Speech voor het jaarcongres "Sport en fiscaliteit in beweging" op 7 juni
2007
toespraak | 07-06-2007 | Zeist, Staatssecretaris
Dames en heren,
Allereerst zou ik de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs willen
bedanken voor de eervolle uitnodiging om het jaarcongres "Sport en
fiscaliteit in beweging" te mogen inleiden.
U heeft een interessant programma vanmiddag. De combinatie sport en
fiscaliteit is een boeiend thema. Ik heb gezien dat de orde
verschillende experts als inleider voor de workshops heeft gevonden.
De aan de sport verbonden fiscale aspecten zullen dan ook vast en
zeker voldoende worden belicht. Ik ben dan ook benieuwd naar de
uitkomsten van deze dag.
Ik heb van de orde de vrijheid gekregen om zelf het onderwerp voor
deze inleiding te kiezen en in te gaan op actueel kabinetsbeleid. Ik
wil van deze gelegenheid gebruik maken om twee van mijn speerpunten
voor de komende tijd nader toe te lichten, te weten vergroening en
vereenvoudiging.
Wat betreft vergroening heb ik eigenlijk een grote wens. Ik zou het
mooi vinden als echt iedereen zich bewust wordt van het belang van het
milieu en duurzaamheid. Het kiezen voor een duurzaam of
milieuvriendelijk product zou een logische keuze moeten zijn. Ik wil
vanuit mijn eigen specifieke verantwoordelijkheid daaraan een steentje
bijdragen.
Wat betreft vereenvoudiging doel ik met name op nieuwe wegen om de
samenwerking tussen belastingplichtige en de belastingdienst te
verbeteren. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor de
intermediair, de belastingadviseur. De voorzitter wees daar al op in
zijn inleiding. Maar ook ICT is in het proces zeer belangrijk. Mijn
streven is om een win-win-situatie te creëren voor zowel de
belastingplichtige als de belastingdienst.
Deze speerpunten komen voor mij niet zomaar uit de lucht vallen. Zij
liggen mij ook na aan het hart. Dat heeft uiteraard ook te maken met
mijn achtergrond als ondernemer. Ik heb de overstap naar de politiek
gemaakt juist omdat ik van mening ben dat ik op dit punt een
onderscheid kan maken.
Vergroening
Het klimaatbeleid staat wereldwijd bovenaan de politieke agenda. De
voormalige vice-president van de Verenigde Staten Al Gore is op dit
moment bijna beroemder dan in zijn tijd als vice-president. Dit dank
zij zijn documentaire over de gevaren van de veranderingen in het
klimaat. Het huidige kabinet ziet het klimaatbeleid als een van de
pijlers onder zijn beleid. We hebben ons ten doel gesteld om in 2020
in Nederland één van de duurzaamste en efficiëntste
energievoorzieningen van Europa te hebben. Zo moet de uitstoot van
broeikasgassen in 2020 met 30% dalen ten opzichte van 1990.
Om dat te bereiken wordt een breed scala aan maatregelen voorzien. Ook
de belastingen kunnen daarbij een rol spelen. Naast uiteraard allerlei
andere maatregelen. Zoals bepaalde dingen verplichten of verbieden.
Fiscale prikkels kunnen één-op-één van invloed zijn bij de keuze van
de consument op het moment van aankoop.
Het is goed als de prijs van de milieu-effecten als het ware
geïnternaliseerd is in de kostprijs. Dat werkt niet marktverstorend
maar levert juist een efficiënter werkende markt. Een van mijn
voornemens wat betreft de vergroening heeft vorige week nog uitvoerig
de pers gehaald en ook heel wat reacties los gemaakt. Ik doel daarmee
op de voorstellen betreffende de autobelastingen en in het bijzonder
de verdergaande stimulering van de zuiniger auto.
Ik heb persoonlijk altijd veel belang gehecht aan een effectief
milieubeleid. Zo heb ik als ondernemer er naar gestreefd dat mijn
medewerkers als auto van de zaak de keuze lieten vallen op een hybride
auto (uiteraard moet je op zo'n moment zelf wel het goede voorbeeld
geven). De hybride auto is op dit moment de meest schone auto die op
de markt verkrijgbaar is. Ik weet dat velen van u ook gebruik maken
van een auto van de zaak. Als ik over enige jaren wellicht weer een
keer in de gelegenheid ben uw orde toe te spreken, hoop ik dat een
groot deel van u in een hybride auto zal rijden.
Hoe kan ik u helpen bij die keuze?
Het coalitieakkoord stelt dat de BPM (de aanschafbelasting op auto's)
verder m oet worden gedifferentieerd op schoon en zuinig en dat deze
differentiatie moet leiden tot een opbrengst van EUR 150 mln.
Mijn streven is om dat te doen op een manier die ik als meest
publieksvriendelijk zou willen bestempelen door verreweg het grootste
deel van deze EUR 150 mln te halen bij de meest onzuinige auto's. Het
huidige bonus/malus systeem in de BPM leidt tot een verschil in
belasting tussen de meest zuinige en meest onzuinige auto van EUR
1500. Ik wil deze stimulering versterken door zowel de bonus als de
malus te verhogen. Daarnaast wil ik voor de meest onzuinige auto's, en
dan praat ik echt over de grootverbruikers, een extra heffing invoeren
op basis van de CO2-uitstoot (brandstofverbruik). Ook streef ik ernaar
om voor de energiezuinige auto van de zaak de fiscale bijtelling te
verlagen. Deze bijtelling is nu 22% maar zal voor de meest zuinige
auto's worden verlaagd tot mogelijk zelfs 12%.
Twee andere vergroeningsmaatregelen die ik hier zou willen noemen
hebben betrekking op de introductie van twee nieuwe belastingen. Het
gaat om een belasting op het vliegverkeer en een belasting op
verpakkingsmiddelen. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de
vormgeving van deze nieuwe belastingen. Voor dit moment, en in dit
gezelschap, is het wellicht van belang te vermelden dat waar mogelijk
zal worden aangesloten bij bestaande systemen en dat het aantal
belastingplichtigen zoveel mogelijk wordt beperkt. Dit vanuit het
belang van eenvoud en een minimale toename aan administratieve lasten.
Vereenvoudiging
Dames en heren, Dit brengt mij op het andere speerpunt dat ik vandaag
aan de orde wil stellen, namelijk vereenvoudiging. Vanuit mijn eigen
ervaringen als ondernemer heeft dit onderwerp altijd al mijn grote
belangstelling gehad. Ik was dan ook verheugd dat het kabinet
vereenvoudiging en verlaging administratieve lastendruk voor de burger
en het bedrijfsleven tot een van haar speerpunten heeft benoemd. Maar
als staatssecretaris heb ik ook ingezien dat er ook voor de
Belastingdienst een dringende noodzaak is voor vereenvoudiging, met
name op het gebied van uitvoeringsprocessen.
Van een dergelijke vereenvoudiging van de uitvoeringsprocessen gaan
zowel de belastingplichtigen als de organisatie zelf profiteren. Voor
u als belastingplichtige betekent dit dat u steeds minder van de
Belastingdienst zult merken. Als u te goeder trouw bent tenminste. Een
goed voorbeeld van deze samenhang is de vooraf ingevulde aangifte
inkomstenbelasting waar de Belastingdienst volgend jaar mee start. Nu
moet u zelf nog de gegevens invullen waarvan u weet dat de
belastingdienst deze al bezit of kan bezitten. Voorlopig gaan we uw
loon en de WOZ-waarde van uw huis voor u invullen. Maar in de jaren
daarna zal de aangifte steeds verder vooraf worden ingevuld. De burger
wordt hiermee verlost van het aanleveren van gegevens die toch al
bekend zijn bij de overheid. Dit betekent niet dat er straks voor u
als belangadviseur minder werk is. Wij bieden u als beroepsgroep de
mogelijkheid om u te richten op uw kerntaak, namelijk het adviseren
van de belastingplichtige. Hiervoor krijgt u meer tijd omdat u zich
hopelijk minder hoeft bezig te houden met allerlei administratieve
handelingen.
De basis voor de vooraf ingevulde aangifte wordt gevormd door de
gegevens die de Belastingdienst betrekt van overheidsbrede
basisregistraties en van trusted partijen. Mede hierdoor verandert de
relatie tussen Belastingdienst en burger ingrijpend. De relatie wordt
horizontaler. De Belastingdienst laat zien welke gegevens hij van de
belastingplichtige heeft. De belastingplichtige hoeft de gegevens nog
slechts te valideren en waar nodig aan te vullen.
De Belastingdienst wil de relatie met de burger en bedrijven waar
mogelijk anders inrichten. Te vaak bleken de inspecteur en de
belastingplichtige niet `on speaking terms' te zijn. Ze vertrouwden
elkaar niet. Dat willen we doorbreken. We willen op basis van
vertrouwen samenwerken met het bedrijfsleven en hun adviseurs. Dat in
ieder geval de grote bedrijven positief staat tegenover deze manier
van werken blijkt uit de evaluatie van een pilot die wij hebben
gehouden. In dit proces speelt de orde een belangrijke rol. De
voorzitter gaf dat in zijn inleiding ook al aan. Adviseurs hebben in
mijn ogen zelfs een sleutelpositie. De leden van de NOB kunnen vanuit
hun rol en vanuit hun eigen verantwoordelijkheid als onafhankelijk
adviseur de bedrijven die zij adviseren en bijstaan ervan overtuigen
dat wederzijds vertrouwen van onschatbare waarde en dat daardoor voor
beide partijen een win-win-situatie kan worden bereikt. Bedrijven
moeten worden overtuigd van hun belang bij een goede relatie met de
belastingdienst. Zoals gezegd: vereenvoudigen hoeft zeker niet te
betekenen dat er voor de belastingadviseur minder werk overblijft, er
zal wel een accentverschuiving optreden in het werk.
Er ligt ook een duidelijke rol voor de politiek, dat wil ik er direct
bij zeggen. Ook bij ons moet het een en ander veranderen.
Vereenvoudiging heeft alleen kans van slagen als we niet alleen naar
de uitvoeringskant kijken, maar ook naar de voorkant. Naar de wet- en
regelgeving. Als politici zijn we nu eenmaal goed in het bedenken van
heel gecompliceerde regelingen omdat we het liefst voor elke burger
maatwerk zouden willen leveren. We moeten leren ons zelf in dat
opzicht meer beperkingen op te leggen. We zullen moeten erkennen dat
we niet alles kunnen automatiseren. Daar waar we te ver zijn
doorgeschoten zal ik mij sterk maken voor stevige vereenvoudiging van
de wet- en regelgeving.
Dames en heren, ik kom hiermee aan het einde van mijn inleiding. Ik
wil nogmaals de orde dank zeggen voor de uitnodiging. Ik wil de orde
ook bedanken voor de ruimte die zij mij heeft gegeven om in mijn
inleiding mijn specifieke wensen en speerpunten voor de komende tijd
naar voren te brengen.
Ik wil iedereen een vruchtbare en vooral plezierige dag toewensen. Ik
ga ervan uit dat uit dit gezelschap een aantal ideeën komt die de
relatie of samenhang tussen de fiscus en de sport kan verbeteren of
vereenvoudigen. Mijn deur staat altijd open om deze ideeën - maar ook
de ideeën rond mijn speerpunten - nader met u te bespreken en zo
mogelijk uit te werken.
Ik dank u voor uw aandacht.
* Laatst aangepast: 21-06-2007
Ministerie van Financiën