Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederhorst den Berg, 5 juni 2007

Dienstensector kan 10 procent van werk niet in rekening brengen

Nederlandse dienstverleners laten miljoenen aan omzet liggen

In de professionele dienstensector wordt bijna 10 procent van de werkweek niet in rekening gebracht bij opdrachtgevers. Op jaarbasis leidt dit tot een omzetverlies van maar liefst tientallen miljoenen euro's. Vooral het onnauwkeurig en onregelmatig registreren van uren op juiste projecten is daarvan de oorzaak. Een tweede oorzaak is dat 40 procent van de mensen vaak langer op projecten werkt dan het bedrijf in rekening kan brengen waardoor ze onbetaald overwerken. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van projectensoftwareleverancier Maconomy uitgevoerd door Blauw Research, gehouden onder ruim 200 consultants in marketingcommunicatie, ICT-consultancy, business consultancy en ingenieurs.

Nauwkeurig registreren van uren
Voor het effectief doorberekenen van gemaakte uren aan projecten of klanten zijn bijna alle bedrijven in de dienstensector afhankelijk van de juiste urenregistratie door medewerkers. Ervaring leert dat voor het echt nauwkeurig boeken van uren mensen dit na iedere activiteit moeten doen. Dit onderzoek toont echter aan dat bijna de helft van alle urenschrijvers (44 procent) de gewerkte uren slechts één keer per week of minder vaak registreert. Enkel 2 procent van de ondervraagden registreert zijn uren na iedere activiteit. Wellicht is hiervoor als reden aan te dragen dat het urenschrijven door meer dan de helft van de respondenten gezien wordt als een noodzakelijk kwaad. Bijna tweederde (63 procent) vindt het lastig om activiteiten toe te wijzen aan specifieke projecten of klanten, waardoor onnauwkeurigheid in de administratie ontstaat. Soms kiezen professionals er ook voor om bewust minder uren te schrijven. Vooral marketingmedewerkers zijn bang om opdrachten aan de concurrentie te verliezen waneer ze alle uren registeren en zich daarmee uit de markt prijzen.

Ondersteuning vanuit de organisatie
Maar liefst 40 procent van de consultants geeft aan meer behoefte te hebben aan heldere instructie vanuit de organisatie voor het registreren van uren. In bijna driekwart van de organisaties worden medewerkers wel gestimuleerd om hun uren te schrijven, maar in minder dan de helft van de organisaties wordt teruggekoppeld of mensen het ook daadwerkelijk goed hebben gedaan. Deze onduidelijkheid en het gebrek aan feedback houdt de onnauwkeurigheid van het urenschrijven in stand.

Peter van Haasteren, General Manager Maconomy Benelux: "Dit onderzoek toont aan dat de Nederlandse dienstensector niet alleen omzet misloopt, maar ook dat er geen accuraat inzicht is in de bedrijfsprocessen en de uren die daadwerkelijk gemaakt worden. Ruim 60% van de ondervraagde consultants is werkzaam in de ICT en hier wordt veelal met van te voren afgesproken budgetten gewerkt. In deze sector wordt voorzichtiger geboekt naarmate de winstmarge in het geding komt. Wat er in feite echter gebeurt, is dat verliezen onzichtbaar worden gemaakt. In de marketing- en communicatiebranche werkt men veelal met een vast, maandelijks bedrag, waadoor consultants minder bescheiden hun uren schrijven. Ook in deze sector belt men echter niet graag naar de klant met de boodschap dat het aantal afgesproken uren is overschreden."

Verder blijkt uit het onderzoek dat de consultants gemiddeld zo'n 70% doorberekenbaar zijn. "Het management vindt dat de doorberekenbaarheid hoger kan. Waarom immers nieuwe mensen aannemen als je nog capaciteit hebt bij je medewerkers? Schijn bedriegt echter: consultants ervaren over het algemeen een redelijk tot hoge werkdruk en komen tijd tekort. Ergens verdwijnen er dus uren", aldus Van Haasteren. Doordat consultants niet hun daadwerkelijk gewerkte uren schrijven is het voor dienstverleners lastig om goede inschattingen te maken van bijvoorbeeld de personeelsbezetting, verwachte winst en offertes.

Meer informatie over het onderzoek uitgevoerd door Blauw Research is op te vragen via onderstaande contactpersonen.

Over Maconomy
Maconomy is een wereldwijde leverancier van industriespecifieke bedrijfsoplossingen voor het beheren en controleren van projecten en processen binnen afdelingen en organisaties. De softwareoplossingen zijn gericht op financiële administratie, projectmanagement en -administratie, resourceplanning en traffic, Customer Relation Management, Human Resources, voorraden en abonnementen. Zakelijke dienstverleners zoals consultancy- en marketingcommunicatiebureaus hebben real-time inzicht in de bedrijfsprocessen, waardoor zij de bedrijfsvoering kunnen optimaliseren. Maconomy heeft wereldwijd meer dan 90.000 gebruikers, waaronder Avnet Enterprise Solutions, Lost Boys, Deloitte, Edelman, VODW Marketing, Pricewaterhouse Coopers, KPMG en Publicis Groupe. Maconomy A/S is opgericht in 1989 en het hoofdkantoor is gevestigd in Kopenhagen.

Meer informatie over Maconomy is te vinden via: http://www.maconomy.nl

# # #

Perscontact

Miranda Mens/ Nina Breuning
Edelman
tel: 020 301 09 80
mailto:miranda.mens@edelman.com mailto:nina.breuning@edelman.com