Consumentenonderzoek Boekenvak
Goede marktgegevens zijn van groot belang voor de bedrijfsvoering van
afzonderlijke bedrijven, maar geven ook inzicht in de positie van de
branche binnen de nationale en internationale economie. Sinds 2007 is
het marktonderzoek voor het boekenvak in handen
van Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB). De SMB is opgericht door
de Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) en de Groep Algemene Uitgevers
van het Nederlands Uitgeversverbond (GAU). De SMB doet onderzoek dat
voor de NBb en GAU van belang is. De SMB heeft het onderzoek van
Stichting Speurwerk van de KVB overgenomen.
De stichting wordt gezamenlijk door deze partijen bestuurd. Via een
collectieve bijdrage van de GAU verkrijgen GAU-leden via internet
toegang tot de resultaten van het landelijk onderzoek met betrekking
tot het eigen bedrijf. Tweederde van de kosten van het onderzoek wordt
door de GAU gedragen.
GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) voorziet in opdracht van de
SMB vanaf 1 januari 2007 het boekenvak van wekelijkse gedetailleerde
marktinformatie over de verkoop van boeken binnen de Nederlandse
markt. De informatie wordt opgebouwd vanuit elk verkocht boek dat aan
de kassa wordt geregistreerd. Op die manier wordt een duidelijk beeld
verkregen van trends en ontwikkelingen in de productie, distributie,
marketing en verkoop van boeken. Het boekenvak kan zich daarmee nog
verder professionaliseren.
Recent werd het Consumentenonderzoek gepresenteerd door GfK MS. Aan
circa 2000 Nederlanders van 13 jaar en ouder werden vragen gesteld
over hun lees- en koopgedrag in januari 2007. Aan boekenkopers,
-lezers, maar ook aan niet-kopers werd gevraagd wat hun motieven zijn
bij het kopen (en niet-kopen) van boeken. Ook werd geïnformeerd naar
de genres waar voorkeur voor bestaat. Waarom de geïnterviewden niet
kopen en/of lezen is eveneens gevraagd. Het onderzoek vindt een aantal
keren per jaar plaats, waardoor boekverkopers en uitgevers een goed
zicht krijgen in de ontwikkelingen in de boekenmarkt en zij daarmee
beter kunnen inspelen op de wensen van de consument.
Het onderzoek past goed bij de dienstverlenende rol van de GAU. De GAU
is verheugd met het professionele verloop en resultaat van het
onderzoek.