Nieuw-Vlaamse Alliantie
Staatssecretaris Q kan beloften niet waarmaken en produceert er al
nieuwe (07/06/07)
Federaal staatssecretaris Van Quickenborne belooft als West-Vlaams
VLD-lijsttrekker een aantal administratieve vereenvoudigingen voor de
volgende bestuursperiode. Op basis van de afgelopen bestuursperiode
stelt de N-VA alvast weinig hoop in de VLD-staatssecretaris voor
administratieve vereenvoudiging. De N-VA stelt immers vast dat de
administratieve vereenvoudiging door de federale overheid niet
voelbaar is op het terrein en aan mekaar hangt met belangrijke
maatregelen zoals de afschaffing van de wet op het duel.
Het is bedroevend dat de staatssecretaris de afschaffing van dit soort
archaïsche wetten moet -optellen om zijn blazoen op te poetsen.
Wat de 12 werken betreft vallen bovendien zeker wat kanttekeningen te
maken.
Zo bijvoorbeeld. bij de voorinvulling van de belastingsaangifte (werk
5) : stellen dat dit ondertussen gerealiseerd werd is een loopje
nemen met de werkelijkheid, terwijl Tax-on-web vooral tot gevolg heeft
dat de electronisch ingediende aangiften achteraf manueel toch nog
door de financiebedienden moeten worden ingevoerd in de computers).
Of bij de eenmalige gegevensopvraging (werk 6 waar Q Vlaamse
realisaties inzake studiebeurzen op federale rekening schrijft).
De attesten inzake overheidopdrachten (werk 8) - konden niet worden
gerealiseerd door weerstand vanuit Wallonië zodat Vlaanderen dat dan
maar recent in zijn eentje invoerde), terwijl de KBO (werk 11)
belangrijke functionele problemen kent. Werk 12, de wetsevaluatie
lijkt alleszins geen effect heeft gehad als men het aantal bladzijden
in het Belgisch Staatsblad telt.
Enz.
De N-VA is benieuwd hoe Q het zou redden met het nieuwe plan.
Zo bijvoorbeeld het voorstel om werkgevers een loonkostenprofiel van
een werkzoekende te geven, en dat zonder meer strijdig is met de wet
op de privacy.
Of het idee om de aankoop van een huis rond te krijgen in 2 maanden.
Akkoord, maar hoe Q de banken bewegen om als het ware instantkredieten
te verschaffen, is een groot raadsel.
En terug schrijft Q ook hier realisaties van anderen op eigen naam :
het uniek loket voor landbouwers is immers in volle ontwikkeling in
Vlaanderen (waar het ook thuis hoort, tenzij Q van plan is landbouw te
herfederaliseren ?)
Kortom, de N-VA merkt op dat de VLD, bij monde van Q, haar modus
operandi getrouw blijft, met name het vooruitschuiven van een
symbolische lijst van dossiers, maar zonder samenhang tussen de
dossiers onderling. De kersen die het laagst hangen worden geplukt
(hetgeen op zich niet oneerbaar is), maar de rest van de kersen moeten
uiteindelijk vanzelf (letterlijk) neer vallen (cfr. trouwens de
ICT-systemen van Justitie en Financiën).
Inmiddels heeft hij evenwel geen enkel instrument ontwikkeld om
bijkomende administratieve last te meten die veroorzaakt wordt door
nieuwe federale regelgeving. Daarvan is de staatssecretaris gewoon
niet op de hoogte. Hoe kan je een efficiënt beleid voeren als je niet
eens de situatie kan meten?
In tegenstelling tot de Vlaamse minister voor administratieve
vereenvoudiging Bourgeois nam de federale staatssecretaris geen
structurele maatregelen. Het aantal federale regels blijft toenemen,
zoals blijkt uit het steeds stijgend aantal bladzijden van het
Belgisch Staatsblad.
Het door het brede publiek best gekende voorbeeld is de fiscale
wetgeving. Ondanks de paarse aankondigingen werd die alleen maar
complexer. Sinds 2000 kwamen er niet minder dan 230 codes bij, wat een
totaal van 537 codes oplevert. Zelfs specialisten vinden nog amper hun
weg in deze wirwar van regels.
Vaak komt er een nieuwe regeling die slecht in elkaar steekt. Denken
we maar aan de Dienst voor alimentatievorderingen waarvan de
prestaties ondermaats zijn (midden vorige jaar slechts 11.000
afgewerkte dossiers op een verwacht totaal van 100.000)
Soms liegt staatssecretaris Van Quickenborne zelfs in zijn
verkiezingspropaganda. SAV, de Vlaamse federatie van wegvervoerders,
geeft daar in zijn jongste nieuwsbrief (6 juni) nog een mooi voorbeeld
van. SAV is verontwaardigd over een open brief van Van Quickenborne.
Daarom zet Lode Verkinderen, secretaris-generaal van de SAV, de
puntjes op i: Heel wat van onze West-Vlaamse leden ontvingen de
voorbije dagen een brief van Dhr. Vincent Van Quickenborne met het oog
op de verkiezingen van zondag. In deze brief somt hij een aantal
vereenvoudigingen op die hij zou verwezenlijkt hebben. Deze opsomming
bevat echter enkele flagrante onjuistheden. Zo wordt er gesteld dat de
CMR-vrachtbrief afgeschaft is en elke transporteur nu met een eigen
model mag werken. Dit is absoluut onjuist. De CMR-vrachtbrief is
geenszins afgeschaft en moet op grond van de vervoerswetgeving nog
steeds verplicht worden gebruikt en conform het verplicht model zijn.
De N-VA wil dat de federale overheid een voorbeeld neemt aan de
structurele maatregelen die Vlaanderen heeft genomen om de
administratieve rompslomp te verminderen: de reguleringsimpactanalyse
(RIA) en de compensatieregel. Zowel de vermindering als de toename van
administratieve lasten moeten volgens het StandaardKostenModel worden
gemeten.
Auteur:
Kamerlid N-VA
Patrick De Groote
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be