Gemeente Den Haag

Het college van burgemeester en wethouders onderschrijft het advies van het stadsgewest Haaglanden over hun voorkeursvariant voor het Trekvliettracé. Het gaat om een geboorde tunnel ten noordoosten van de Trekvliet tussen knooppunt Ypenburg en de Binckhorst. Het college concludeert ook dat het Milieueffectrapport (MER) van het Trekvliettracé dat hiervoor als basis dient, voldoet aan de eisen van de Wet Milieubeheer.

Volgens verkeerswethouder Peter Smit wordt hiermee een belangrijke stap gezet in de planvorming over het Trekvliettracé: Na jaren van diverse onderzoeken en overleg met belanghebbenden ligt er nu een goed plan op tafel. Het levert de automobilist veel tijdwinst op en we houden sterk rekening met het milieu. Bovendien zorgt deze variant voor de minste verkeershinder en overlast voor omwonenden tijdens de bouw. Dat weten we van de bouw van de Hubertustunnel. Den Haag sluit zich hiermee aan bij de keuze van het stadsgewest uit een tiental alternatieven die zijn onderzocht in het Milieueffectrapport Trekvliettracé. Doel van het Trekvliettracé is om te zorgen voor een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van Voorburg-West, de Binckhorst en de Haagse binnenstad. Ook moet het leiden tot een betere doorstroming van de snelwegen A4, A12 en A13 in het gebied knooppunt Ypenburg, het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan. Volgens het MER is het voorkeurstracé hiervoor de meest milieuvriendelijke variant en scoort het beste op bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Daarbij leidt het ook tot de gewenste vermindering van het sluipverkeer.

Op 5 juli wordt in de Haagse gemeenteraad het MER ter aanvaarding voorgelegd. Als de raden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk ermee instemmen, start daarna de inspraak die door zal lopen tot eind september. Medio september wordt er voor bewoners en belanghebbenden ook een inloopbijeenkomst gehouden over het MER en het voorlopige voorkeurstracé.

Inzet van het college is om eind dit jaar een definitieve keuze te maken over het voorkeurstracé van het Trekvliettracé. Dan wil het college ook een voorkeursvariant aanbieden over de toekomstige nieuwe verbinding met het openbaar vervoer tussen de Binckhorst en Hoornwijck. Voor deze nieuwe RandstadRaillijn werkt de gemeente de komende maanden in nauw overleg met de buurgemeenten aan verdere onderzoeken hiervoor. Daarna worden voor beide projecten de voorlopige ontwerpen gemaakt die naar verwachting eind 2008 klaar zijn.