
Volgens onderzoek door Millward Brown onder 684 scholieren (zie onderstaande factsheet)
bestaan er zichtbare verschillen onder de diverse jongerengroepen. Vier op de tien
jongeren beweegt minder dan dertig minuten per dag. Jongeren met overgewicht eten
bewuster dan jongeren zonder overgewicht (minder tussendoortjes, meer light producten en
meer water).Scholieren die een broodtrommel mee naar school nemen, sporten meer en eten
gebalanceerder. Het aantal scholieren met overgewicht op VMBO-scholen ligt hoger dan op
het HAVO of VWO. Jongeren met overgewicht zijn twintig procent minder vaak lid van een
sportvereniging dan jongeren zonder overgewicht.
Mission Olympic
Mission Olympic, een partnership sinds 2002 van Coca-Cola en NOC.NSF, is het grootste
jongeren sportplatform van Nederland. Elk jaar maken hierdoor 150.000 jongeren op
middelbare scholen en in de steden kennis met diverse sporten. Het programma kent drie
onderdelen: Mission Olympic The City, Mission Olympic The Tour en Mission Olympic The
School Final. Mission Olympic The City is een mobiele sportstad die samen met lokale
gemeenten, sportverenigingen, sportbonden en scholen wordt ingevuld om zo jongeren te
laten kennismaken met sport. Mission Olympic The Tour organiseert sportclinics met
bekende sportprofessionals op scholen en Mission Olympic The School Final is de finale
van de landelijke schoolsportcompetitie (in samenwerking met de Koninklijke Vereniging
Leraren Lichamelijke Opvoeding), waar scholen strijden om de landelijke titel binnen een
bepaalde sporttak.
---
Factsheet
Vier op de tien jongeren beweegt minder dan dertig minuten per dag
Onderzoek onderstreept belang van sport en beweging in strijd tegen overgewicht
In de strijd tegen overgewicht onder jongeren speelt voldoende sportbeoefening en bewegen
een belangrijke rol. Zo beweegt vier op de tien jongeren minder dan dertig minuten per
dag en zijn jongeren die kampen met overwicht twintig procent minder vaak lid van een
sportvereniging dan jongeren die geen last hebben van overgewicht. Dit en meer blijkt uit
onderzoek van Millward Brown onder 684 scholieren in de leeftijd van 12 tot en met 19
jaar, in opdracht van Coca-Cola en NOC.NSF.
De resultaten worden op 8 juni gepresenteerd tijdens de opening van de landelijke
schoolfinale van Mission Olympic in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Mission Olympic
is het grootste jongerensportplatform dat vijf jaar geleden door Coca-Cola en NOC.NSF is
opgericht met het doel jongeren meer te laten sporten en bewegen. Mission Olympic The
School Final werd bijgewoond door staatssecretaris Bussemaker van VWS.
Broodtrommel indicatie voor van gebalanceerde leefstijl
Jongeren geven aan bewust bezig te zijn met een gezonde leefstijl, toch eet veertig
procent van de scholieren niet dagelijks drie maaltijden. Een broodtrommel mee naar
school is een sterke indicatie voor een gebalanceerde leefstijl. Deze jongeren sporten
significant meer, eten regelmatiger en ook gevarieerder (dagelijks drie maaltijden en
groente en fruit).
Jongeren met overgewicht: minder tussendoortjes, meer light-producten en water
Opvallend is dat jongeren met overgewicht, in tegenstelling tot de vooroordelen, zich meer
bewust zijn van het belang van gezonde en gevarieerde voeding dan jongeren zonder
overgwicht. Zij eten duidelijk minder tussendoortjes, drinken meer water en
light-frisdrank dan jongeren zonder overgewicht.
Jongeren met overgewicht in kaart gebracht
Met dit onderzoek is tevens een verband aangetoond tussen de sociaal economische status
van jongeren en het probleem van overgewicht. Het blijkt dat VMBO-leerlingen meer last
van overgewicht hebben dan leerlingen op HAVO/VWO-niveau. Verder is gebleken is dat
jongeren uit éénouder gezinnen vaker te kampen hebben met
gewichtsproblemen. Ook de woonplaats speelt een rol: jongeren uit de drie grote steden
(Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) hebben relatief meer overgewicht dan hun
leeftijdgenoten uit andere regio's.
Sporten met plezier
Uit het onderzoek blijkt verder dat plezier een zeer belangrijke motivatie is om te
sporten. Toch blijkt dertig minuten sporten per dag een uitdaging. De top 5 redenen om
niet te bewegen zijn:
1. Ik heb er geen tijd voor
2. Ik vind het niet leuk
3. Ik kan het niet (goed)
4. Er is geen geld voor / het is te duur
5. Ik heb een blessure, ziekte of beoefen een andere hobby
--- Einde bericht