Time : 11:01:17
Date : 23 May 2007
Sender Name: Delhaize Group

BIOASSORTIMENT BLIJFT VERDER GROEIEN BIJ DELHAIZE

Delhaize maakt bio toegankelijk voor iedereen en focust op basisproducten

Delhaize België plaatst haar bioassortiment extra in de kijker van 7 tot 13 juni in het kader van de Week van de Bio. Delhaize biedt al meer dan 20 jaar bioproducten aan en blijft het ruime assortiment verder uitbreiden. Hierbij ligt de focus op basisproducten in de verschillende productcategorieën. Er vinden ook tal van acties plaats om bio bekender te maken bij de klanten van Delhaize en bij het grote publiek. Op deze manier wordt bio nog toegankelijker voor de consument. Bioproducten blijven bovendien aan populariteit winnen. De verkoop van bio bij Delhaize is in 2006 3% gestegen en vertegenwoordigt een omzet van 84,5 miljoen euro. Eén derde van alle bioproducten in België wordt bij Delhaize verkocht.

Biologische voeding voor iedereen

Al meer dan 20 jaar biedt Delhaize bioproducten aan haar klanten. In de loop der jaren is biologisch eten deel gaan uitmaken van de doorsnee voedingsgewoonten. Bio is geen modetrend maar is een vast onderdeel geworden van onze voeding. In de jaren '80 was bio een opkomende markt maar waren deze producten enkel terug te vinden in gespecialiseerde winkels of op de boerderij zelf. Delhaize heeft de bewuste keuze gemaakt om biologische voeding toegankelijk te maken voor iedereen door het in al haar winkels aan te bieden. Dit past bovendien perfect in de aandacht die aan duurzaam ondernemen wordt besteed.

Op het ritme van de seizoenen en in nauwe samenwerking met de producenten

De biologische landbouw hecht veel belang aan het natuurlijke groeiproces van producten en het ritme van de aarde. Niets wordt geforceerd, noch qua vorm noch qua grootte. Biologische landbouw biedt dan ook bij uitstek seizoensproducten aan met de pure smaak van de natuur. Bovendien wordt voor de bioproductie nauw samengewerkt met de leveranciers. Het gaat in hoofdzaak om lokale en Belgische bedrijven, die elke zorgen voor een specifieke productie. In de loop der jaren heeft Delhaize een vertrouwensrelatie opgebouwd met deze producenten die worden bijgestaan in hun groei.

Groeiende verkoop van bio: +3% in 2006

Delhaize is pionier in de Belgische distributie op het vlak van het promoten, ondersteunen en aanbieden van biologische voeding en heeft in de loop der jaren een bioassortiment uitgebouwd van meer dan 625 producten. Er zijn bioproducten in alle productcategorieën terug te vinden, gaande van aardappelen over vlees en vis tot textiel, en ze zijn zeer gemakkelijk herkenbaar dankzij een groen-oranje logo. Alle bioproducten die te koop zijn bij Delhaize dragen het label Biogarantie en zijn gecertificeerd door Certisys (voormalig Ecocert) en Blik, twee onafhankelijke Belgische controleorganisaties.

Met haar bioassortiment is Delhaize een van de koplopers in de verkoop van bioproducten in België. Eén derde van alle verkochte bioproducten in België gaat bij Delhaize over de toonbank. In 2006 vertegenwoordigde de omzet van bioproducten bij Delhaize 84,5 miljoen euro. Dit is een toename met zo'n 3% ten opzichte van 2005. Een aantal voorbeelden van de best verkopende bioproducten zijn wortelen, ajuinen, eieren, basilicum en melk.

Uitbreiding van het bioassortiment met focus op basisproducten

Het ruime assortiment biologische producten bij Delhaize wordt in de loop van 2007 verder uitgebreid. De nadruk ligt hierbij op het verder introduceren van basisproducten. Zo komen er verschillende soorten biofruit en -groenten bij, zoals asperges of ijsbergsla, worden nieuwe soorten bioyoghurt geïntroduceerd en breidt het assortiment biowijn verder uit. Ook de afdeling biovlees breidt verder uit met een focus op biobarbequevlees en biogevogelte. Het gevogelte zal bovendien in composteerbare verpakking worden aangeboden. Verder zal de klant ook biologische frituurolie terugvinden,
biodiepvriesgarnalen, textielproducten in biokatoen, enz. Het volledige assortiment wordt met zo'n 50 referenties uitgebreid waardoor het totaal op 675 bioproducten komt.

Tal van acties tijdens de Week van de Bio

Delhaize neemt actief deel aan de Week van de Bio en voorziet tal van acties in en buiten haar winkels. De acties gaan door van 7 tot 13 juni en zijn bedoeld om zowel de klanten als het ruime publiek kennis te laten maken met bioproducten. Een miljoen klanten ontvangen een folder die het biobeleid van Delhaize voorstelt en in de winkel krijgt de affichage rond bioproducten een nieuwe stijl. De bijhorende slogan is 'Delhaize. De pionier van bio'. De bioproducten worden ook ondersteund door Delhaize met een mediacampagne: in de wekelijkse tv-spot zullen bioproducten in de kijker staan, zoals bio-eieren, bio-olijfolie en het assortiment Ecover.

Delhaize is ook partner van de studentenontbijten die in het kader van de bioweek worden georganiseerd in de studentensteden Leuven, Gent, Antwerpen, Brussel en Hasselt. Tijdens deze actie kunnen studenten voor 1 euro biologisch ontbijten. De opbrengst van de actie wordt geschonken aan Poverello, dat steun verleent aan de minderbedeelden in de maatschappij.

Over Delhaize België

Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.717 winkels. De groep stelde 142.500 mensen te werk in 2006.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

Michel Lecomte
Product Communication Manager
Tel. 02/412 80 00
mlecomte@delhaize.be

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR