Nederlands Uitgeversverbond


Consumentenonderzoek Boekenvak

Goede marktgegevens zijn van groot belang voor de bedrijfsvoering van afzonderlijke bedrijven, maar geven ook inzicht in de positie van de branche binnen de nationale en internationale economie. Sinds 2007 is het marktonderzoek voor het boekenvak in handen van Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB). De SMB is opgericht door de Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) en de Groep Algemene Uitgevers van het Nederlands Uitgeversverbond (GAU). De SMB doet onderzoek dat voor de NBb en GAU van belang is. De SMB heeft het onderzoek van Stichting Speurwerk van de KVB overgenomen.
De stichting wordt gezamenlijk door deze partijen bestuurd. Via een collectieve bijdrage van de GAU verkrijgen GAU-leden via internet toegang tot de resultaten van het landelijk onderzoek met betrekking tot het eigen bedrijf. Tweederde van de kosten van het onderzoek wordt door de GAU gedragen.

GfK Benelux Marketing Services (GfK MS) voorziet in opdracht van de SMB vanaf 1 januari 2007 het boekenvak van wekelijkse gedetailleerde marktinformatie over de verkoop van boeken binnen de Nederlandse markt. De informatie wordt opgebouwd vanuit elk verkocht boek dat aan de kassa wordt geregistreerd. Op die manier wordt een duidelijk beeld verkregen van trends en ontwikkelingen in de productie, distributie, marketing en verkoop van boeken. Het boekenvak kan zich daarmee nog verder professionaliseren.

Recent werd het Consumentenonderzoek gepresenteerd door GfK MS. Aan circa 2000 Nederlanders van 13 jaar en ouder werden vragen gesteld over hun lees- en koopgedrag in januari 2007. Aan boekenkopers,
-lezers, maar ook aan niet-kopers werd gevraagd wat hun motieven zijn bij het kopen (en niet-kopen) van boeken. Ook werd geïnformeerd naar de genres waar voorkeur voor bestaat. Waarom de geïnterviewden niet kopen en/of lezen is eveneens gevraagd. Het onderzoek vindt een aantal keren per jaar plaats, waardoor boekverkopers en uitgevers een goed zicht krijgen in de ontwikkelingen in de boekenmarkt en zij daarmee beter kunnen inspelen op de wensen van de consument.

Het onderzoek past goed bij de dienstverlenende rol van de GAU. De GAU is verheugd met het professionele verloop en resultaat van het onderzoek.