Nieuw-Vlaamse Alliantie


Staatssecretaris Q kan beloften niet waarmaken en produceert er al nieuwe (07/06/07)

Federaal staatssecretaris Van Quickenborne belooft als West-Vlaams VLD-lijsttrekker een aantal administratieve vereenvoudigingen voor de volgende bestuursperiode. Op basis van de afgelopen bestuursperiode stelt de N-VA alvast weinig hoop in de VLD-staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging. De N-VA stelt immers vast dat de administratieve vereenvoudiging door de federale overheid niet voelbaar is op het terrein en aan mekaar hangt met belangrijke maatregelen zoals de afschaffing van de wet op het duel.

Het is bedroevend dat de staatssecretaris de afschaffing van dit soort archaïsche wetten moet -optellen om zijn blazoen op te poetsen.

Wat de 12 werken betreft vallen bovendien zeker wat kanttekeningen te maken.
Zo bijvoorbeeld. bij de voorinvulling van de belastingsaangifte (werk 5) : stellen dat dit ondertussen gerealiseerd werd is een loopje nemen met de werkelijkheid, terwijl Tax-on-web vooral tot gevolg heeft dat de electronisch ingediende aangiften achteraf manueel toch nog door de financiebedienden moeten worden ingevoerd in de computers). Of bij de eenmalige gegevensopvraging (werk 6 waar Q Vlaamse realisaties inzake studiebeurzen op federale rekening schrijft). De attesten inzake overheidopdrachten (werk 8) - konden niet worden gerealiseerd door weerstand vanuit Wallonië zodat Vlaanderen dat dan maar recent in zijn eentje invoerde), terwijl de KBO (werk 11) belangrijke functionele problemen kent. Werk 12, de wetsevaluatie lijkt alleszins geen effect heeft gehad als men het aantal bladzijden in het Belgisch Staatsblad telt.
Enz.

De N-VA is benieuwd hoe Q het zou redden met het nieuwe plan. Zo bijvoorbeeld het voorstel om werkgevers een loonkostenprofiel van een werkzoekende te geven, en dat zonder meer strijdig is met de wet op de privacy.
Of het idee om de aankoop van een huis rond te krijgen in 2 maanden. Akkoord, maar hoe Q de banken bewegen om als het ware instantkredieten te verschaffen, is een groot raadsel.
En terug schrijft Q ook hier realisaties van anderen op eigen naam : het uniek loket voor landbouwers is immers in volle ontwikkeling in Vlaanderen (waar het ook thuis hoort, tenzij Q van plan is landbouw te herfederaliseren ?)

Kortom, de N-VA merkt op dat de VLD, bij monde van Q, haar modus operandi getrouw blijft, met name het vooruitschuiven van een symbolische lijst van dossiers, maar zonder samenhang tussen de dossiers onderling. De kersen die het laagst hangen worden geplukt (hetgeen op zich niet oneerbaar is), maar de rest van de kersen moeten uiteindelijk vanzelf (letterlijk) neer vallen (cfr. trouwens de ICT-systemen van Justitie en Financiën).

Inmiddels heeft hij evenwel geen enkel instrument ontwikkeld om bijkomende administratieve last te meten die veroorzaakt wordt door nieuwe federale regelgeving. Daarvan is de staatssecretaris gewoon niet op de hoogte. Hoe kan je een efficiënt beleid voeren als je niet eens de situatie kan meten?

In tegenstelling tot de Vlaamse minister voor administratieve vereenvoudiging Bourgeois nam de federale staatssecretaris geen structurele maatregelen. Het aantal federale regels blijft toenemen, zoals blijkt uit het steeds stijgend aantal bladzijden van het Belgisch Staatsblad.

Het door het brede publiek best gekende voorbeeld is de fiscale wetgeving. Ondanks de paarse aankondigingen werd die alleen maar complexer. Sinds 2000 kwamen er niet minder dan 230 codes bij, wat een totaal van 537 codes oplevert. Zelfs specialisten vinden nog amper hun weg in deze wirwar van regels.
Vaak komt er een nieuwe regeling die slecht in elkaar steekt. Denken we maar aan de Dienst voor alimentatievorderingen waarvan de prestaties ondermaats zijn (midden vorige jaar slechts 11.000 afgewerkte dossiers op een verwacht totaal van 100.000)

Soms liegt staatssecretaris Van Quickenborne zelfs in zijn verkiezingspropaganda. SAV, de Vlaamse federatie van wegvervoerders, geeft daar in zijn jongste nieuwsbrief (6 juni) nog een mooi voorbeeld van. SAV is verontwaardigd over een open brief van Van Quickenborne. Daarom zet Lode Verkinderen, secretaris-generaal van de SAV, de puntjes op i: Heel wat van onze West-Vlaamse leden ontvingen de voorbije dagen een brief van Dhr. Vincent Van Quickenborne met het oog op de verkiezingen van zondag. In deze brief somt hij een aantal vereenvoudigingen op die hij zou verwezenlijkt hebben. Deze opsomming bevat echter enkele flagrante onjuistheden. Zo wordt er gesteld dat de CMR-vrachtbrief afgeschaft is en elke transporteur nu met een eigen model mag werken. Dit is absoluut onjuist. De CMR-vrachtbrief is geenszins afgeschaft en moet op grond van de vervoerswetgeving nog steeds verplicht worden gebruikt en conform het verplicht model zijn.

De N-VA wil dat de federale overheid een voorbeeld neemt aan de structurele maatregelen die Vlaanderen heeft genomen om de administratieve rompslomp te verminderen: de reguleringsimpactanalyse (RIA) en de compensatieregel. Zowel de vermindering als de toename van administratieve lasten moeten volgens het StandaardKostenModel worden gemeten.

Auteur:
Kamerlid N-VA
Patrick De Groote

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be