PERSBERICHT
Ede, 5 juni 2007
Thuiswinkel.org bereikt mijlpaal met 500ste lid
Met de acceptatie van Kleurenklok.nl als 500ste lid van Thuiswinkel.org heeft de branchevereniging een belangrijke mijlpaal bereikt. Thuiswinkel.org is daarmee naar eigen zeggen de snelst groeiende branchevereniging van Nederland. De vereniging groeit -nna ballotage- gemiddeld met 10 leden per week.
Het 500ste lid is in mei verwelkomt door de branchevereniging, die sinds 2001 bestaat. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt inmiddels een dwarsdoorsnede van grote, middelgrote en kleine professionele thuis- en webwinkels in Nederland. De leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen circa 70% van de totale omzet van de Nederlandse thuiswinkelmarkt, die in 2006 ¤ 3,7 miljard bedroeg.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De ledengroei van de branchevereniging heeft vanaf het allereerste begin onze verwachtingen overtroffen. Bij de start van de vereniging hebben we bewust een keuze gemaakt voor kwaliteit van leden boven kwantiteit. De vereniging hanteert daartoe strenge toelatingscriteria, niet in de laatste plaats omdat leden van Thuiswinkel.org het bekende keurmerk Thuiswinkel Waarborg mogen voeren. Thuiswinkel.org is dé branchevereniging voor alle bedrijven in de markt, voor elk productsegment, groot én klein. Ook daarom zijn we blij met Kleurenklok.nl als 500ste lid.'
Kleurenklok.nl is van de grond af opgebouwd door Jolanda de Ruijter. Om meer houvast te geven aan de klanten, sloot de webwinkel zich in mei aan bij Thuiswinkel.org. ,,Ik zag het logo steeds vaker en ben gaan kijken wat de belangenvereniging doet', aldus de onderneemster. ,,We willen klanten graag de zekerheid geven dat alles op een correcte en nette manier wordt geregeld en afgehandeld en daarom zijn we lid geworden van Thuiswinkel.org.'
Dat alle leden en aspirant-leden van Thuiswinkel.org in de nabije toekomst jaarlijks gecontroleerd worden op de naleving van relevante wet- en regelgeving en gedragscodes van de vereniging, is volgens de Drunense een goede zaak. ,,Als er geen controle is, wat is een keurmerk dan waard?' De certificering geeft in de visie van De Ruijter 'meer body' aan het Thuiswinkel Waarborg dat leden mogen voeren.
De certificering van het Thuiswinkel Waarborg zal starten na de totstandkoming van bindende algemene voorwaarden, zoals overeen te komen met de Consumentenbond. De certificering van het Thuiswinkel Waarborg beperkt zich niet tot deze algemene voorwaarden, maar gaat over alle relevante wet- en regelgeving en gedragscodes van de vereniging.
Thuiswinkel.org is ontstaan door het samengaan van de voormalige Nederlandse Postorderbond en de Online Winkeliersvereniging. Bij de start telde de vereniging 28 leden. De 500 leden van Thuiswinkel.org onderscheiden zich via het door de Consumentenbond ondersteunde keurmerk Thuiswinkel Waarborg.
Tabel ledenaantal per 1 januari:
2000
28
2001
38
2002
74
2003
110
2004
150
2005
190
2006
386
mei 2007
500
-EINDE PERSBERICHT-
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
De vereniging telt inmiddels 500 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit, dat alle aangesloten leden zich houden aan en aanspreekbaar zijn op regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg-logo.
Kleurenklok.nl
Jolanda de Ruijter werkte in het verleden als groepsbegeleidster bij de jeugdhulpverlening waar ze onder meer te maken had met kinderen met ADHD en autisme. Voor die doelgroep zijn duidelijkheid en structuur troef, en daarom ontwikkelde ze een kleurenklok. Op de klokken staan vaste tijdseenheden met verschillende kleuren aangeduid. Tijd wordt daardoor inzichtelijk gemaakt voor een kind. De klok is in eerste instantie ontwikkeld voor kinderen met gedragsstoornissen (PDD-NOS en ADHD), maar inmiddels kent de kleurenklok al vele gebruikers, zoals bijvoorbeeld leerkrachten en speltherapeuten. Voor meer informatie zie
Achtergrondinformatie (