Hulpverlening Gelderland Midden



Gezondheid in het verkeer

7 Juni start een onderzoek naar blootstelling van fietsers, automobilisten en buspassagiers aan luchtverontreiniging. Er wordt onderzocht of de blootstelling van deze verschillende groepen verkeersdeelnemers van elkaar verschilt. Tevens wordt gekeken naar de effecten op de gezondheid. Een dergelijk onderzoek is nog niet eerder uitgevoerd in binnen- of buitenland.

Hulpverlening Gelderland Midden (GGD Arnhem) en Universiteit Utrecht voeren dit onderzoek samen uit. In het onderzoek rijden vrijwilligers twee uur lang in het verkeer. Meetapparatuur wordt meegenomen onderweg om de blootstelling aan luchtverontreiniging, waaronder fijn stof, te meten. De vrijwilligers rijden beurtelings per fiets, auto en bus.

Ook wordt onderzocht wat de gezondheidseffecten op korte termijn zijn van de blootstelling aan luchtverontreiniging tijdens de rit in het verkeer. Zowel voor als na de rit wordt bloed afgenomen, wordt de longfunctie getest en worden ontstekingsreacties in de longen gemeten. Er wordt gekeken hoeveel de bloedwaarden, longfunctie en ontstekingsreacties veranderen door de blootstelling aan luchtverontreiniging in het verkeer.

De metingen worden gedaan in en rond Arnhem. In de trolleystad Arnhem worden natuurlijk metingen gedaan in een trolleybus. Busmaatschappij Connexxion werkt mee aan het onderzoek. Ook worden er metingen gedaan in een dieselbus, zodat het verschil in blootstelling tussen een trolley en dieselbus onderzocht kan worden. Daarnaast worden er metingen gedaan in een benzineauto en een dieselauto, om de blootstelling in die twee typen autos met elkaar te vergelijken. De fietsers rijden de ene keer op een drukke verkeersroute, en de andere keer op een rustige route, zodat onderzocht kan worden wat het verschil is in inademing van luchtverontreiniging tussen verschillende verkeersroutes.

De eerste dag waarop gemeten zal worden is donderdag 7 juni. Er wordt in totaal op ongeveer 50 dagen gemeten, en de metingen worden verspreid over een jaar. De metingen vinden plaats in de ochtendspits, en duren elke keer twee uur. De vrijwilligers zijn medewerkers van Hulpverlening Gelderland Midden en de Gemeente Arnhem.

Er is nog niet eerder een onderzoek gedaan waarbij naast blootstelling, ook naar gezondheidseffecten bij verkeersdeelnemers is gekeken. Volgens de onderzoeker Moniek Zuurbier: Het verschil in blootstelling van bijvoorbeeld automobilisten en fietsers is wel eerder gemeten. Ook in Nederland, hoewel dat in 1990 voor het eerst en laatst is gedaan. Sindsdien is de samenstelling van het wagenpark echter enorm veranderd. Daarnaast is er nog nooit gekeken naar de acute effecten van deze blootstelling op de gezondheid. Wel is er laboratorium onderzoek gedaan waarbij mensen kunstmatig zijn blootgesteld aan uitlaatgassen. Hierdoor is bekend dat hoge blootstellingen zoals die in het verkeer voorkomen tot gezondheidseffecten kunnen leiden. Dat we in dit onderzoek kijken naar zowel de blootstelling van verkeersdeelnemers, als de gezondheidseffecten van de luchtverontreiniging maakt dit onderzoek uniek.