Ingezonden persbericht
Calculator, projectleider en werkvoorbereider minst trouw
Rotterdam - De top 3 van moeilijkst te vervullen vacatures in de bouwsector wordt aangevoerd door 'calculator' en 'werkvoorbereider'; op de voet gevolgd door 'projectleider'. Een directe aanleiding om deze en vele andere (UTA-)functionarissen eens te bevragen over hun verloopgedrag. De 'Top 3' blijkt trouwer dan andere UTA-functionarissen aan de branche te zijn, maar minder trouw aan de eigen werkgever.
Begin dit jaar deed BouwHRM.nl in opdracht van USP Marketing Consultancy online onderzoek onder 300 HRM-managers. Hen werd onder andere gevraagd welke de moeilijkst te vervullen vacatures zijn. De Top 3: calculator en wekvoorbereider werden het vaakst genoemd, direct gevolgd door de functie projectleider.
BouwHRM.nl voert onder andere medewerkertevredenheidonderzoek (MTO) uit en besteedt daarin uitgebreid aandacht aan de verloopgeneigdheid. Zo wordt gevraagd of men de laatste drie maanden gedacht heeft aan solliciteren en of men ook feitelijk de afgelopen drie maanden hééft gesolliciteerd. Ook wordt gevraagd hoe trouw men aan de branche is.
Inmiddels is onder het USP Bouwpanel (www.bouwpanel.nl) een online MTO-onderzoek afgenomen waaraan totaal 665 UTA-functionarissen mee hebben gedaan, waarvan in totaal 48 calculators, 49 werkvoorbereiders en 50 projectleiders. Uit dit onderzoek blijkt dat projectleiders (87%) in het bijzonder, trouw aan de branche zijn. Ook de andere functionarissen (werkvoorbereider 81%, calculator 78%) uit de Top 3 zijn trouwer aan de branche dan de overige UTA-functionarissen (70%).
Niet vreemd, want in deze branche vormen zij immers de top 3 van meest 'gewilde' functionarissen.
©2007 USP MARKETING CONSULTANCY
Zo trouw als de Top 3 aan de branche is, zo geneigd zijn deze functionarissen om binnen de branche eens verder te kijken dan de huidige werkgever. De meeste van ons denken wel eens aan hoe het zou zijn om bij een ander te werken, maar denken aan feitelijk solliciteren en dat dan ook de afgelopen drie maanden maakt een en ander ineens een stuk concreter. Op die manier gevraagd, blijkt dat beduidend meer functionarissen uit de Top 3 overwegen elders te gaan werken (variërend van 28% tot en met 44%) dan dat ander UTA-functionarissen dat doen (29%).
©2007 USP MARKETING CONSULTANCY
Wanneer naar concreet sollicitatiegedrag gevraagd wordt, blijkt dat bijna één op de vijf projectleiders (19%) de afgelopen drie maanden daadwerkelijk gesolliciteerd heeft. Ook calculators (14%) en werkvoorbereiders (12%) hebben de afgelopen drie maanden meer gesolliciteerd dan andere UTA-functionarissen (8%).
©2007 USP MARKETING CONSULTANCY
Het tekort en het spanningsveld dat ontstaat bij een te beperkte 'nieuwe instroom' van een bepaald soort functionarissen wordt door deze onderzoeksresultaten mooi geschetst. Enerzijds wordt de Top 3 gevormd door de drie moeilijkst te vervullen functies/vacatures en is men in de Top 3 het meest branchetrouw, terwijl anderzijds deze functionarissen het meest geneigd zijn een andere werkgever te zoeken en dus op het eerste gezicht makkelijk 'te halen' zouden moeten zijn.
Kortom: er zijn te weinig Top 3 - functionarissen om alle functies te vervullen, hoe hard en veel ze ook van de een naar de ander werkgever verlopen. Het laat zich raden wat deze situatie voor gevolgen heeft voor bijvoorbeeld arbeidsvoorwaardelijke zaken: "Wat schaars is, is waardevol".
De oplossing voor dit probleem lijkt vooralsnog beter gezocht te worden in de nieuwe aanwas van deze Top 3- functionarissen en zet opleidingsbeleid hoog op de agenda voor elke HRM-manager.
Wilt u weten hoe de situatie specifiek binnen uw organisatie is: wat de verloopgeneigdheid is van uw medewerkers, waar de knelpunten liggen die die situatie veroorzaken en ook wat de gevolgen zijn voor de arbeidsvoorwaarden die u aanbiedt? BouwHRM.nl voert medewerkertevredenheidonderzoek uit en zet de resultaten van het individuele bedrijf af tegen die van de specifieke sector, een zogenaamde 'benchmark'. Ditzelfde wordt aangeboden op arbeidsvoorwaardelijk gebied met de Salaris-Benchmark van BouwHRM.nl.
Deze informatie en nog veel meer vindt u terug op www.bouwhrm.nl.
drs. Rick van den Bos
De auteur is verbonden aan USP Marketing Consultancy. USP Marketing Consultancy voert als onderzoeks- en marketingadviesbureau continu marktonderzoek uit voor onder andere toeleveranciers, brancheorganisaties en uitgevers binnen de bouw. Wanneer u meer informatie wenst over de activiteiten van USP of BouwHRM.nl kunt u bellen naar tel: 010-206 69 00.
---- --