AutoRai

âSeven Golden Jubileeâ jubileumweekend van Caterham groot succes

(6/8/2007)
Caterham kijkt met voldoening terug op een fantastisch raceweekend en een bijzonder geslaagd verjaardagsfeest ter ere van de legendarische âSevenâ, afgelopen weekend tijdens het Golden Jubilee evenement.

Onder een zonovergoten hemel trok het publiek in groten getale naar het Engelse circuit van Donnington Park om daar onder andere getuige te zijn van 17 races met moderne en historische Sevens en het debuut van de 330 pk sterke Caterham X330 concept car, de krachtigste Seven ooit gebouwd.

âHet was een prachtig evenement ter viering van het 50-jarig jubileum van de Seven,â aldus Willem van der Kooi, de Nederlandse Caterham-importeur. âIk kan zonder enige twijfel zeggen dat iedereen, zowel het publiek als de coureurs, met volle teugen genoten heeft. Het was één groot spektakel en de races waren van absoluut topniveau, waarbij het plezier geheel in Caterham-traditie voorop stond. De vele toeschouwers, waaronder een aantal in Engeland woonachtige Nederlandse Caterham-eigenaren, zijn afgelopen zondag met een meer dan voldaan gevoel huiswaarts gekeerd.â

Eén van die toeschouwers op Donnington Park waren Hazel Chapman, de weduwe van de geestelijk vader van de Seven, Colin Chapman, en hun zoon Clive met zijn kinderen. Mevrouw Chapman was ontroerd door het Golden Jubilee evenement. âHet is verbijsterend om te zien hoezeer de Seven nog steeds leeft bij iedereen, werkelijk ongelooflijk. Ik ben er vrij zeker van dat Colin, toen hij de auto in 1957 ontwierp, nooit verwacht had dat de Seven er 50 jaar na dato nog steeds zou zijn en dat hij tot zoân enorm succes zou uitgroeien. Als hij dit nog had mogen meemaken, had hij zichzelf wel twee keer bedacht alvorens de auto aan Caterham te verkopen.â

Caterham X330 â krachtigste Seven ooit gebouwd
Ter ere van het 50-jarig jubileum presenteerde Caterham tijdens de Golden Jubilee van afgelopen weekend de krachtigste Seven ooit gebouwd: de X330, een âone-offâ die is voorzien van een supercharger en die daarmee goed is voor een ongelooflijke gewicht/vermogen verhouding van 600 pk per ton. Daarmee presteert de X330 zelfs beter dan supersportwagens als de Bugatti Veyron (521 pk/ton) en de McLaren F1 (559 pk/ton). De matzwarte, stealth-achtige concept car is gebaseerd op de Caterham CSR Superlight, maar dankzij de toevoeging van een supercharger op de 2.3-liter viercilinder Ford Duratec krachtbron stijgt het vermogen van 260 pk naar maar liefst 330 pk, zoals de naam van de auto al doet vermoeden.

Voorlopig fungeert de X330 voor Caterham als rijdend R&D-object, onder andere op het gebied van bio-ethanol toepassingen, en zijn er geen productieplannen voorzien. Diverse individuele componenten van de X330 zullen echter ongetwijfeld hun weg vinden naar het productiestadium.

Klassiekers
Naast de 17 Caterham Seven races, waarbij zoân 330 ingeschreven autoâs aan de start verschenen, waren op Donnington Park onder andere de nieuwste âroad-goingâ Caterhams te bewonderen, evenals historische Lotus en Caterham Sevens van Caterham-oprichter Graham Nearn, klassieke Lotus Formule 1 racewagens van Clive Chapmanâs Classic Team Lotus en autoâs die deel uitmaken van het Historic Lotus Register.

Tal van klassieke Lotus Sevens namen bovendien bezit van het asfalt van Donnington Park, waar diverse beroemde oud-coureurs eveneens present waren. Daaronder bevond zich ook de 67-jarige Brian Mitcham, die zijn carrière in 1967 aanving achter het stuur van een 1.0-liter Seven en die dit weekend nog eenmaal instapte in een Seven, ditmaal in de allersnelste uitvoering uit de huidige Caterham-serie, de 2.3-liter CSR 260. Eén van de jongste deelnemers was de 16 jaar jonge Vincent Beltoise, het neefje van de Grand Prix winnaar van 1970, Jean-Pierre Beltoise.