Ingezonden persbericht
Persbericht
CIO Trendmonitor: IT-manager heeft vaardigheden van ondernemer nodig
Outsourcing schept nieuwe kansen
Oude Wetering, 7 juni 2007 - Uit kwalitatief onderzoek van OrangeWing Consulting blijkt dat een IT-manager de beste vooruitzichten heeft als hij naast deskundig ook ondernemend is. De ondernemende IT-manager wil van de IT-organisatie een winstgevende afdeling maken, durft keuzes te maken, benut kansen en heeft een duidelijke focus.
OrangeWing Consulting signaleert al langer de trend in de markt dat de traditionele CIO geen bestaansrecht meer heeft. De CIO en IT-manager (want zoveel CIO's zijn er niet in Nederland) moeten steeds meer een ondernemer worden. Vooral nu steeds meer ontwikkelwerkzaamheden aan het buitenland worden uitbesteed. Uit het onlangs uitgevoerde onderzoek blijkt dat het managen van de projectportfolio, sourcing van projecten en de architectuur van projecten zorgen voor de nodige knelpunten.
Hete hangijzers
Elke IT-manager heeft anno 2007 met hetzelfde soort problemen te maken. Ten eerste is er het portfolio management. De portfolio aan IT-projecten wordt veelal budgetgedreven gemanaged, er wordt dan alleen gekeken naar 'cost spent' en niet naar productiviteit. Daarnaast wordt de IT-manager vaak door eisen en wensen van de zakelijke beslissers gedwongen om duurdere SLA's (Service Level Agreements) met IT vendors af te sluiten.
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat offshoring en outsourcing tegenwoordig een grote rol spelen. Dat offshoring niet zaligmakend is, is duidelijk. De cultuurverschillen zijn groot en zorgen voor de nodige (communicatie)problemen en ook de afstand maakt een interactieve benadering niet makkelijk. Enkel afgebakende en recht-toe-recht-aan projecten lijken geschikt voor offshoring.
Het derde knelpunt voor de moderne IT-manager is het spanningsveld tussen architecten en systeemontwikkelaars. Systeemontwikkelaars menen dat architectuur duur is en niet snel genoeg gerealiseerd kan worden en de architecten vinden dat de systeemontwikkelaars de strategie uit het oog verliezen. Ook is de business zeer moeilijk voor architectuur te interesseren en het blijft lastig de ROI van een specifieke architectuur vast te stellen.
Wat te doen?
Volgens de ondervraagde managers heeft de IT-manager van nu ondernemende vaardigheden nodig om deze knelpunten het hoofd te kunnen bieden. Om op een ondernemende manier het portfolio te managen moet de IT-manager er voor zorgen dat de projectportfolio lifecycle management van producten en diensten ondersteunt. Daarnaast moet hij/ zij pro-actief ideeën en oplossingen aandragen bij de businessverantwoordelijken. Hij monitort de businessdynamiek continu om snel te kunnen reageren met projecten en geeft via Total Cost of Ownership (TCO) inzicht in de totale projectomvang en consequenties. Soms is het beter de TCO achterwege te laten, anders komen bepaalde projecten nooit van de grond.
Wat outsourcing betreft, kan de IT-manager hier volgens het onderzoek zijn of haar voordeel mee doen. Outsourcing is een kans om je als IT afdeling te concentreren op wat je goed kan en de rest uit te besteden. Zorg ervoor dat de regie en architectuur in de demand-organisatie blijven en realiseer je dat, door alle operationele druk, van innovatie niets terecht komt bij de outsourcing-partner.
En wat doet de ondernemende IT-manager met het spanningsveld tussen ontwikkelaars en architecten? Uit het onderzoek komt naar voren dat de ondernemende IT manager bewust 'vrijheden en vaagheden' in de architectuur laat zitten. Dat maakt flexibiliteit mogelijk. Organiseer architectuur altijd binnen de demand-organisatie. Link de architectuur aan de meerjarenbegroting en gebruik bij een fusie architectuur als 'draagvlakmodel'.
Over de CIO Trendmonitor
Regelmatig wordt er door OrangeWing een onderzoek uitgevoerd onder een groep van Nederlandse CIO's en IT Managers. De resultaten van het onderzoek worden naar voren gebracht in de CIO Trendmonitor.
Over OrangeWing Consulting
OrangeWing Consulting is een adviesorganisatie die organisaties helpt IT-processen naadloos aan te laten sluiten op de bedrijfsprocessen. OrangeWing doet dat zodanig dat het rendement van de IT investering meetbaar en dus beheersbaar wordt. Dankzij een jarenlange ervaring met verbetertrajecten in IT-organisaties kan OrangeWing helpen bij het oplossen van vraagstukken op strategisch, tactisch en operationeel niveau. De ervaring van de adviseurs van OrangeWing is opgedaan op velerlei terrein, maar heeft zijn wortels in IT-processen op het gebied van systeemontwikkeling, financiële verantwoording en organisatie-inrichting. De consultants nemen het voortouw bij veranderprocessen en schuwen geen vooruitstrevende visie. OrangeWing werkt onder andere voor KLM, ING, Nationale Nederlanden, ABN AMRO, UWV, Delta Lloyd, Fortis, Organon, Ministerie van Defensie en het Kadaster.
Ingezonden persbericht