Ingezonden persbericht
Amsterdam, 7 juni 2007
Groei mediabestedingen in dagbladen zet in 2007 onverminderd door
Afgelopen donderdag heeft Nielsen Media Research cijfers naar buiten gebracht over de groei van de mediabestedingen. Dagbladen bleken in 2006 flink te hebben geprofiteerd van de genomen netto reclamebestedingen. Het mediumtype heeft in deze netto cijfers een groei van 2,4% gerealiseerd. Ook dit jaar blijkt de groei onverminderd door te zetten.
In 2007 blijft de opgaande lijn zichtbaar. De bruto bestedingen groeiden in de eerste 20 weken van dit jaar met ^ 19 miljoen naar ^ 325 miljoen, een groei van 6%. Dagbladen stijgen daarmee uit boven de gemiddelde groei (4%) van de door Nielsen geregistreerde bruto mediabestedingen. Het mediumtype hoort samen met tv en buitenreclame tot de grootste groeiers. Dankzij de toename stijgt het aandeel van dagbladen in de bruto bestedingen van 16% naar 17%. Een dergelijke stijging is jarenlang niet meer gesignaleerd.
De groei van advertentiebestedingen in dagbladen wordt breed gedragen. Vrijwel alle branches laten een toename zien, maar vooral de hoofdgroepen Retail, Horeca Toerisme en Recreatie, Transport, Woninginrichting en Voeding vertonen forse groei. De eerste twee sectoren zorgen voor 26 miljoen aan extra bruto bestedingen in dagbladen.
Ook op adverteerderniveau zijn er grote stijgingen waar te nemen. De stijgers zijn vooral representanten van de branches die in de lift zitten. Koploper Kras heeft maar liefst 65% meer uitgegeven dan in dezelfde periode van 2006. In twintig weken tijd gaf deze topadverteerder bruto meer dan ^ 20 miljoen uit. Naast de bekende discountformules Aldi en Lidl is ook Laurus weer volop in de dagbladen te vinden. Vooral door de Super de Boer-reclame verviervoudigde dit supermarktconcern zijn bestedingen tot ruim ^ 5 miljoen. Een andere retailer die een comeback in dagbladen maakt is Seats en Sofa's.
Blijkbaar zien de grootwinkelbedrijven volop kansen om door middel van dagbladcampagnes te profiteren van het gestegen kooplust van de Nederlandse consument. Datzelfde beeld is zichtbaar bij de personenauto's in de branche transport.
Een rondgang langs dagbladorganisaties levert het volgende beeld op. Cees Polman van Cebuco over de positieve cijfers: "Het dagblad heeft dankzij de vernieuwingen en dynamiek weer aan aantrekkingskracht weten te winnen". Frank Volmer, directeur van TMG geeft aan: "er wordt weer geld bij de adverteerders verdiend en dat geld wordt deels gebruikt als investering in dagbladcampagnes". Tom Tempelman, directeur van NRp Dagbladen ziet de groei ook bij regionale dagbladen. Zijn gesprekken met diverse grote adverteerders wijzen op een hernieuwde belangstelling voor dagbladen. De verwachtingen zijn dat de groei doorzet, wellicht in verstrekte mate. Deze prognose is gebaseerd op de positieve economische ontwikkeling en op het seizoenspatroon dat een piek in het najaar laat zien.
Uit eerder gepubliceerde jaarcijfers van dagbladconcerns werd duidelijk dat dagbladen tevens in hoge mate profiteren van het sterk gestegen personeelsvolume in de dagbladen.
---
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.