Nieuwe groeiplannen Schiphol moeten van tafel
7 juni 2007
Schiphol wil de milieugrenzen oprekken om ruimte te maken voor 100.000
nieuwe vluchten. In sommige dichtbevolkte delen van Amsterdam zal de
overlast daardoor verdrievoudigen. GroenLinks wil dat deze plannen
onmiddellijk van tafel gaan.
Schiphol probeert opnieuw schaamteloos te profiteren van de
ingewikkelde milieuregels die gelden voor de luchthaven. Keer op keer
blijken deze grenzen van elastiek te zijn. De grenzen zijn bedoeld om
de overlast te beperken en om Schiphol te dwingen zich verantwoord te
gedragen. In de praktijk gebeurt steeds het omgekeerde: de regels
bepalen niet wat Schiphol doet maar Schiphol bepaalt wat de regels
doen. Het huidige voorstel zou de zevende versoepeling van de regels
in tien jaar zijn. Minister Eurlings kan de eerste verkeersminister
zijn die breekt met deze slechte traditie en een einde maakt aan de
vrijstaat Schiphol.
Schiphol is een milieuonderzoek (MER) gestart om te onderbouwen waarom
de luchthaven opnieuw moet kunnen groeien. Schiphol wil nog voor dit
jaar de milieugrenzen fors versoepelen. In totaal wil Schiphol ruim
100.000 extra vluchten, op de Buitenveldertbaan gaat het om 80.000
extra vluchten. Dit betekent een verdrievoudiging van de geluidshinder
in Buitenveldert, Amstelveen en Amsterdam Zuid-Oost. De luchthaven wil
fors groeien, juist in druk bevolkte gebieden. Rond enkele weilanden
waar nauwelijks mensen wonen gaat de overlast iets omlaag. De
volledige gegevens van deze MER zijn op te vragen bij GroenLinks.
De nu door Schiphol beoogde groei met minimaal 100.000 vluchten
betekent eveneens twintig procent meer bijdrage aan de
klimaatverandering. Over de effecten hiervan vinden we niks terug in
de MER.
Schiphol wil met de huidige plannen haar eigen groei alvast veilig te
stellen. De milieurichtlijnen waar het plan aan moet voldoen zijn nog
niet eens vastgesteld. Deze MER had er dus helemaal nog niet kunnen
zijn. De ministers moeten eerst de richtlijnen vaststellen, daarna kan
de studie van Schiphol pas starten. Schiphol trekt zich daar niks van
aan en presenteert alvast de gewenste uitkomsten. De luchthaven heeft
haast omdat de geluidsnormen dit jaar overschreden dreigen te worden.
Dat zou leiden tot minder groei en mogelijk hoge boetes. Hoe eerder de
versoepeling geregeld is, hoe makkelijker er doorgegroeid kan worden.
Vanochtend debatteert de Kamer over Schiphol. GroenLinks is
verbijsterd en zal de ministers Eurlings en Cramer vragen de plannen
van Schiphol direct naar de prullenmand te verwijzen.
Wijnand Duyvendak
GroenLinks