http://www.evo.nl
PERSBERICHT
5 juni 2007
Bedrijfsleven in beroep tegen invoering milieuzones Eindhoven
EVO, TLN en KNV zijn verontwaardigd over het eenzijdige besluit van Eindhoven om een milieuzone in te voeren waardoor alleen vrachtverkeer dat aan bepaalde milieueisen voldoet het gebied nog in mag. Uit recent overleg met de gemeente is gebleken dat zij niet bereid is om eerder gemaakte afspraken na te komen. Met de finishlijn in zicht is dit onbegrijpelijk. De ontstane situatie is voor EVO, TLN en KNV onacceptabel en zij ondernemen stappen.
EVO, TLN en KNV hebben de voorzitter van de Stuurgroep Stimulering Schone Vrachtauto's en Milieuzonering op de hoogte gesteld en hem met verwijzing naar het convenant 'Stimulering schone vrachtauto's' dat ook door Eindhoven is ondertekend, verzocht een overleg te starten met de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. EVO, TLN en KNV vragen hem bovendien om de Commissie Stedelijke Distributie in te schakelen voor arbitrage. Daarnaast beraden de organisaties zich op juridische stappen, zoals indienen van bezwaarschriften namens ondernemers.
De grenzen van de milieuzone waar de gemeente Eindhoven voor kiest, zijn maar liefst 20 keer ruimer dan de bij een keuze voor de binnenring. Dat staat niet in verhouding tot de milieuwinst die hiermee geboekt wordt, zeker zolang de gemeente niet berekend heeft welke economische schade deze keuze oplevert voor ondernemers. De luchtkwaliteit verbetert met slechts 0,7 tot 3% door de keuze voor een grote ring ten opzichte van de ringvariant. Over de omvang van de milieuzone is niet met het bedrijfsleven gesproken terwijl dit een belangrijke voorwaarde is uit het convenant 'Stimulering schone vrachtauto's' dat de gemeente Eindhoven nota bene mede heeft ondertekend.