Het college van burgemeester en wethouders onderschrijft het advies
van het stadsgewest Haaglanden over hun voorkeursvariant voor het
Trekvliettracé. Het gaat om een geboorde tunnel ten noordoosten van de
Trekvliet tussen knooppunt Ypenburg en de Binckhorst. Het college
concludeert ook dat het Milieueffectrapport (MER) van het
Trekvliettracé dat hiervoor als basis dient, voldoet aan de eisen van
de Wet Milieubeheer.
Volgens verkeerswethouder Peter Smit wordt hiermee een belangrijke
stap gezet in de planvorming over het Trekvliettracé: Na jaren van
diverse onderzoeken en overleg met belanghebbenden ligt er nu een goed
plan op tafel. Het levert de automobilist veel tijdwinst op en we
houden sterk rekening met het milieu. Bovendien zorgt deze variant
voor de minste verkeershinder en overlast voor omwonenden tijdens de
bouw. Dat weten we van de bouw van de Hubertustunnel.
Den Haag sluit zich hiermee aan bij de keuze van het stadsgewest uit
een tiental alternatieven die zijn onderzocht in het
Milieueffectrapport Trekvliettracé. Doel van het Trekvliettracé is om
te zorgen voor een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van
Voorburg-West, de Binckhorst en de Haagse binnenstad. Ook moet het
leiden tot een betere doorstroming van de snelwegen A4, A12 en A13 in
het gebied knooppunt Ypenburg, het Prins Clausplein en de
Utrechtsebaan. Volgens het MER is het voorkeurstracé hiervoor de meest
milieuvriendelijke variant en scoort het beste op bereikbaarheid en
verkeersveiligheid. Daarbij leidt het ook tot de gewenste vermindering
van het sluipverkeer.
Op 5 juli wordt in de Haagse gemeenteraad het MER ter aanvaarding
voorgelegd. Als de raden van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en
Rijswijk ermee instemmen, start daarna de inspraak die door zal lopen
tot eind september. Medio september wordt er voor bewoners en
belanghebbenden ook een inloopbijeenkomst gehouden over het MER en het
voorlopige voorkeurstracé.
Inzet van het college is om eind dit jaar een definitieve keuze te
maken over het voorkeurstracé van het Trekvliettracé. Dan wil het
college ook een voorkeursvariant aanbieden over de toekomstige nieuwe
verbinding met het openbaar vervoer tussen de Binckhorst en
Hoornwijck. Voor deze nieuwe RandstadRaillijn werkt de gemeente de
komende maanden in nauw overleg met de buurgemeenten aan verdere
onderzoeken hiervoor. Daarna worden voor beide projecten de voorlopige
ontwerpen gemaakt die naar verwachting eind 2008 klaar zijn.
Gemeente Den Haag