Vingerafdrukken van alle zwemmers
07-06-2007 * Vorige week voerde het Sportbedrijf Tilburg in de zwembaden het systeem in waarbij alle bezoekers zonder pasje eerst hun vingerafdruk moeten laten inscannen voordat ze toegang kunnen krijgen. Volgens het college bevordert dat de veiligheid. Volgens de SP is dat een hellend vlak: "Niet álles kan onder het mom van veiligheid zomaar ingevoerd worden". De fractie stelt hierover vandaag - opnieuw - schriftelijke vragen aan het college.
Al eerder vroeg de SP om
De SP wil van het college precies weten hoe de registratie in elkaar zit en hoe deze gegevens gebruikt zullen worden. Ook is er volgens de partij nog onduidelijkheid over het effect van eerder maatregelen die genomen zijn zoals het cameratoezicht, het gescheiden omkleden en extra opleidingen voor het personeel.
Bijlage: Schriftelijke vragen
Zie ook:
Schriftelijke vragen ex artikel 47 van de SP fractie aan het college
Tilburg, 7 juni 2007
Geacht college,
Op 4 juni j.l. voerde het sportbedrijf Tilburg de vingerscan bij haar zwembaden, en vanaf oktober ook in het ijssportcentrum. Wij hebben hierover de volgende vragen:
1. Kunt u ons het reglement of handleiding of anderszins de criteria doen toekomen op basis waarvan werknemers van het sportbedrijf over kunnen gaan tot toegangsontzegging en hoe lang een ontzegging mag gelden voor onderscheiden redenen voor die ontzegging?
2. Kunt u ons de afspraken die gemaakt zijn tussen het sportbedrijf en de politie over verplichte registratie bij ontzegging doen toekomen?
3. In augustus 2006 (in antwoord op schriftelijke vragen van de SP) stelde u nog dat het systeem niet zou worden ingevoerd bij Rauwbraken omdat zich daar tot dan toe geen problemen hadden voorgedaan. Wat is de reden om het systeem nu alsnog bij Rauwbraken in te voeren, een reden die in augustus 2006 nog niet bestond?
4. In augustus 2006 stelde u dat 'het verplicht registreren via de scan op risicomomenten voor een bepaalde doelgroep verplicht wordt gesteld'. Hoe is de situatie nu? Scannen lijkt voor élke bezoeker zonder abonnement of pas altijd verplicht, maar registratie niet. Blijft gelden dat op risicomomenten voor een bepaalde doelgroep registratie verplicht is? Wat zijn dan deze risicomomenten en wie is dat de doelgroep?
5. Hoe en waar kan door iemand aan wie de toegang wordt ontzegt bezwaar gemaakt worden tegen (de termijn van) een toegangsontzegging?
6. In augustus 2006 stelde u nog dat 'De NAW-gegevens en geboortedatum van klanten worden geregistreerd en uitsluitend gebruikt voor toegangscontrole binnen het Sportbedrijf Tilburg'. Geldt dat nog steeds?
7. Zijn de 29 camera's in zwembad Stappegoor inmiddels actief? Zo ja, worden die dan live bekeken door personeelsleden van het sportbedrijf? Zo nee, waarom niet?
8. In augustus 2006 suggereerde u dat een dergelijke systeem van scans, pasjes, registratie van toegangsontzeggingen en het delen van die informatie past in uw filosofie om van Tilburg een veilige stad te maken en ook mogelijk zou zijn op andere plaatsen of bij andere activiteiten in Tilburg dan alleen het sportbedrijf. Bent u voornemens het aantal accomodaties of activiteiten waar dit registratiesysteem geldt verder uit te breiden? Zo ja, naar welke accomodaties of activiteiten?
9. U stelt in het persbericht van 4 juni dat 'de vingerscan is geregistreerd bij het College Bescherming Persoonsgegevens'. Bedoeld u daarmee het Wbp-register dat het CBP bijhoudt? Wat is het meldingsnummer daarvan?
10. Een systeem waarbij toegangsontzegging voor personen wordt geregistreerd is - volgens het CBP - een zogenaamde 'zwarte lijst'. Het CBP heeft protocollen voor dergelijke systemen. Welk protocol waarvoor het CBP een verklaring omtrent rechtmatigheid voor heeft afgegeven heeft u onderschreven? Kunt u ons dat protocol doen toekomen?
11. Heeft u inmiddels een functionaris voor gegevensbescherming (FG) aangesteld (artikel 62-64 van de Wet bescherming persoonsgegevens) of bent u voornemens dat alsnog te doen?
12. Heeft het cameratoezicht, het gescheiden omkleden (waar u overigens in augustus nog geen voorstander van was...) en de extra training van personeelsleden al geleid tot een afname van het aantal incidenten?
13. Mag een klant bezwaar maken tegen het gebruik van de vingerscan?
14. Wat zijn de kosten voor invoering en exploitatie van dit systeem?
Met vriendelijke groet,
namens de SP fractie
Johan van den Hout