Date : 05 June 2007
Sender Name: HDP
Delta Lloyd Life wint de "Zen Award"
Kinderdagverblijf Sint-Jozef in Wetteren krijgt aanmoediging van de jury
Tijdens een ontspannen avondfeest op 5 juni werd de eerste Zen Award toegekend aan Delta Lloyd Life. Deze award beloont een onderneming die een efficiënt stressbeleid voert. Op basis van het ingediende dossier en van de enquête die de werknemers invulden, vond de jury dat de maatregelen die Delta Lloyd Life nam een beloning verdienden.
De Zen Award is een initiatief van HDP Diensten voor Ondernemers en benadert stress op het werk vanuit een andere hoek "Als HR-groep hebben we de taak om ondernemingen in te lichten over de gevolgen van stress. Onze externe dienst voor preventie en bescherming AristA en onze consultancy entiteit HRConnect krijgen geregeld te maken met de gevolgen van stress op de werkvloer: personeel dat werkonbekwaam is, verhoging van het absenteïsme door demotivatie, personeelsverloop," legt Ralph Corbey, Afgevaardigd Bestuurder van HDP Diensten voor Ondernemers, uit. "Deze Award wil dus enerzijds ondernemingen steunen die het probleem grondig aanpakken en anderzijds willen we ondernemingen die nog geen stressbeleid hebben wakker schudden voor het belang van maatregelen op dit vlak. Sommige maatregelen kunnen eenvoudig geïntegreerd worden mits enkele aanpassingen in de organisatie." Punctuele acties, zoals relaxatie- of massagesessies, vallen wel in de smaak bij de werknemers, maar volstaat niet. De structurele oorzaken moeten worden opgespoord en aangepakt. Dit is iets wat de winnaar Delta Lloyd Life maar al te goed begrepen heeft.
En de winnaar is: Delta Lloyd Life
De winnaar werd door de jury gekozen op basis van drie criteria: enerzijds het dossier dat werd ingediend door de werkgever en dat het ingevoerde beleid beschreef, anderzijds de resultaten van de enquête die werd gevoerd om het stressniveau en de stressfactoren te beoordelen, en tot slot de efficiëntie van het toegepaste beleid.
De maatregelen die Delta Lloyd Life nam op het vlak van stressbeheer, werden opgenomen in het HR-beleid. Interessant bij Delta Lloyd Life is vooral het feit dat ze een stress- en motivatie-enquête voerde bij haar werknemers. De HR-verantwoordelijke kreeg zo een vrij duidelijk beeld van de stressfactoren binnen zijn onderneming. Na deze enquête besloot het bedrijf onder andere iets te doen aan de hoeveelheid werk, het werkritme en de werkomstandigheden. Met nagenoeg 60% vrouwelijke personeelsleden is het voor deze onderneming van groot belang om het evenwicht tussen privé-leven en werk te bevorderen. Daarom werd beslist omruime glijdende werkuren in te voeren (9u30 tot 11u45 en 13u45 tot 16u.) met de mogelijkheid om tot 18 dagen te recupereren, een tolerantie van 6 dagen afwezigheid zonder medisch attest en de invoering van verschillende werkstelsels.
Een andere stressfactor die de personeelsdienst aanpakte, heeft betrekking op de aard van het werk, de diversificatie van de taken, en de opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Hiervoor voerde Delta Lloyd Life een "Employability-beleid" in, dat erin bestaat dat 4% van de totale loonsom jaarlijks wordt besteed aan opleiding; elke medewerker kan zelf kiezen welke bijkomende opleidingen/studies hij wil volgen; interne rekrutering en mobiliteit worden aangemoedigd, er worden voortdurend inspanningen geleverd om de taken te "verrijken". Als gevolg van dit beleid zijn bijna 90 van de 250 werknemers vrijwillig overgestapt naar een andere functie en is het personeelsverloop erg klein.
Delta Lloyd Life neemt ook andere maatregelen, zoals het ter beschikking stellen van een fitnessruimte, de terugbetaling van verplaatsingskosten per trein, de ergonomische inrichting van de kantoren...
De oplossingen die Delta Lloyd Life aanbiedt zijn veelzijdig, gericht op het collectief en eerder structureel. Het stressbeleid wordt niet beschouwd als een punctuele actie.
Een onderneming die aanmoediging verdient: Kinderdagverblijf Sint-Jozef Kinderdagverblijven zijn ook een sector waar stress alom aanwezig is. In deze onderneming, die een dertigtal werknemers telt, is de werkgever zich maar al te zeer bewust van de stress bij de werknemers, en de belangrijkste stressfactoren werden in kaart gebracht. Kandidaat-werknemers worden aan de hand van een vragenlijst getest op hun stressbestendigheid. Kinderdagverblijf Sint-Jozef nam maatregelen op het vlak van de regeling van de werkuren, er werd gestart met een maandelijks informatieblad, en de stressmomenten, zoals de maaltijden, worden beter georganiseerd en beheerd. De afwezigheid van een medewerker wegens ziekte of vakantie zorgt bijvoorbeeld voor een grote overlast voor de collega's, omdat het aantal kinderen in het dagverblijf hetzelfde blijft. De onderneming heeft dus voltijds een 'vliegende' vervangster aangeworven en vroeg haar medewerkers om hun vakantie vooraf te plannen.
Enkele bedenkingen
In heel wat ondernemingen heeft stress een invloed op het gevoerde personeelsbeleid. We merken dat maar weinig bedrijven een geformaliseerd beleid inzake stressbeheer hebben. Vaak was de deelname aan de Zen Award het startpunt voor de onderneming om de genomen maatregelen in kaart te brengen. Voor die ondernemingen is het interessant om nog een stapje verder te zetten, en dus concrete vorm te geven aan hun stressbeleid en de implementatie in hun HR-beleid.
Een middel dat weinig wordt gebruikt en toch zo essentieel is, bestaat erin de verschillende parameters te meten. Ondernemingen gaan eerder op hun gevoel af, in functie van wat er volgens de HR-verantwoordelijke of de werkgever leeft bij het personeel. Via een meting kunnen de problemen in grote lijnen worden gelokaliseerd en kunnen gepaste maatregelen worden voorgesteld. Een werkgever kan een stressfactor volkomen over- of onderschatten, en als hij corrigerende maatregelen invoert voor een verkeerde factor, kan dit kwalijke gevolgen hebben.
Ook interessant is de plaats die communicatie inneemt in de manier waarop de werknemers aankijken tegen de maatregelen van hun werkgever. Bij de invoering van structurele of organisatorische maatregelen zijn een goede communicatie naar de werknemers toe en interne marketing eens te meer van belang. We merken dat de werknemers zich niet altijd bewust zijn van de link tussen ingevoerde maatregelen en het feit dat de onderneming wel degelijk belang hecht aan de preventie van stress. Deze structurele acties tonen echter aan dat de werkgever op zoek is naar een harmonie tussen het welzijn van het personeel enerzijds en een goed beleid van het bedrijf anderzijds. Punctuele acties, zoals massages, de terugbetaling van sportabonnementen of andere, zelfs als ze niets verhelpen aan de grond van de zaak, worden wel geapprecieerd door het personeel en zijn kleine extra's die de motivatie en betrokkenheid van de werknemers kan bevorderen.
Over HDP Diensten voor Ondernemers
De 700 werknemers van HDP Diensten voor Ondernemers bieden aan meer dan 27.000 werkgevers, die in totaal bijna 375.000 werknemers in dienst hebben, diensten aan inzake sociaal secretariaat en personeelsorganisatie, kinderbijslagen, preventie en bescherming op het werk, medische controle, preventieve geneeskunde en medische expertise, sociale verzekeringen voor zelfstandigen en administratieve formaliteiten bij het opstarten of de ontwikkeling van hun onderneming, en de organisatie van opleidingen.
Voor meer informatie, surf naar www.hdp.be of www.zenaward.be Foto's van de uitreiking zijn vanaf morgenvoormiddag beschikbaar (delphine.motte@hdp.be).
Contactpersoon pers
Delphine Motte
Communicatie adviseur
T 0475 37 32 55
E-mail: delphine.motte@hdp.be
URL: