Date : 04 June 2007
Sender Name: Delhaize Group
DELHAIZE BREIDT MILIEUVRIENDELIJKE MAATREGELEN VERDER UIT
Delhaize schaft gratis plastic zakken af en kiest voor composteerbare en herbruikbare alternatieven
In het kader van de wereldmilieudag op 5 juni kondigt Delhaize België aan dat er vanaf 1 juli 2007 geen gratis plastic zakken meer worden verdeeld in Delhaize-winkels. De focus komt helemaal te liggen op herbruikbare alternatieven en nieuwe zakken gemaakt op basis van hernieuwbare grondstoffen. Deze beslissing past binnen het duurzaam beleid van Delhaize waarbij tal van milieuvriendelijke maatregelen worden genomen. Zo is Delhaize uitgegroeid tot de grootste Belgische gebruiker van groene energie. Daarnaast zijn er tal van initiatieven en sensibiliseringscampagnes om het energieverbruik verder te doen dalen en de milieu-impact van de onderneming zo veel mogelijk te beperken.
Composteerbaar alternatief voor plastic zakken
Vanaf 1 juli zullen er geen gratis plastic zakken meer uitgedeeld worden aan de kassa's van de Delhaize-winkels (supermarkten, City Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go). Delhaize trekt daarentegen volledig de kaart van herbruikbare alternatieven, die de meest milieuvriendelijke oplossing zijn. Delhaize biedt deze alternatieven al sinds 1994 aan en is daarmee de pionier binnen de Belgische distributie. Het assortiment herbruikbare alternatieven (herbruikbare tassen, smartbox, linnen tas, enz.) wordt verder uitgebreid en extra in de kijker gezet. Zo komt er een nieuwe herbruikbare pocketzak in nylon die heel klein kan worden opgevouwen en zo perfect in elke handtas past. Bovendien krijgen de klanten ook gratis plus-punten telkens ze herbruikbare tassen gebruiken voor hun boodschappen.
Voor wie zijn herbruikbare tas vergeten is, voorzien we een noodoplossing in de vorm van een nieuw alternatief, namelijk een composteerbare zak op basis van hernieuwbare bronnen (maïs of aardappelen). Deze hebben het certificaat OK Compost van AIB Vinçotte, wat betekent dat ze in industriële compostinstallaties verwerkt mogen worden. Deze zakken zijn milieuvriendelijker dan de wegwerpzakjes en zullen te koop zijn aan de kassa voor 0,05 euro. De omschakeling naar herbruikbare en composteerbare alternatieven zal een jaarlijkse besparing van 720 ton plastic met zich meebrengen.
7 miljoen biologisch afbreekbare verpakkingen op basis van maïs
Delhaize investeert al langer in verpakkingen uit hernieuwbare grondstoffen. Deze verpakkingen zijn milieuvriendelijker om verschillende redenen: bij de productie is minder energie nodig en bij de verwerking komt minder CO2 vrij. Bovendien wordt het verbruik van fossiele brandstoffen hierdoor beperkt en kunnen de verpakkingen gecomposteerd worden in industriële installaties.
In 2006 lanceerde Delhaize PLA-schaaltjes voor de verse salades in de afdeling self-traiteur. PLA is vervaardigd uit maïs, een hernieuwbare grondstof, in tegenstelling tot traditioneel plastic dat petroleum als basis heeft. Ondertussen zijn de biologisch afbreekbare verpakkingen verder uitgebreid. In de afdeling self-traiteur zijn nu ook de sandwiches in een folie op basis van PLA verpakt. En sinds april biedt Delhaize ook een nieuwe lunchbox aan die gemaakt is uit PLA. In de afdeling bakkerij zijn ook verschillende verpakkingen van de patisserie van Gaelens sinds begin maart op basis van maïs. Ondertussen zijn ook de tomaten verpakt in een biologisch afbreekbare verpakking op basis van rietsuiker en maïs. Tot slot zijn er ook verdere testen met biologisch afbreekbare verpakkingen bezig in de beenhouwerij (o.a. bij biogevogelte), fruit en groenten en de traiteurafdeling. In totaal zijn sinds begin 2006 al 7 miljoen PLA-verpakkingen door Delhaize in omloop gebracht. Dit komt overeen met een besparing van 116 ton traditioneel plastic.
Grootste Belgische gebruiker van groene energie
Op 1 januari 2007 schakelde Delhaize volledig over op hernieuwbare energie. Zowel de Delhaize supermarkten als City Delhaize's, stapelplaatsen en centrale diensten draaien voor 100% op Electrabel AlpEnergie, hernieuwbare energie afkomstig van waterkrachtcentrales op de Rhône. De onderneming werkt al jaren aan rationeel energieverbruik en ziet deze omschakeling dan ook als een grote stap voorwaarts op milieuvlak. Met deze omschakeling wil Delhaize haar impact op de opwarming van het klimaat beperken. Door deze investering is Delhaize uitgegroeid tot de grootste gebruiker van groene energie in België.
Maar de overstap naar groene energie slaat ook aan bij de zelfstandige uitbaters van Delhaize-winkels. Verschillende aangesloten winkels zijn ondertussen op eigen initiatief ook overgegaan op groene AlpEnergie.
Delhaize blijft ook verder investeren in hernieuwbare energie die ze zelf opwekt. Momenteel worden bij een grondige renovatie van de Delhaize supermarkt Gent Ster fotovoltaïsche zonnecellen geplaatst om elektriciteit op te wekken. De zonnepanelen zullen jaarlijks ongeveer 4000 kW/h produceren, wat overeenkomt met het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van een ruime eengezinswoning.
Sensibilisering van het personeel
Delhaize België moedigt ook haar eigen werknemers aan zuinig om te springen met energie en voert dan ook verschillende sensibiliseringsacties. Met een concreet actieplan worden werknemers met handige tips aangemoedigd zowel thuis als op het werk bij te dragen tot een schoner milieu. Er zijn verschillende aandachtspunten, zoals verlichting, koeling en verwarming en het gebruik van de elektrische toestellen. Bovendien krijgt elke medewerker van Delhaize een bon voor een gratis pocket bag.
Groene initiatieven op alle niveaus
Milieuvriendelijk ondernemen beperkt zich bij Delhaize niet tot energiebesparing. Delhaize is de pionier van de biologische producten in de Belgische grootdistributie en biedt met 625 producten een ruim assortiment aan. Daarnaast verkoopt de onderneming producten die bijdragen tot duurzame visvangst via Marine Stewardship Council (vis afkomstig uit kwekerijen die milieuvriendelijk werken en die inspanningen leveren om de vispopulatie in stand te houden), ecologische schoonmaakproducten en verzorgingsproducten. Zo goed als alle appelen en peren in de Delhaize-winkels dragen het Fruitnet-label dat garandeert dat ze afkomstig zijn van geïntegreerde, milieuvriendelijke teelt. Tot slot wordt 60 à 65% van de wijnen die Delhaize verkoopt, gebotteld in flessen met statiegeld en na reiniging hergebruikt.
Over Delhaize België
Eind maart 2007 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 848 winkels, waarvan 814 in België, 31 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in zeven landen op drie continenten. Eind maart 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.717 winkels. De groep stelde 142.500 mensen te werk in 2006.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Catherine Alexandre
SVP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be
URL:
Attachments: (None)