EVD

05.06.2007

Italië: cosmetica in de lift

---

De verkoop van cosmetica in Italië zit in de lift. Uit de laatste editie van de internationale cosmeticabeurs Cosmoprof (Bologna, eind maart 2007) kwam een positief beeld van de sector naar voren. Na een periode van stagnatie is de consumptie van cosmeticaproducten in 2006 gemiddeld met 2,2 procent toegenomen en het totale volume van de consumptie bereikte ongeveer 8,7 miljard euro in waarde. Ook de omzet van de industrie groeide in 2006 met 2,7 procent (waarde van de omzet: 8 miljard euro).
De sterkste ontwikkeling in de afzetkanalen deed zich voor bij de apothekers. Apotheken zijn in Italië vertrouwde verkooppunten voor de klant: het persoonlijke, op een vertrouwensband gebaseerde contact met de apotheker biedt toegevoegde waarde aan het geheel. Apotheken zijn goed voor 14 procent van de totale nationale afzet van cosmeticaproducten.

Meer informatie:

* Nederlands consulaat-generaal Milaan. Bij de handelsafdeling is een uitgebreid onderzoek inclusief een recente analyse per product en per industrieel segment beschikbaar. www.holland.it
* Cosmoprof: www.cosmoprof.it/it/

---

Bron: Nederlands consulaat-generaal te Milaan