Time : 15:31:01
Date : 05 June 2007
Sender Name: European Copper Institute
Hogesnelheidstreinen opgevoerd met koper
Door sneller te rijden dan 570 km/u heeft de TGV(registered) bewezen
dat hij in staat is het eigen snelheidsrecord op rails te breken.
Maar hoe komt het tot dergelijke prestaties? De sleutel tot die
snelheid zou wel
eens koper kunnen zijn: het rode metaal is een onmisbare component
voor bovenleidingen (10 ton/ km) en is ook te vinden in het hart van
de elektrische aandrijfmotoren (3 tot 4 ton per treinstel in de
zelfaandrijvende treinstellen van de nieuwste generatie). Op het
ogenblik dat de LGV Est zal worden opengesteld, en dat Europa
talrijke hogesnelheidslijnen zal inhuldigen (laatste stuk van de
Eurostar, de lijn Madrid-Barcelona, ...), voert koper de prestaties van
TGV(reg)'s, ICE 3(reg)'s en andere Velaro(reg)'s op.
Snelheidsrecords: hoe ver kunnen we gaan?
De snelheid van hogesnelheidstreinen wordt begrensd door een limiet
die "de muur van de bovenleiding" wordt genoemd naar analogie van de
geluidsmuur voor vliegtuigen. Een bovenleiding is een kabel die
bestaat uit zuiver koper of uit een koperlegering, en die horizontaal
boven spoorlijnen wordt opgehangen. Via die kabel kan de trein op
zijn traject voorzien worden van elektriciteit. Wanneer de trein in
beweging is, begint de bovenleiding te trillen: volgens Roland
Lehoucq, doctor in de fysica en vorser bij de Astrofysische Dienst
van het CEA, "kan de optilling van de bovenleiding op plaatsen meer
dan 30 tot 35 centimeter bedragen". Als de trein de
voortplantingssnelheid van de golven in de bovenleiding te dicht
benadert, zal de bovenleiding uiteindelijk loshaken. "In de praktijk
mag de TGV niet sneller rijden dan 70 % van de snelheid van de
voortplanting van de golven in de bovenleiding".
Hoe kan koper die limiet verschuiven?
De gemakkelijkste oplossing om de muur van de bovenleiding te
verschuiven, bestaat erin de bovenleiding maximaal op te spannen om
de voortplantingssnelheid van de golven te verhogen. Koper speelt
hier op twee vlakken een rol:
1. als beste geleider van elektriciteit van alle niet-edele metalen
kan koper de elektrische geleidbaarheid van de bovenleiding
verbeteren: een onontbeerlijke functie om de trein van energie te
voorzien;
2.in een legering met magnesium maakt koper de bovenleiding
resistenter, en maakt het een grotere mechanische spanning mogelijk.
Daardoor kan de "muur van de bovenleiding" opgeschoven worden, en
kunnen nieuwe records gevestigd worden.
1 km bovenleiding bevat 10 ton koper.
De toekomst van de hogesnelheidstrein: treinstellen met verdeelde
zelfaandrijving
Bij de nieuwe generatie "zelfaandrijvende" treinen (van het type ICE
3 en Velaro van Siemens) wordt het op de locomotief geconcentreerde
motorisatiesysteem vervangen door een motorisatie die verdeeld wordt
over het hele treinstel. Die zelfaandrijvende hogesnelheidstreinen
bevatten tussen 3 en 4 ton koper omwille van het aantal elektrische
motoren en transformatoren dat ze nodig hebben (tegen 2 tot 3 ton
voor de klassieke TGV's). Hier wordt de eigenschap van de elektrische
geleidbaarheid van koper benut voor meer snelheid, minder
energieverliezen en betere prestaties. De ICE 3 zal vanaf de maand
december 2007 worden ingezet op de nieuwe lijn Madrid-Barcelona onder
de naam "Velaro". Hij zal 650 km overbruggen in slechts 2 uur, en de
snelste hogesnelheidstrein op rails ter wereld zijn.
Hogedefinitiebeelden en persdossier verkrijgbaar op eenvoudig verzoek
Over het European Copper Institute:
Het European Copper Institute (ECI) is een Europese associatie tussen
's werelds grootste koperproducenten (vertegenwoordigd door de
Association Internationale du Cuivre, Ltd) en de Europese
koperindustrie. De opdracht van het instituut bestaat uit het
promoten van de voordelen van koper voor de moderne samenleving via
de zetel in Brussel en het Europese netwerk van 11
koperinformatiecentra.
Contactpersoon voor de pers
Decider's 02/535.55.25
Evelyn Gessler Evelyn.gessler@deciders.eu
Lorraine de Fierlant Lorraine.defierlant@deciders.eu
European Copper Institute
Christian de Barrin, Directeur communicatie
Tel. +32 2 777 70 82 / cdb@eurocopper.org
URL: http://www.eurocopper.org