KPMG
Meerderheid bedrijven tevreden over sourcing
05|06|07 - "Sourcing is voor de meeste ondernemingen duidelijk geen
hype, maar een belangrijk onderdeel van de strategie".
Een grote meerderheid van de bedrijven die activiteiten uitbesteden is
tevreden over de kwaliteit van de geleverde dienstverlening door de
service provider. Slechts 14% van de bedrijven die activiteiten
uitbesteden vindt dat de externe partij niet tegemoet komt aan zowel
de financiële als de commerciële verwachtingen.
Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 600
bedrijven in 32 landen. Meer dan 70% van de onderzochte ondernemingen
realiseert duidelijke voordelen ten aanzien van de financiële
prestaties of de concurrentiekracht en vindt dat de service provider
een positieve bijdrage levert aan het succes van de onderneming. Bijna
90% van de onderzochte ondernemingen is van plan het huidige niveau
van sourcing te handhaven of op te voeren. Bij meer dan 80% van de
bedrijven heeft sourcing betrekking op het uitbesteden van
IT-activiteiten.
"Sourcing is voor de meeste ondernemingen dus duidelijk geen hype,
maar een belangrijk onderdeel van de strategie om in een zeer
concurrerende en snel veranderende wereld producten en diensten snel
en tegen concurrerende kosten aan te bieden", constateert Gaston
Vankan, partner bij KPMG IT Advisory.
Vankan: "Als het mis gaat komt dit vaak doordat doelstellingen die in
eerste instantie strategisch van aard waren verworden tot
operationeel, kostgedreven contracten. Dat doet geen recht aan de
mogelijkheden en kan bovendien leiden tot een korte termijn focus die
op de lange termijn voor zowel de klant als de provider ongewenste
effecten heeft. Opvallend is dat hoewel veel bedrijven aangeven
tevreden te zijn over de kwaliteit, zijn ze niet in staat de voordelen
van sourcing duidelijk te kwantificeren en aantoonbaar te maken dat
waarde wordt toegevoegd. Het lijkt nu vooral een buikgevoel. Daarom is
het van groot belang doelstellingen en verwachtingen duidelijk te
formuleren en de relatie met de service provider structureel te
toetsen."
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 70% van de bedrijven geen criteria
kent aan de hand waarvan vastgesteld wordt of een sourcing
overeenkomst succesvol is of niet.
Vankan: "En als dergelijke criteria lijst al bestaan, worden deze niet
altijd gecommuniceerd met de service provider, waardoor wederzijdse
onbegrip kan ontstaan. Voorts blijkt dat niet meer dan 44% van de
bedrijven een formele evaluatie uitvoert naar de voordelen die de
service provider biedt. Bij de service providers is dit slechts 42%.
Bedrijven kunnen dus nog meer rendement halen uit het contract met de
service provider als zij erin slagen de relatie regelmatig en
structureel de te evalueren. Daarbij zouden zij zich niet alleen
moeten concentreren op de Service Level Agreement, maar ook op andere
aspecten, zoals innovatie, de prestatie van de concurrent,
klanttevredenheid en productiviteitsverbetering."
Eén op de drie bedrijven blijkt geen beeld te hebben van de tijd en
kosten die zij kwijt zijn voor de selectie van de service provider. De
helft van de ondernemingen blijkt meer dan zes maanden nodig te hebben
om te komen tot een keuze van de externe partij, 30% van de bedrijven
heeft er zelfs meer dan negen maanden voor nodig. Als bedrijven
problemen ondervinden met het succesvol outsourcen van activiteiten
blijken deze meestal op het menselijke vlak te liggen. Van de
onderzochte bedrijven geeft 60% aan dat problemen veroorzaakt worden
door de mensen die bij het project betrokken zijn. Slechts 12% vindt
dat de ontstane problemen van technische aard zijn.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.