Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Amsterdam, 5 juni 2007

Thema voor 2008 is Amsterdam Hidden Treasures
Amsterdam zet minder bekende culturele attracties in de schijnwerpers

Onder de noemer Amsterdam Hidden Treasures gaat Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) in 2008 de minder bekende toeristische en culturele bezienswaardigheden bij buitenlandse en Nederlandse bezoekers onder de aandacht brengen. De vier peilers onder het themajaar zijn musea, podia, stadshistorie en fashion & design. Met dit culturele aanbod kan Amsterdam zich onderscheiden van andere Europese hoofdsteden: eigenzinnig, vernieuwend en verrassend. Tijdens het themajaar Amsterdam Hidden Treasures worden zoveel mogelijk de smaakmakende, innovatieve en verrassende culturele aspecten van Amsterdam tot leven gebracht. Het primaire doel van het themajaar 2008 Hidden Treasures is Amsterdam internationaal te profileren als cultuurstad, en daarnaast een betere spreiding te bereiken van het toerisme over de stad. De ervaring van ATCB leert dat steeds meer bezoekers in Amsterdam op zoek gaan naar minder bekende attracties, gekke of bijzondere bezienswaardigheden die nog niet in de bekende reisgidsen staan. Met de keuze voor het thema 'Amsterdam Hidden Treasures' in 2008 sluit ATCB aan bij het landelijke themajaar 'Hidden Holland' van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Door een bundeling van de campagnes in het buitenland wordt de communicatiekracht aanzienlijk versterkt. In eerdere jaren heeft dit zeer positieve resultaten opgeleverd.

Breed draagvlak

Het thema voor 2008 is gekozen na diverse gesprekken met de directies van diverse culturele instellingen (Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Stedelijk Museum, de Nieuwe Kerk), de voorzitter van het directie Overleg Amsterdamse Musea - OAM, de voorzitter van het overleg Amsterdamse Culturele Instellingen (ACI), Amsterdams Uit Buro en Amsterdam Partners. Bij de diverse gesprekken zijn ook Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) en Economische Zaken (EZ) betrokken. De keuze voor het themajaar 2008 wordt dan ook breed gedragen. Uiteraard heeft ATCB het thema ook getoetst bij het bedrijfsleven. De Marketing Advies Groep (MAG) reageerde eveneens positief.

NB: persberichten van ATCB zijn digitaal te vinden op www.atcb.nl onder 'Nieuws'

Voor meer persinformatie en beeldmateriaal: Amsterdam Toerisme & Congres Bureau Communicatie & Media Services, tel. 020 - 5 512 531 E-mail: h.terbalkt@atcb.nl

NB: Publieksinformatie, tel.: 0900 400 40 40 (E 0,40 pm) www.amsterdamtourist.nl

Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft als taak het toeristisch- en zakelijk bezoek aan Amsterdam en regio te bevorderen. ATCB is op dit gebied de centrale organisatie voor Amsterdam en regio, die zich inzet voor de belangen van deze sector. Als kennis- en informatiecentrum voor toeristisch en zakelijk bezoek heeft ATCB een spilfunctie in de ontwikkeling hiervan. Daarnaast behoren tot de kerntaken het opstellen en uitvoeren van marketing- en promotieplannen, het stimuleren van innovatie en productontwikkeling en het bewaken van de kwaliteit van het toeristische product. Samen met het bedrijfsleven, culturele instellingen en overheid werkt ATCB aan het verhogen van de bestedingen door bezoekers in Amsterdam en regio, en het stimuleren van de werkgelegenheid.


---- --