Lof en troost van de wijsbegeerte (Hans Achterhuis)

30.05.2007 / 15:28 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Universiteit twente

Universiteit twente

Lof en troost van de wijsbegeerte (Hans Achterhuis)

'Wie schrijft als filosoof, schrijve persoonlijk of schrijve niet.' Met een rede onder dat motto neemt Hans Achterhuis op donderdag 7 juni afscheid van de Universiteit Twente als hoogleraar Algemene Wijsbegeerte. De Twentse filosoof maakt zich sterk voor een brede benadering van filosofie, waarin ethiek en het nadenken over wat een geslaagd leven inhoudt, net zo belangrijk zijn als logica en kennistheorie. En hij kondigt meteen een nieuwe studie aan, waarin hij probeert de gewelddadigheid van onze tijd te begrijpen: 'Met alle geweld'.

Vanzelfsprekendheden onderuithalen is voor Achterhuis een van de hoofdtaken van de wijsbegeerte. Daaruit verklaart hij ook wat hem twee decennia aan problematieken heeft beziggehouden, van vroege bestsellers als 'De Markt van Welzijn en Geluk' uit 1979 tot 'Politiek van de goede bedoelingen' uit 1999. Als onverbeterlijke moralist, zoals hij zichzelf noemt, waren 'ongemakkelijke filosofen' die zijn eigen moralisme uitdaagden, bij hem favoriet: Camus en Illich voor de 'jonge' Achterhuis, Macchiavelli voor de 'oude' en van begin tot eind, om existentiële inhoud èn stijl van filosoferen, Hannah Arendt.

Utopie

Kritisch filosoferen betekende voor Achterhuis daarom ook: tegen zichzelf indenken. Zijn legitimatie van revolutionair geweld in 'Filosofen van de derde Wereld' uit 1975 was destijds een perfecte uitdrukking van de tijdgeest. Niettemin zag diezelfde Achterhuis al vroeg een aantal ontsporingen en dwaalwegen uit die lange jaren zestig. Het nastreven van utopische doeleinden hoorde daar ook bij. 'Ik moest en zou begrijpen hoe het utopische verlangen zich in de westerse geschiedenis had gemanifesteerd. 'De erfenis van de utopie' was de uitkomst van deze lange zoektocht.' Ook zijn actuele thema van het geweld behelst deels een kritische reflectie op de lichtvaardige wijze waarop progressief Nederland - maar ook hijzelf - in een recent verleden over geweld nadachten.

Anglo's

De filosofie waar Achterhuis de lof van zingt, is breed als het leven zelf. Vandaar zijn moeite met vakgenoten uit wat heet de Angelsaksische traditie, die de exacte en natuurwetenschappen tot norm voor wetenschap en filosofie verheffen en zich enkel wensen in te laten met taalfilosofie, kentheorie en logica. Tegenover deze meerderheidsrichting verdedigt Achterhuis de traditie van de zogeheten continentalen uit het oude Europa, die daarnaast plaats inruimen voor ethiek, politieke filosofie, esthetiek en religie. Sterker, hij lanceert als hypothese die hij graag ter weerlegging aanbiedt: 'De anglo's mogen op hun beperkte vakgebied (...) ongetwijfeld interessant en waardevol onderzoek verrichten. Zodra zij zich daar wetenschappelijk of maatschappelijk buiten wagen, gaat het mis. Dan zijn zij ineens al hun stelregels over helderheid en argumentatie vergeten. Op al deze bredere terreinen lijkt het mij dat continentale denkers veel zorgvuldiger met argumenten en vooronderstellingen omgaan.'

Achterhuis prijst zich gelukkig van voor de 'publish of perish'-generatie te zijn. Als zijn boeken de maatschappij een spiegel voorhouden, dan mede omdat hij in zijn universitaire leven de ruimte kreeg om vrijelijk de groten onder de filosofen te frequenteren. Voor hun vriendschap en, waar nodig, woorden van troost.

Noot voor de pers
De afscheidsrede van prof. dr. H.J. Achterhuis, getiteld Lof en troost van de filosofie, is elektronisch tot 7 juni verkrijgbaar bij Petra Bruulsema, 053-489 3297, p.bruulsema@utwente.nl Daarna is de tekst in de boekhandel verkrijgbaar (uitgeverij Ambo).
Contactpersoon Universiteit Twente, Bureau Communicatie: Berend Meijering, 053-489 4385, e-mail: b.meijering@utwente.nl