Het boren van de Hubertustunnel is klaar. Op maandag 4 juni 2007 om
uur kwam De-Boora, de tunnelboormachine voor de
Hubertustunnel, weer bovengronds. Daarmee is het boren van de 1.500
meter lange Hubertustunnel gereed. Met vier boorploegen is vanaf 12
februari jl. 24 uur per dag, 7 dagen per week gewerkt aan de tweede
tunnelbuis. Gemiddeld werd er maar liefst 20 meter per etmaal geboord.
Het boren verliep zeer voorspoedig tot vrijdag 11 mei jl. de
boormachine stil viel. Reparatie van de aandrijfmotoren bleek
noodzakelijk om verder te kunnen. Vrijdag 25 mei werd de boormachine
weer gestart om de laatste 18 meter af te leggen. Vlak voor het
eindpunt was er opnieuw technische tegenslag, die het boren een week
stil legde. Ondanks deze vertraging is het boren van de Hubertustunnel
binnen de oorspronkelijke planning afgerond.
Primeur voor Nederland
Voor het eerst in Nederland is met een bijzonder goed resultaat onder
gebouwen door geboord. Uit de continue metingen van het traject blijkt
dat er nauwelijks verzakkingen van de grond zijn geweest. Er is geen
schade aan bebouwing. Dit resultaat biedt goede perspectieven voor
toekomstige projecten zoals het Trekvliettracé in Den Haag e.o. en de
te boren tunnels in de Noord/Zuidlijn in Amsterdam .
Planning
De aanleg van de Hubertustunnel startte in 2004. Het boren van de twee
tunnelbuizen nam iets minder dan een jaar in beslag; het boren van de
eerste buis startte in juli 2006 en was klaar op 13 november 2006. De
afbouwen van de eerste tunnelbuis is al begonnen. Nu wordt ook gestart
met het afbouwen van de tweede tunnelbuis, de toeritten en het
aanbrengen en testen van mechanische- en elektrische installaties. In
juni 2008 gaat de Hubertustunnel open voor het verkeer.
Hubertustunnel
De Hubertustunnel bestaat uit twee aparte buizen, die door vijf
dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er
twee rijstroken beschikbaar en er geldt een maximumsnelheid van 50
km/uur. Door haar lengte van 1,5 km is de Hubertustunnel de langste
stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt geboord, waardoor het groen
in de omgeving wordt gespaard en er minder overlast voor omwonenden
is.
Gemeente Den Haag