CA/07/8
Luxembourg, 2007/06/05
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag
nr. 1/2007 over de uitvoering van de processen halverwege de looptijd
van de structuurfondsen 2000-2006^
De verordening betreffende de structuurfondsen bepaalde dat ongeveer
halverwege de programmaperiode 2000-2006 moest worden overgegaan tot
evaluatie halverwege de looptijd van de programma's, toewijzing van de
prestatiereserve en herziening van de uitgavenprogramma's halverwege
de looptijd.
Met de controle van de Rekenkamer werd nagegaan of deze drie processen
halverwege de looptijd op doeltreffende wijze werden uitgevoerd en
welke invloed ze hadden op de uitgaven van de structuurfondsen, en met
name of
* de evaluaties halverwege de looptijd een behoorlijke en bruikbare
beoordeling van de uitgaven van de structuurfondsen opleverden;
* de prestatiereserve zodanig werd toegewezen dat doeltreffende en
goed beheerde uitgavenprogramma's werden bevorderd;
* de herziening halverwege de looptijd werd benut om de prioriteiten
bij te stellen en de uitgavenprogramma's beter te richten.
De Rekenkamer kwam tot de volgende conclusies:
* De evaluatie halverwege de looptijd gaf een beeld van de met de
uitvoering van de structuurfondsprogramma's gemaakte vorderingen
en bevestigde dat de uitvoeringssystemen sterk waren verbeterd
tegenover die van de vorige generatie structuurfondsen. Anderzijds
was het in vele gevallen te vroeg om de doeltreffendheid - laat
staan de impact - van de programma's te beoordelen.
* De prestatiereserve werd in de eerste plaats gebruikt om de
uitgaven te maximaliseren, niet om ze te richten op sectoren waar
ze bijzonder doeltreffend waren gebleken. De Commissie
onderstreepte het belang van absorptie.
* In een aantal gevallen zorgde de herziening halverwege de looptijd
van de structuurfondsprogramma's ervoor dat de operationele
programma's beter aansloten op de beleidsprioriteiten of de
wijzigingen in het EU-beleid (bijvoorbeeld door de Europese Raad
van Lissabon en Göteborg), op dat de prestatie-indicatoren
verbeterden. Een belangrijk effect van de herziening halverwege de
looptijd was dat voorrang werd gegeven aan acties waaraan geld kon
worden besteed.
De Rekenkamer is van mening dat het nog steeds zinvol is, bij
uitgavenprogramma's zoals de structuurfondsen een mogelijkheid in te
bouwen om de doelstellingen, maatregelen en begrotingstoewijzingen in
de loop van het programma opnieuw te bekijken. De controle wees echter
op inherente spanningsvelden in de planning en het beheer van de
structuurfondsen waarmee rekening moet worden gehouden bij het
opstellen en toepassen van regelingen voor evaluatie en herziening
halverwege de looptijd.
* Uitgaven moeten worden gedaan op efficiënte, doeltreffende en
zuinige wijze. Anderzijds zijn de overeengekomen totaalbedragen
van de vastleggingen voor de structuurfondsen en het Cohesiefonds,
die zijn opgenomen in de opeenvolgende financiële vooruitzichten
van de EU, zowel streefcijfers als maxima voor de uitgaven.
Absorptie is op zich al een impliciete doelstelling voor de
EU-uitgaven aan cohesie.
* De 'n+2'-regel brengt de discipline die nodig is om te zorgen dat
de uitgaven goed worden gepland maar stimuleert ook de lidstaten
en de Commissie tot het bevorderen van acties waarbij vrij
gemakkelijk kan worden uitgegeven.
* Bij de herziening halverwege de looptijd is de timing een
probleem. Hoe later de herziening plaatsvindt, des te minder
mogelijkheden zijn er om het programma te wijzigen, maar hoe
vroeger ze plaatsvindt, des te moeilijker is het om een gefundeerd
oordeel te vormen over de doeltreffendheid en de impact van de
uitgaven.
De Rekenkamer doet een aantal aanbevelingen om te komen tot een
nuttiger evaluatie en herziening halverwege de looptijd in het kader
van de soepelere regelingen voor de structuurfondsen die van
toepassing zullen zijn in de programmaperiode 2007-2013:
* snelle en efficiënte afsluiting van de programma's van 2000-2006;
* betere prestatie-indicatoren;
* weloverwogen timing voor de evaluatie van de uitgaven, gebruik
makend van de toegenomen flexibiliteit van het herziene systeem;
* kortere en snellere herziening halverwege de looptijd;
* tijdige en relevante richtsnoeren van de Commissie.
Speciaal verslag nr. 1/2007:
http://www.eca.europa.eu/audit_reports/special_reports/docs/2007/rs01_
07nl.pdf
Europese Rekenkamer - Dienst Externe betrekkingen
12, rue Alcide De Gasperi - L - 1615 Luxemburg
Tel.: (+352) 4398 45410 - Fax: (+352) 4398 46430 - e-mail:
euraud@eca.europa.eu
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het
Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.
European Union