abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 juni 2007 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/u.07.00979 07-VW-B-028 en 07-VW-B-031
Onderwerp
Kamervraag
Geachte voorzitter,
U heeft mij twee vragen gesteld over files.
Bij brief van 12 april 2007 (07-VW-B-028) verzoekt u mij een reactie te geven op de
1e kwartaalrapportage over 2007 van de Verkeersinformatie Dienst (VID). In deze
kwartaalrapportage geeft de VID aan dat de filedruk fors is toegenomen.
In de procedurevergadering van woensdag 25 april heeft u mij verzocht de Kamer een
overzicht te doen toekomen van de file top 50 van de afgelopen 10 (jaar) (brief: 07-
VW-B-031).
In deze brief ga ik eerst in op het verzoek van de File top 50 en vervolgens op de
1e kwartaalrapportage van de VID.
1. File top 50.
Voor uw informatie heb ik in bijlage 1 de filetop-50 in de periode 1996-2006
bijgevoegd, gebaseerd op gegevens van het VerkeersCentrum Nederland (VCNL),
hetgeen onderdeel is van mijn Ministerie.
De files zijn gerangschikt naar filezwaarte. De filezwaarte is gelijk aan de gemiddelde
filelengte x de gemiddelde duur van de file en wordt uitgedrukt in kilometerminuten.
In 2005 is een methodebreuk opgetreden als gevolg van de invoering van een nieuw
registratiesysteem. Tevens is een kaart bijgevoegd met de locatie van de 50 zwaarste
files in 2006.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/u.07.00283979
2. Reactie 1e kwartaalrapportage VID
Ik hecht er aan te benadrukken dat de Verkeersinformatiedienst (VID) geen
overheidsorganisatie is, maar los staat van mijn ministerie. De VID heeft als service
provider een contract met mijn ministerie voor levering van de filegegevens door het
Verkeerscentrum Nederland (VCNL). Informatie over werkzaamheden en feiten en
cijfers zijn bij de VID te verkrijgen (website www.verkeersinformatiedienst.nl).
De gegevens van de VID laten zien dat de files met 20% zijn toegenomen.
Ik moet bij deze cijfers wel een kanttekening plaatsen. De toename van de files over
het eerste kwartaal 2007 ten opzichte van het eerste kwartaal 2006 zijn volgens de
cijfers van mijn eigen ministerie anders.
Zoals ik heb genoemd in mijn brief m.b.t. Groot Onderhoud van 26 april 2007,
bedroeg volgens de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) de totale filezwaarte in
het eerste kwartaal van 2007 3,6 mln kilometerminuten. Dat is een groei van ca. 8%
ten opzichte van de gerapporteerde cijfers over dezelfde periode in 2006.
Ik zal hieronder toelichten hoe dit verschil is ontstaan.
AVV en de VID gaan bij het bepalen van de filecijfers uit van dezelfde bron, namelijk
de fileregistratie van het Verkeerscentrum Nederland (VCNL). AVV en de VID
verwerken de gegevens tot maand- en jaarreeksen. De ruwe filegegevens worden
door AVV en de VID echter op verschillende wijze bewerkt tot uiteindelijke filecijfers.
De systemen van de VID zijn primair gericht op het leveren van actuele (real-time)
verkeersinformatie aan de weggebruiker, terwijl AVV zich meer richt op een zo
nauwkeurig mogelijk beeld te leveren van de fileontwikkeling door de jaren heen. AVV
kiest daarom een andere berekeningsmethodiek dan de VID, waardoor altijd een
verklaarbaar verschil zal ontstaan.
Het belangrijkste verschil tussen AVV en de VID over de groei van de filezwaarte
tussen het eerste kwartaal 2006 en het eerste kwartaal 2007 wordt echter veroorzaakt
door twee technische oorzaken:
In de eerste twee maanden van 2007 zat er een fout in het tijdregistratiesysteem van
de files van het VCNL. De VID heeft door deze systeemfout te langdurige files
gemeten.
Omdat deze fout pas duidelijk werd na het uitbrengen van de filecijfers, heeft de VID
hiervoor nog niet gecorrigeerd, waardoor het filecijfer van de VID in het eerste
kwartaal 2007 hoger uitkomt.
Het VCNL heeft in 2006 een aantal files dubbel geregistreerd, waar de VID geen last
van had en waarvoor AVV zo goed mogelijk heeft gecorrigeerd. Deze technische
correctie leidt eveneens tot verschillen in de groei van de filecijfers.
Door deze technische oorzaken lopen de cijfers van AVV en VID tussen het eerste
kwartaal 2007 ten opzichte van hetzelfde kwartaal 2006 veel verder uiteen dan
---
DGP/WV/u.07.00283979
normaal. Deze technische problemen zijn in het komende kwartaal opgelost. Zowel de
VID als ik gaan ervan uit dat de file cijfers veel dichter bij elkaar zullen komen te
liggen.
Dankzij de onderlinge afstemming tussen AVV en de VID kon de oorzaak voor het
verschil snel worden achterhaald en is de kwaliteit van de fileregistratie verbeterd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat