abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
7 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGTL/2007-8176 2060715730
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen van de leden Van Hijum en
Koopmans over de schutsluis in het Meppelerdiep.
1. Klopt het bericht dat u de realisatie van een schutsluis in het Meppelerdiep
heroverweegt? (de Stentor, 14 mei 2007)
1. Nee. Het project bevindt zich op dit moment in de planstudiefase. De projectnota
is nog niet afgerond. Dat betekent dat ik bezig ben met het onderzoeken van de
verschillende mogelijke oplossingen. In tegenstelling tot wat er in de krant staat,
heb ik dus nog geen enkel besluit genomen.
2. Wat is de aanleiding om dit project, dat qua voorbereiding al in een ver gevorderd
stadium verkeert, thans opnieuw ter discussie te stellen?
2. Ik lees in allerlei krantenberichten dat ik toezeggingen van mijn voorgangers zou
verbreken, maar dat is geenszins het geval. Conform de toezeggingen door mijn
voorgangers ben ik nog bezig met het onderzoeken van de mogelijke oplossingen
in de projectnota. Ik streef er naar deze projectnota de komende maanden af te
ronden en begin 2008 een projectbesluit te nemen. Er is wel enige vertraging
opgetreden in de oorspronkelijke planning om dit projectbesluit te nemen in 2007,
maar alles is er op gericht om dit te compenseren in de uitvoering.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGTL/2007-8176
Voorwaarden voor een positief projectbesluit zijn dat de kosten van de oplossing
maatschappelijk verantwoord zijn en dat de decentrale overheden een bijdrage
leveren aan het verbeteren van eventuele knelpunten die onder hun
verantwoordelijkheid vallen. De afronding van de projectnota richt zich vooral nog
op deze beide punten, die ik hieronder nog kort toelicht.
Ik ben allereerst bezig met de optimalisatie van de (kosten van de) huidige onder-
zochte alternatieven om te komen tot een maatschappelijk wenselijke oplossing
tegen redelijke kosten. De kosten van de huidige varianten zijn namelijk aan de
hoge kant. De infrastructurele oplossing die enige tijd terug vanuit het
bedrijfsleven was aangeboden, bleek na grondige analyse niet te voldoen aan de
veiligheids-eisen die het Rijk stelt aan een dergelijk kunstwerk en is niet
meegenomen.
Naast het kostenplaatje wil ik ook zeker zijn dat het bedrijfsleven in Meppel en
omgeving qua faciliteiten wel in staat is om de toekomstig verwachte groei over
deze vaarweg te kunnen verwerken en dat er elders in de logistieke keten niet veel
grotere knelpunten liggen die de groei van de bedrijven in Meppel belemmeren.
Complementair aan mijn eigen MIT-investering verwacht ik voor dit project
daarom dat ook de decentrale overheden een bijdrage leveren om de hele
logistieke keten op deze corridor gezond te maken en te houden. Wat mij betreft
gaat het dan in eerste instantie om een bijdrage in de instandhouding en
ontwikkeling van de natte bedrijventerreinen en binnenhavens.
3. Deelt u de mening dat bestuurlijke afspraken met de regio over de realisatie van
de schutsluis moeten worden nagekomen? Houdt u in dat kader vast aan de
reservering in het MIT van 25-40 mln, afhankelijk van de gekozen variant?
3. Met het opnemen van dit project in de MIT-planstudietabel ben ik een
inspanningsverplichting aangegaan om het door mij geconstateerde probleem op
te lossen. Zoals ik hierboven al heb aangegeven zal er wel een oplossing moeten
worden gekozen tegen redelijke kosten, die wordt aangevuld met goede
complementaire afspraken met de regio. De reservering in het MIT wordt daarom
gewoon gehandhaafd en begin 2008 zal ik een projectbesluit nemen.
4. Welke redenen zijn er om andere partijen zoals gemeenten, provincies en
bedrijven, om een financiële bijdrage te willen vragen?
4. Zie mijn antwoord op vraag 2.
Ik wil zeker weten of de containerterminal en de andere belanghebbende bedrijven
ook ruimte krijgen van de gemeente om te kunnen groeien. Afhankelijk van de
gesprekken met het lokale bedrijfsleven en de regionale overheden zal moeten
worden bezien welk commitment van regionale overheden nodig is om de
logistieke keten te versterken. Dit kan een financiële bijdrage betekenen.
---
VenW/DGTL/2007-8176
5. Kunt u inzicht verschaffen in de meest actuele raming van de kosten en baten van
de huidige varianten?
5. De projectnota is nog niet afgerond en ook de ramingen zijn nog niet volledig. Op
dit moment wil ik geen onvolledige ramingen naar buiten brengen.
6. Deelt u de mening dat de realisatie van een schutsluis noodzakelijk is en blijft, met
het oog op het groeiende vrachtverkeer van en naar Meppel? Wat gaat u doen
om vertraging te voorkomen?
6. Zie mijn antwoord bij 2 en 3. De projectnota en discussie met de decentrale
overheden worden zo spoedig mogelijk afgerond, zodat ik in 2008 een
projectbesluit kan nemen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat