Gezondheid in het verkeer
7 Juni start een onderzoek naar blootstelling van fietsers,
automobilisten en buspassagiers aan luchtverontreiniging. Er wordt
onderzocht of de blootstelling van deze verschillende groepen
verkeersdeelnemers van elkaar verschilt. Tevens wordt gekeken naar de
effecten op de gezondheid. Een dergelijk onderzoek is nog niet eerder
uitgevoerd in binnen- of buitenland.
Hulpverlening Gelderland Midden (GGD Arnhem) en Universiteit Utrecht
voeren dit onderzoek samen uit. In het onderzoek rijden vrijwilligers
twee uur lang in het verkeer. Meetapparatuur wordt meegenomen onderweg
om de blootstelling aan luchtverontreiniging, waaronder fijn stof, te
meten. De vrijwilligers rijden beurtelings per fiets, auto en bus.
Ook wordt onderzocht wat de gezondheidseffecten op korte termijn zijn
van de blootstelling aan luchtverontreiniging tijdens de rit in het
verkeer. Zowel voor als na de rit wordt bloed afgenomen, wordt de
longfunctie getest en worden ontstekingsreacties in de longen gemeten.
Er wordt gekeken hoeveel de bloedwaarden, longfunctie en
ontstekingsreacties veranderen door de blootstelling aan
luchtverontreiniging in het verkeer.
De metingen worden gedaan in en rond Arnhem. In de trolleystad Arnhem
worden natuurlijk metingen gedaan in een trolleybus. Busmaatschappij
Connexxion werkt mee aan het onderzoek. Ook worden er metingen gedaan
in een dieselbus, zodat het verschil in blootstelling tussen een
trolley en dieselbus onderzocht kan worden. Daarnaast worden er
metingen gedaan in een benzineauto en een dieselauto, om de
blootstelling in die twee typen autos met elkaar te vergelijken. De
fietsers rijden de ene keer op een drukke verkeersroute, en de andere
keer op een rustige route, zodat onderzocht kan worden wat het
verschil is in inademing van luchtverontreiniging tussen verschillende
verkeersroutes.
De eerste dag waarop gemeten zal worden is donderdag 7 juni. Er wordt
in totaal op ongeveer 50 dagen gemeten, en de metingen worden
verspreid over een jaar. De metingen vinden plaats in de ochtendspits,
en duren elke keer twee uur. De vrijwilligers zijn medewerkers van
Hulpverlening Gelderland Midden en de Gemeente Arnhem.
Er is nog niet eerder een onderzoek gedaan waarbij naast
blootstelling, ook naar gezondheidseffecten bij verkeersdeelnemers is
gekeken. Volgens de onderzoeker Moniek Zuurbier: Het verschil in
blootstelling van bijvoorbeeld automobilisten en fietsers is wel
eerder gemeten. Ook in Nederland, hoewel dat in 1990 voor het eerst en
laatst is gedaan. Sindsdien is de samenstelling van het wagenpark
echter enorm veranderd. Daarnaast is er nog nooit gekeken naar de
acute effecten van deze blootstelling op de gezondheid. Wel is er
laboratorium onderzoek gedaan waarbij mensen kunstmatig zijn
blootgesteld aan uitlaatgassen. Hierdoor is bekend dat hoge
blootstellingen zoals die in het verkeer voorkomen tot
gezondheidseffecten kunnen leiden. Dat we in dit onderzoek kijken naar
zowel de blootstelling van verkeersdeelnemers, als de
gezondheidseffecten van de luchtverontreiniging maakt dit onderzoek
uniek.
Hulpverlening Gelderland Midden