08.06.2007 / 09:54 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Alphacomm group bv
Alphacomm group bv
Succesvolle herinneringsdienst verder onder de naam annabel
Goede onderzoeksresultaten kostenreductie en serviceverbetering bij patiënten- en
klantencontact
Rotterdam, 7 juni 2007 . De automatische dienst van Alphacomm die mensen per telefoon en
sms herinnert aan ziekenhuisafspraken, openstaande rekeningen, evenementen en
bijvoorbeeld APK-keuringen, gaat vanaf deze week verder onder de naam ANNABEL.. Zoals de
naam al zegt, belt Annabel om te herinneren. Zij stuurt automatisch een gesproken
telefonische herinnering uit, eventueel naar grote groepen, waarop de ontvanger kan
reageren. Het gesprek wordt zo opgezet dat er vragen worden gesteld die via de toetsen op
het telefoontoestel worden beantwoord. Deze automatische herinneringsservice wordt op dit
moment toegepast in de zorg-, incasso- en evenementenbranche en is overal inzetbaar waar
periodieke herinneringen of termijnen belangrijk zijn. Annabel kan ook sms-en. In dat
geval stuurt zij geautomatiseerd een tekstberichtje uit naar de respondent. Deze vorm van
herinneren is vooral geschikt wanneer terugkoppeling niet vereist is en de herinnering
vooral als extra service wordt gezien. Herinneren per sms wordt op dit moment al
succesvol toegepast in de mobiele telecomsector. Annabel kan worden beluisterd op
www.ac-outbound.nl.
De afdeling Kaakchirurgie van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam maakt
sinds drie jaar gebruik van Annabel. Bij het OLVG bereikte Annabel een drastische daling
van de no-show (patiënten die niet komen opdagen) van 78%. In 2006 werd Annabel
ingevoerd bij ziekenhuizen als Erasmus MC, MCRZ, Bethesda, Haga Ziekenhuis, MC Haaglanden
en Groene Hart Ziekenhuis. Naast deze ziekenhuizen werkt Annabel ook voor andere
zorginstellingen zoals GGZ groep Europoort. In het UMC St. Radboud wordt Annabel ingezet
als vervanging voor het schriftelijke dagboek van chronisch zieke patiënten en belt
zij op met een aantal vragen die met de druktoetsen op het telefoontoestel beantwoord
kunnen worden. Annabel maakt het hierbij mogelijk om de status van de ziekte te
monitoren. Bij een slechte uitslag n.a.v. het telefoongesprek, kan een arts direct
anticiperen en contact opnemen met de patiënt. Ook de patiënten zelf zijn
positief over Annabel. Uit eigen onderzoek in het MCRZ is gebleken dat 66% van de
herinnerde patiënten het zelfs noodzakelijk vindt dat zij actief herinnerd wordt.
78% van hen ervaart Annabel als een heldere en duidelijke manier van herinneren. Vooral
de mogelijkheid om te bevestigen of annuleren ziet men als bijzonder servicegericht.
Verzekeraar Achmea is al enige tijd geleden een samenwerkingsverband aangegaan met
Alphacomm, het bedrijf achter Annabel. Met deze samenwerking worden bij sommige
ziekenhuizen de vrijgekomen plekken opengesteld aan Achmea-verzekerden.
Annabel werkt niet alleen voor de zorgsector, maar biedt ook oplossingen voor andere
branches waar herinneren van grote groepen van belang is, zoals de incassobranche. Uit
onderzoek van OnGuard bleek dat 68% van de credit management branche de voorkeur geeft
aan automatisch herinneren boven schriftelijk contact. Een van de grootste credit
management bureaus van Nederland, Vesting Finance, zet Annabel al enige tijd in om
automatisch te herinneren aan openstaande facturen voor een landelijke
energieleverancier. Bovendien ziet Vesting Finance dat klanten Annabel als positief zien
en de herinneringen ervaren als extra service.
CASE ZORGSECTOR
Sinds twee jaar stuurt de overheid met haar beleid op marktwerking in de zorgsector. De
zorg moet commerciëler werken en kosten besparen. Tegelijkertijd moeten kwaliteit en
service verbeteren. Om dit te bereiken wordt er naar innovatieve ICT oplossingen gezocht.
Grootschalige projecten als EPD (Elektronisch Patiënten Dossier) zijn hier een
voorbeeld van. Er zijn in de zorg talrijke knelpunten waarvoor oplossingen worden
gezocht, zoals de zogeheten no-show. No-show is een fenomeen dat sinds enkele jaren meer
en meer naar voren wordt gebracht als een erkend kostenprobleem. Maatregelen als het
opleggen van een boete, schriftelijke herinneringen uitsturen zijn al geprobeerd, maar
het automatisch telefonisch herinneren zoals Annabel dat doet, steekt v.w.b. geboekte
resultaten met kop en schouders boven deze oplossingen uit. In de automatisch gestuurde
herinneringsgesprekken naar patiënten wordt een aantal dagen voor de afspraak de
datum en tijd van de afspraak doorgegeven en gevraagd aan de patiënt of deze de
afspraak wil bevestigen of eventueel wil annuleren. In dit laatste geval komt er een plek
in de agenda vrij, die dan weer kan worden opgevuld. Hierdoor worden wachttijden verkort
en wordt de inzet van medisch personeel en apparatuur geoptimaliseerd. Ook kan er beter
bemiddeld worden in de zorgplaatsen door zorgverzekeraars.
.Hiervoor was Annabel bekend onder de naam CourtesyCall.
Alphacomm Outbound Solutions:
Alphacomm Outbound Solutions ontwikkelt diensten waarmee organisaties klanten of
gebruikers automatisch kunnen informeren over en herinneren aan afspraken of andere
gebeurtenissen. Interactieve telefoongesprekken, maar ook SMS en fax worden met succes
ingezet in onder andere de zorg, de incassowereld en bij retailorganisaties. Alphacomm
Outbound Solutions maakt deel uit van de Alphacomm Group, zie ook www.ac-outbound.nl
Over Alphacomm
Alphacomm is in 1997 opgericht door Huub Sparnaay, de huidige directeur. De organisatie
bestaat uit vier werkmaatschappijen, die zich onder meer richten op automatische
herinneringen, online prepaid distributie van beltegoed, handel in internationale
belminuten en (groot)zakelijke telecomdiensten. Alphacomm heeft zich in haar tienjarig
bestaan ontwikkeld tot een door marketing gedreven dienstverlener die steeds gebruik
maakt van de laatste mogelijkheden op telecomgebied. Alphacomm is gevestigd in Rotterdam
en heeft klanten in meer dan acht landen. In 2006 realiseerden twintig medewerkers een
omzet van 10 miljoen euro.
www.alphacomm.nl
Contact voor de pers:
Van Kempen PR & PA
Veronique van Zanten
t: 06-51831707
v.vanzanten@kempenpr.nl