European Union



CA/07/8

Luxembourg, 2007/06/05

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 1/2007 over de uitvoering van de processen halverwege de looptijd van de structuurfondsen 2000-2006^

De verordening betreffende de structuurfondsen bepaalde dat ongeveer halverwege de programmaperiode 2000-2006 moest worden overgegaan tot evaluatie halverwege de looptijd van de programma's, toewijzing van de prestatiereserve en herziening van de uitgavenprogramma's halverwege de looptijd.

Met de controle van de Rekenkamer werd nagegaan of deze drie processen halverwege de looptijd op doeltreffende wijze werden uitgevoerd en welke invloed ze hadden op de uitgaven van de structuurfondsen, en met name of

* de evaluaties halverwege de looptijd een behoorlijke en bruikbare beoordeling van de uitgaven van de structuurfondsen opleverden;
* de prestatiereserve zodanig werd toegewezen dat doeltreffende en goed beheerde uitgavenprogramma's werden bevorderd;
* de herziening halverwege de looptijd werd benut om de prioriteiten bij te stellen en de uitgavenprogramma's beter te richten.

De Rekenkamer kwam tot de volgende conclusies:
* De evaluatie halverwege de looptijd gaf een beeld van de met de uitvoering van de structuurfondsprogramma's gemaakte vorderingen en bevestigde dat de uitvoeringssystemen sterk waren verbeterd tegenover die van de vorige generatie structuurfondsen. Anderzijds was het in vele gevallen te vroeg om de doeltreffendheid - laat staan de impact - van de programma's te beoordelen.
* De prestatiereserve werd in de eerste plaats gebruikt om de uitgaven te maximaliseren, niet om ze te richten op sectoren waar ze bijzonder doeltreffend waren gebleken. De Commissie onderstreepte het belang van absorptie.

* In een aantal gevallen zorgde de herziening halverwege de looptijd van de structuurfondsprogramma's ervoor dat de operationele programma's beter aansloten op de beleidsprioriteiten of de wijzigingen in het EU-beleid (bijvoorbeeld door de Europese Raad van Lissabon en Göteborg), op dat de prestatie-indicatoren verbeterden. Een belangrijk effect van de herziening halverwege de looptijd was dat voorrang werd gegeven aan acties waaraan geld kon worden besteed.

De Rekenkamer is van mening dat het nog steeds zinvol is, bij uitgavenprogramma's zoals de structuurfondsen een mogelijkheid in te bouwen om de doelstellingen, maatregelen en begrotingstoewijzingen in de loop van het programma opnieuw te bekijken. De controle wees echter op inherente spanningsvelden in de planning en het beheer van de structuurfondsen waarmee rekening moet worden gehouden bij het opstellen en toepassen van regelingen voor evaluatie en herziening halverwege de looptijd.

* Uitgaven moeten worden gedaan op efficiënte, doeltreffende en zuinige wijze. Anderzijds zijn de overeengekomen totaalbedragen van de vastleggingen voor de structuurfondsen en het Cohesiefonds, die zijn opgenomen in de opeenvolgende financiële vooruitzichten van de EU, zowel streefcijfers als maxima voor de uitgaven. Absorptie is op zich al een impliciete doelstelling voor de EU-uitgaven aan cohesie.

* De 'n+2'-regel brengt de discipline die nodig is om te zorgen dat de uitgaven goed worden gepland maar stimuleert ook de lidstaten en de Commissie tot het bevorderen van acties waarbij vrij gemakkelijk kan worden uitgegeven.

* Bij de herziening halverwege de looptijd is de timing een probleem. Hoe later de herziening plaatsvindt, des te minder mogelijkheden zijn er om het programma te wijzigen, maar hoe vroeger ze plaatsvindt, des te moeilijker is het om een gefundeerd oordeel te vormen over de doeltreffendheid en de impact van de uitgaven.

De Rekenkamer doet een aantal aanbevelingen om te komen tot een nuttiger evaluatie en herziening halverwege de looptijd in het kader van de soepelere regelingen voor de structuurfondsen die van toepassing zullen zijn in de programmaperiode 2007-2013:
* snelle en efficiënte afsluiting van de programma's van 2000-2006;
* betere prestatie-indicatoren;

* weloverwogen timing voor de evaluatie van de uitgaven, gebruik makend van de toegenomen flexibiliteit van het herziene systeem;
* kortere en snellere herziening halverwege de looptijd;
* tijdige en relevante richtsnoeren van de Commissie.

Speciaal verslag nr. 1/2007:

http://www.eca.europa.eu/audit_reports/special_reports/docs/2007/rs01_ 07nl.pdf
Europese Rekenkamer - Dienst Externe betrekkingen 12, rue Alcide De Gasperi - L - 1615 Luxemburg Tel.: (+352) 4398 45410 - Fax: (+352) 4398 46430 - e-mail: euraud@eca.europa.eu

---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.