Nederlands bedrijfsleven loopt voorop met Market Intelligence


Grote bedrijven verwachten meer investeringen in Market Intelligence

AMSTERDAM, 20070525 -- DeskResearch Nederland heeft het Nederlandse Market Intelligence landschap in kaart gebracht. De belangrijkste conclusies van het onderzoek in Nederland zijn: * 84% van de geïnterviewde bedrijven heeft systematisch georganiseerde activiteiten voor het vergaren en analyseren van informatie over de externe omgeving. * Gemiddeld genomen zijn grote Nederlandse bedrijven 9,5 jaar geleden gestart met systematische activiteiten op het gebied van market intelligence. Hiermee lopen grote Nederlandse bedrijven internationaal voorop. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens een seminar op dinsdag 5 juni 2007 in het World Trade Center in Amsterdam. Tijdens dit seminar zullen ook twee gastpresentaties worden verzorgd door ENECO Energie en DSM Innovation Center.

Dit unieke onderzoek maakt deel uit van een grootschalige internationale studie naar market intelligence. Aan het internationale onderzoek namen 281 bedrijven deel uit negen verschillende landen, inclusief Nederland. De omvang en reikwijdte van de respons maakt dit onderzoek een van de grootste en meest uitgebreide studies op het gebied van market intelligence. De onderzoeksresultaten zijn van belang voor een groot aantal bedrijven doordat zij hun eigen market intelligence-prestaties kunnen vergelijken met die van hun branchegenoten.

Daarnaast is het onderzoek van grote betekenis voor de market intelligence-gemeenschap, omdat hiermee waardevolle informatie beschikbaar komt over het gebruik van market intelligence in Nederland en andere landen.

Philippe Brandts, managing director van DeskResearch Nederland, verantwoordelijk voor het onderzoek in Nederland: "Grote bedrijven beginnen het belang van market intelligence in te zien. Door het toepassen van market intelligence is kwaliteit van de informatie toegenomen en zijn bedrijven beter in staat om kansen en bedreigingen te identificeren. Hierdoor draagt market intelligence bij aan de verbetering van de concurrentiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven."

Onderzoek in Nederland
Het Nederlandse onderzoek is uitgevoerd door DeskResearch Nederland. Market intelligence managers uit de Top 50 van Nederlandse bedrijven (gemeten naar omzet) zijn telefonisch geïnterviewd. De respons bedroeg 62%. De resultaten van het onderzoek zijn openbaar en zullen worden gebruikt om het wetenschappelijk onderzoek op het gebied van market intelligence te promoten, maar dienen ook om de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven te versterken.

Internationaal onderzoek
Het vergelijkende onderzoek in negen landen is uitgevoerd door de Global Intelligence Alliance (GIA). De GIA is verantwoordelijk voor de internationale coördinatie van dit grootschalige project. De resultaten van de internationale studie worden door de GIA gepubliceerd.

Conclusies
De belangrijkste conclusies van het onderzoek in Nederland zijn:
* 84% van de geïnterviewde bedrijven heeft systematisch georganiseerde activiteiten voor het vergaren en analyseren van informatie over de externe omgeving.
* Gemiddeld genomen zijn grote Nederlandse bedrijven 9,5 jaar geleden gestart met systematische activiteiten op het gebied van market intelligence. Hiermee lopen grote Nederlandse bedrijven internationaal voorop.
* Gemiddeld hebben grote bedrijven zeven fulltime en drie parttime medewerkers die verantwoordelijk zijn voor market intelligence.
* Bedrijven hebben vooral behoefte aan informatie over concurrenten (genoemd door 26% van de respondenten).
* Meer dan twee derde van de grote bedrijven verricht de informatieverwerking zelf, bijna een derde van de bedrijven besteedt dit uit.
* Een meerderheid van 88% van de bedrijven heeft een systeem voor dataverwerking of een IT-applicatie die speciaal bestemd is voor de market intelligence activiteiten. Internationaal gezien is het gebruik van IT-applicaties voor market intelligence in Nederland het hoogst.
* Market intelligence wordt vooral gebruikt door het top management (40%), gevolgd door het middenkader (33%).
* Strategische planning/business development en sales/marketing zijn de belangrijkste functionele gebruikersgroepen van market intelligence.
* Het belangrijkste verbeterpunt voor de toekomst is het beter benutten van de kennis die al binnen het bedrijf beschikbaar is (genoemd door 23% van de respondenten).
* De meerderheid van de bedrijven (54%) verwacht dat de investeringen in market intelligence in de komende vijf jaar matig tot sterk zullen groeien. Deze investeringen zullen gepaard gaan met een verdere professionalisering op het gebied van market intelligence.

Over DeskResearch Nederland

DeskResearch Nederland is een in Amsterdam gevestigd informatiebureau dat gespecialiseerd is in deskresearch, informatiedienstverlening en market intelligence. Het bureau werkt voor Nederlandse en multinationale bedrijven, organisatieadviesbureaus en andere dienstverlenende organisaties in diverse branches. DeskResearch Nederland is sinds 2003 de exclusieve vertegenwoordiger van de Global Intelligence Alliance (GIA) in Nederland. Internet: www.deskresearch.com

Over de Global Intelligence Alliance

De Global Intelligence Alliance (GIA) is een wereldwijd netwerk van professionele dienstverleners op het gebied van market intelligence. De GIA biedt multinationale organisaties één toegang tot maatwerk onderzoeksdiensten, intelligence-software en advies over market intelligence. Internet: www.globalintelligence.com

Wat is Market Intelligence?

Market Intelligence, ook wel aangeduid als Competitive Intelligence (CI), is een continu en systematisch proces waarin kennis en inzicht wordt gegenereerd over de activiteiten en markten van organisaties. Het doel van market intelligence is om beslissers in staat te stellen te anticiperen om de activiteiten van klanten en concurrenten en om heersende markttrends te kunnen identificeren. Global Intelligence Alliance Seminar

De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd tijdens een seminar op dinsdag 5 juni 2007 in het World Trade Center in Amsterdam. Tijdens dit seminar zullen ook twee gastpresentaties worden verzorgd door ENECO Energie en DSM Innovation Center.





DeskResearch Nederland