Ingezonden persbericht
Omzet oneworld-alliantie meer dan 10% omhoog
- Tickets en verkoopactiviteiten leveren recordbedrag op: USD 675 miljoen
- Bedrijfsomzet neemt met tweederde toe
- 8 miljoen interline-passagiers genereren bijna USD 2 miljard
- Meest winstgevende groep luchtvaartmaatschappijen - wederom
Vancouver, 5 juni 2007 - De inkomsten uit tickets en verkoopactiviteiten van de oneworld-alliantie stegen op jaarbasis met meer dan 10% tot bijna USD 675 miljoen. Hierdoor bleven de partners van de alliantie in het bezit van het record voor de meest winstgevende groep luchtvaartmaatschappijen.
De zeven reeds bij de alliantie aangesloten luchtvaartmaatschappijen die deze omzet gezamenlijk realiseerden American Airlines, British Airways, Cathay Pacific Airways, Finnair, Iberia, LAN Airlines en Qantas rubriceerden bijna tweederde van deze USD 675 miljoen als "incrementele" omzet, oftewel geld dat niet verdiend zou zijn zonder oneworld.
Verwacht wordt dat deze omzet in 2007 een aanzienlijke stimulans krijgt door de toetreding tot de alliantie van Japan Airlines en haar partners Malév Hungarian Airlines en Royal Jordanian, en de aangesloten leden LAN Argentina en LAN Ecuador op 1 april, gevolgd door Dragonair later dit jaar.
Met name de verkoop aan het zakelijke segment verliep in 2006 zeer goed. Die omzet steeg met bijna 66%.
businessflyer, het product van de alliantie voor kleine en middelgrote klanten in essentiële doelmarkten, genereerde meer dan tweemaal zoveel omzet als in 2005. In Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en nu ook België zijn inmiddels meer dan 5.500 bedrijven aangesloten. Dat is bijna 40% meer dan vorig jaar en is mede te danken aan de eerste externe reclamecampagne van de alliantie in vijf jaar.
De opbrengsten uit de omzet van oneworld bleven over het algemeen op een hoog niveau, waarbij bijna driekwart van de tickets van de alliantie werd verkocht voor reizen in de premiumcabines van haar aangeslotenen.
In 2006 stapten zo'n 8 miljoen passagiers over van en naar vluchten van de reeds bij oneworld aangesloten luchtvaartmaatschappijen. Dat is één op de dertig klanten die dat jaar aan boord gingen.
De omzet die dit "interlinen" binnen de alliantie genereerde, steeg met bijna 5% tot zo'n USD 2 miljard, inclusief de opbrengsten uit de tickets en productverkoop van de alliantie. Dit vertegenwoordigt bijna 3,5% van de totale passagiersomzet van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen.
John McCulloch, Managing Partner van oneworld: "In deze bedrijfstak zijn de operationele marges doorgaans smal. In een periode waarin de brandstofprijzen naar recordhoogte zijn gestegen, draagt de omzet uit oneworld in toenemende mate bij aan de financiële positie van de bij ons aangesloten luchtvaartmaatschappijen. We zijn vastbesloten de bijdrage van de alliantie nog verder te laten toenemen."
De sleutelfactoren tot de omzetstijging zijn de kwaliteit van de service die oneworld en haar alliantiepartners bieden, het ongeëvenaarde internationale routenetwerk en het onovertroffen aanbod aan tickets en verkoopproducten van de alliantie. We verwachten dat onze omzet door de toetreding van de nieuwe leden in april en van Dragonair later dit jaar aanzienlijk zal stijgen."
Naast het voortdurende streven naar omzetstijging voor haar leden, richtte de alliantie zich tevens op ondersteuning van de aangesloten luchtvaartmaatschappijen bij het terugdringen van de kosten. De besparingen ten gevolge van de gezamenlijke inkoopactiviteiten bedroegen bijna USD 300 miljoen, waarbij verreweg de meeste baten afkomstig waren uit de arena Engineering and Maintenance.
Mede dankzij deze inspanningen behield oneworld haar positie als meest winstgevende groep luchtvaartmaatschappijen. Op basis van de meest recente jaarcijfers van alle bij een alliantie aangesloten luchtvaartmaatschappijen, behaalden de bij oneworld aangesloten leden gezamenlijk een operationele marge van 5,7%, tegen 3,4% voor Star en 3,1% voor SkyTeam. Netto bedroeg de winstmarge van de oneworld-leden gezamenlijk 3,4%, tegen 2,8% voor Star en min 8,3% voor SkyTeam.
De gezamenlijke nettowinst van de zeven bij oneworld aangesloten luchtvaartmaatschappijen bedroeg over hun laatste volledige boekjaar meer dan USD 2,3 miljard, exclusief eenmalige buitengewone posten. Op dezelfde basis zonder rekening te houden met de verkoop van activa en met herstructureringskosten in verband met faillissement maakten de zeventien bij Star aangesloten luchtvaartmaatschappijen een winst van in totaal USD 2,2 miljard. De tien leden van SkyTeam maakten een winst van USD 1,1 miljard.
De afgelopen drie jaar bedroeg de gezamenlijke nettowinst van de bij oneworld aangesloten luchtvaartmaatschappijen in totaal USD 5,4 miljard, terwijl de SkyTeam-leden met elkaar USD 18,6 miljard hebben verloren en de Star-partners verliezen ter hoogte van USD 20,8 miljard hebben gerapporteerd. oneworld blijft de enige alliantie waarvan geen enkel lid tot nu toe surseance van betaling onder Chapter 11 heeft aangevraagd.
Het afgelopen jaar voltooide oneworld haar twee grootste verhuisprojecten op luchthavens tot dusver. In februari 2006 betrokken haar zes luchtvaartmaatschappijen op Madrid de nieuwe Terminal 4, die EUR 6 miljard heeft gekost. Begin 2007 vestigden vijf van de zes maatschappijen op Tokyo Narita zich samen met Japan Airlines op haar voornaamste internationale hub. Inmiddels is de alliantie bezig met de voorbereidingen voor haar grootste verhuisoperatie ooit, namelijk de verhuizing in maart 2008 van de activiteiten van haar luchtvaartmaatschappijen op London Heathrow van de vier bestaande terminals naar slechts twee terminals, Terminal 3 en de nieuwe Terminal 5.
oneworld bleef daarnaast in de prijzen vallen. Bij de World Travel Awards in 2006 werd de alliantie voor het vierde achtereenvolgende jaar gekozen tot 's werelds meest vooraanstaande luchtvaartalliantie, op basis van de stemmen van zo'n 170.000 professionals uit de reiswereld, waaronder meer dan 110.000 reisbureaus in 200 landen.
Over oneworld
oneworld overkoepelt een aantal van de grootste en beste luchtvaartmaatschappijen ter wereld: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, LAN, Qantas en sinds 1 april Japan Airlines, Malév Hungarian Airlines en Royal Jordanian, plus nog een twintigtal aangesloten deelnemers. Dragonair zal later dit jaar als aangesloten lid toetreden.
Door deze aanzienlijke uitbreiding omvat oneworld nu:
- bijna 700 luchthavens, ongeveer honderd meer dan ervoor, in bijna 150 landen;
- bijna 500 luchthavenlounges voor premiumklanten, 100 meer dan ervoor;
- dagelijks 9.000 vertrekkende vluchten, duizend meer dan ervoor;
- meer dan 320 miljoen passagiers, 60 miljoen meer dan ervoor;
- 260.000 werknemers;
- bijna 2.500 toestellen; en
- meer dan USD 90 miljard aan jaarlijkse omzet, een stijging van circa 33%.
De alliantie stelt haar partners in staat om hun klanten meer service en voordelen te bieden dan een luchtvaartmaatschappij dat afzonderlijk zou kunnen. Dit betekent onder andere een groter routenetwerk, betere mogelijkheden om binnen het gehele netwerk van oneworld frequent flyer-mijlen en -punten te verdienen en te verzilveren, en meer lounges op luchthavens, bijna 500 in totaal. oneworld is de enige alliantie die passagiers de mogelijkheid biedt om met uitsluitend elektronische tickets binnen het gehele netwerk te vliegen met iedere mogelijke combinatie van luchtvaartmaatschappijen.
Voor meer media-informatie kunt u contact opnemen met:
- Ocky Wiemeyer, oneworld-persvertegenwoordiger voor België en Nederland,
telefoon +31 20 715 5330; e-mail ocky@wieco.nl.
- Michael Blunt, Vice-President Corporate Communications van oneworld,
telefoon +44 7711 997487; e-mail mblunt@oneworld.com
--
=========================
WIECO ImPRove Communication
Wieco&Co. v.o.f.
"Pand Noord"
Meeuwenlaan 98-100
1021 JL Amsterdam
Phone +31 (0)20 715 53 30
Fax +31 (0)20 715 53 39
E-mail ilse@wieco.nl
Website www.wieco.nl