Time : 15:31:01
Date : 05 June 2007
Sender Name: European Copper Institute

Hogesnelheidstreinen opgevoerd met koper

Door sneller te rijden dan 570 km/u heeft de TGV(registered) bewezen dat hij in staat is het eigen snelheidsrecord op rails te breken. Maar hoe komt het tot dergelijke prestaties? De sleutel tot die snelheid zou wel
eens koper kunnen zijn: het rode metaal is een onmisbare component voor bovenleidingen (10 ton/ km) en is ook te vinden in het hart van de elektrische aandrijfmotoren (3 tot 4 ton per treinstel in de zelfaandrijvende treinstellen van de nieuwste generatie). Op het ogenblik dat de LGV Est zal worden opengesteld, en dat Europa talrijke hogesnelheidslijnen zal inhuldigen (laatste stuk van de Eurostar, de lijn Madrid-Barcelona, ...), voert koper de prestaties van TGV(reg)'s, ICE 3(reg)'s en andere Velaro(reg)'s op.

Snelheidsrecords: hoe ver kunnen we gaan?

De snelheid van hogesnelheidstreinen wordt begrensd door een limiet die "de muur van de bovenleiding" wordt genoemd naar analogie van de geluidsmuur voor vliegtuigen. Een bovenleiding is een kabel die bestaat uit zuiver koper of uit een koperlegering, en die horizontaal boven spoorlijnen wordt opgehangen. Via die kabel kan de trein op zijn traject voorzien worden van elektriciteit. Wanneer de trein in beweging is, begint de bovenleiding te trillen: volgens Roland Lehoucq, doctor in de fysica en vorser bij de Astrofysische Dienst van het CEA, "kan de optilling van de bovenleiding op plaatsen meer dan 30 tot 35 centimeter bedragen". Als de trein de voortplantingssnelheid van de golven in de bovenleiding te dicht benadert, zal de bovenleiding uiteindelijk loshaken. "In de praktijk mag de TGV niet sneller rijden dan 70 % van de snelheid van de voortplanting van de golven in de bovenleiding".

Hoe kan koper die limiet verschuiven?

De gemakkelijkste oplossing om de muur van de bovenleiding te verschuiven, bestaat erin de bovenleiding maximaal op te spannen om de voortplantingssnelheid van de golven te verhogen. Koper speelt hier op twee vlakken een rol:

1. als beste geleider van elektriciteit van alle niet-edele metalen kan koper de elektrische geleidbaarheid van de bovenleiding verbeteren: een onontbeerlijke functie om de trein van energie te voorzien;

2.in een legering met magnesium maakt koper de bovenleiding resistenter, en maakt het een grotere mechanische spanning mogelijk. Daardoor kan de "muur van de bovenleiding" opgeschoven worden, en kunnen nieuwe records gevestigd worden.


1 km bovenleiding bevat 10 ton koper.

De toekomst van de hogesnelheidstrein: treinstellen met verdeelde zelfaandrijving

Bij de nieuwe generatie "zelfaandrijvende" treinen (van het type ICE
3 en Velaro van Siemens) wordt het op de locomotief geconcentreerde motorisatiesysteem vervangen door een motorisatie die verdeeld wordt over het hele treinstel. Die zelfaandrijvende hogesnelheidstreinen bevatten tussen 3 en 4 ton koper omwille van het aantal elektrische motoren en transformatoren dat ze nodig hebben (tegen 2 tot 3 ton voor de klassieke TGV's). Hier wordt de eigenschap van de elektrische geleidbaarheid van koper benut voor meer snelheid, minder energieverliezen en betere prestaties. De ICE 3 zal vanaf de maand december 2007 worden ingezet op de nieuwe lijn Madrid-Barcelona onder de naam "Velaro". Hij zal 650 km overbruggen in slechts 2 uur, en de snelste hogesnelheidstrein op rails ter wereld zijn.

Hogedefinitiebeelden en persdossier verkrijgbaar op eenvoudig verzoek

Over het European Copper Institute:
Het European Copper Institute (ECI) is een Europese associatie tussen 's werelds grootste koperproducenten (vertegenwoordigd door de Association Internationale du Cuivre, Ltd) en de Europese koperindustrie. De opdracht van het instituut bestaat uit het promoten van de voordelen van koper voor de moderne samenleving via de zetel in Brussel en het Europese netwerk van 11 koperinformatiecentra.

Contactpersoon voor de pers
Decider's 02/535.55.25
Evelyn Gessler Evelyn.gessler@deciders.eu
Lorraine de Fierlant Lorraine.defierlant@deciders.eu

European Copper Institute
Christian de Barrin, Directeur communicatie
Tel. +32 2 777 70 82 / cdb@eurocopper.org

URL: http://www.eurocopper.org