Opening dubbelspoor
Toespraak | 02-06-2007 | Abcoude | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Vandaag staat alles in het teken van dubbel. Ik vind dubbel wel een
mooi, positief woord. Een dubbeldekker heeft toch iets meer dan een
gewone bus of trein. En een dubbel spoor ook! Tussen Utrecht en
Amsterdam lopen nu vier sporen in plaats van twee. Dat is natuurlijk
goed nieuws!
Maar goed nieuws voor wie? Laat ik voor deze ene keer eens heel
egoïstisch met mezelf beginnen, want als minister van Verkeer en
Waterstaat ben ik héél blij met deze uitbreiding. Simpelweg omdat dit
spoor mogelijkheden tot groei biedt. De NS kan hier nu vier
intercity's per uur laten rijden tussen Amsterdam en Utrecht, wat ze
in 2009 dan ook willen gaan doen. En dat is precies wat het kabinet
wil. Het openbaar vervoer per spoor moet groeien! En dan het liefst
met vijf procent per jaar, zoals ook de afgelopen twee jaar het geval
was. Om dat voor elkaar te krijgen maakt Verkeer en Waterstaat, samen
met de spoorsector de komende maanden een actieplan. Heel concreet kan
ik het nu nog niet maken, maar ik ga álles uit de kast halen,
maatregelen om groei te verzekeren en maatregelen om te zorgen dat die
groei ook kan worden opgevangen.
Uiteraard kijk ik ook naar dit project met het oog op de lange
termijn. De ambitie in de Nota Mobiliteit is om over een aantal jaren
op de drukste lijnen, vooral in de Randstad dus, zonder dienstregeling
te kunnen rijden. Gewoon omdat er dan elke tien minuten of elk
kwartier een trein komt. Dat kan natuurlijk alleen als je daarvoor de
ruimte hebt.
Ten tweede is deze spoorverdubbeling goed nieuws voor de regio.
Doordat er lucht ontstaat op dit traject, krijgen plannen als Regionet
in de stadsregio Amsterdam en Randstadspoor in de regio Utrecht een
kans. Meestal denk je bij groei aan de grote schaal, de langere
afstanden. Maar reizigersgroei kan ook in de haarvaten zitten, in de
regio dus.
Héél benieuwd ben ik ook naar de groei die we gaan zien bij het
spoorgoederenvervoer. Die sector gaat er echt met sprongen op vooruit.
Op het oude traject was gewoon nauwelijks ruimte voor goederentreinen.
Nu wel, en dit spoor sluit bovendien aan op de Betuweroute, die we
over twee weken openen. Dat betekent een directe aansluiting op dé
Europese transportcorridor Rotterdam-Milaan.
Dames en heren, het mag duidelijk zijn, ik ben bijzonder enthousiast
over deze spoorverdubbeling. En het beste nieuws heb ik voor het
laatst bewaard, want de afronding van dit project is vooral ook goed
nieuws voor de reiziger. Die heeft nu minder last van vertragingen.
Het tweesporige traject was zwaar overbelast en daardoor heel gevoelig
voor verstoringen. Als een trein nu vertraging heeft, hebben de
achteropkomende treinen tenminste uitwijkmogelijkheden. En dat scheelt
enorm, ook in de rest van het land. Amsterdam en Utrecht zijn
belangrijke knooppunten. Een vertraging hier had daardoor vaak een
olievlekwerking elders in het land. Een ander pluspunt voor de
reiziger is dat de stoptrein en de intercity nu op verschillende
sporen kunnen rijden. Dat maakt niet alleen de dienstregeling
robuuster, maar heeft ook als voordeel dat de stoptrein bijvoorbeeld
niet meer in Abcoude hoeft te wachten tot de intercity is gepasseerd.
Ook de intercity boekt tijdswinst. Het scheelt, afhankelijk van de
bestemming, twee tot vijf minuten. Dat is altijd meegenomen, op weg
naar werk of huis!
Dames en heren,
Deze spoorverdubbeling vormt samen met de Utrechtboog, de directe
verbinding tussen Utrecht en Schiphol, het project Spooruitbreiding
Amsterdam-Utrecht. Dat project is nu klaar. ProRail sluit daarmee een
periode af van tien jaar plannen en zeven jaar uitvoeren. De heer
Klerk zei het al: het was een megaklus, vooral ook omdat de winkel
tijdens de bouw natuurlijk gewoon open moest blijven. Petje af dus
voor deze geweldige prestatie.
Wat ik mooi vind, is dat iedereen zijn steentje heeft bijgedragen.
Verkeer en Waterstaat heeft een flink bedrag van 966 miljoen euro
geïnvesteerd Het Trans Europese Netwerk-programma van de EU deed ook
een duit in het zakje. Amsterdam en de regio hebben bijvoorbeeld
bijgedragen aan het nieuwe station Bijlmer. En het aquaduct in Abcoude
is er gekomen dankzij de inspanningen van de bevolking van Abcoude,
en met financiële steun van de gemeente, het waterschap en het
ministerie van LNV. Daardoor ligt de spoorbaan nu veel beter in het
landschap ingepast. Mijn dank en complimenten aan u allen.
Dames en heren, kortom,
We staan hier bij een hele mooie, veilige, op de toekomst berekende
spoorlijn. Ik wil vooral ProRail feliciteren met dit fraaie resultaat.
Het is een stuk infrastructuur om trots op te zijn. Nu is het aan de
NS als grootste gebruiker en aan de goederenvervoerders om de
mogelijkheden die dit traject biedt nu en in de toekomst zo goed
mogelijk te benutten. Ik wens iedereen daarbij veel succes!
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat