KPMG


Meerderheid bedrijven tevreden over sourcing

05|06|07 - "Sourcing is voor de meeste ondernemingen duidelijk geen hype, maar een belangrijk onderdeel van de strategie".

Een grote meerderheid van de bedrijven die activiteiten uitbesteden is tevreden over de kwaliteit van de geleverde dienstverlening door de service provider. Slechts 14% van de bedrijven die activiteiten uitbesteden vindt dat de externe partij niet tegemoet komt aan zowel de financiële als de commerciële verwachtingen.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 600 bedrijven in 32 landen. Meer dan 70% van de onderzochte ondernemingen realiseert duidelijke voordelen ten aanzien van de financiële prestaties of de concurrentiekracht en vindt dat de service provider een positieve bijdrage levert aan het succes van de onderneming. Bijna 90% van de onderzochte ondernemingen is van plan het huidige niveau van sourcing te handhaven of op te voeren. Bij meer dan 80% van de bedrijven heeft sourcing betrekking op het uitbesteden van IT-activiteiten.

"Sourcing is voor de meeste ondernemingen dus duidelijk geen hype, maar een belangrijk onderdeel van de strategie om in een zeer concurrerende en snel veranderende wereld producten en diensten snel en tegen concurrerende kosten aan te bieden", constateert Gaston Vankan, partner bij KPMG IT Advisory.

Vankan: "Als het mis gaat komt dit vaak doordat doelstellingen die in eerste instantie strategisch van aard waren verworden tot operationeel, kostgedreven contracten. Dat doet geen recht aan de mogelijkheden en kan bovendien leiden tot een korte termijn focus die op de lange termijn voor zowel de klant als de provider ongewenste effecten heeft. Opvallend is dat hoewel veel bedrijven aangeven tevreden te zijn over de kwaliteit, zijn ze niet in staat de voordelen van sourcing duidelijk te kwantificeren en aantoonbaar te maken dat waarde wordt toegevoegd. Het lijkt nu vooral een buikgevoel. Daarom is het van groot belang doelstellingen en verwachtingen duidelijk te formuleren en de relatie met de service provider structureel te toetsen."

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 70% van de bedrijven geen criteria kent aan de hand waarvan vastgesteld wordt of een sourcing overeenkomst succesvol is of niet.

Vankan: "En als dergelijke criteria lijst al bestaan, worden deze niet altijd gecommuniceerd met de service provider, waardoor wederzijdse onbegrip kan ontstaan. Voorts blijkt dat niet meer dan 44% van de bedrijven een formele evaluatie uitvoert naar de voordelen die de service provider biedt. Bij de service providers is dit slechts 42%. Bedrijven kunnen dus nog meer rendement halen uit het contract met de service provider als zij erin slagen de relatie regelmatig en structureel de te evalueren. Daarbij zouden zij zich niet alleen moeten concentreren op de Service Level Agreement, maar ook op andere aspecten, zoals innovatie, de prestatie van de concurrent, klanttevredenheid en productiviteitsverbetering."

Eén op de drie bedrijven blijkt geen beeld te hebben van de tijd en kosten die zij kwijt zijn voor de selectie van de service provider. De helft van de ondernemingen blijkt meer dan zes maanden nodig te hebben om te komen tot een keuze van de externe partij, 30% van de bedrijven heeft er zelfs meer dan negen maanden voor nodig. Als bedrijven problemen ondervinden met het succesvol outsourcen van activiteiten blijken deze meestal op het menselijke vlak te liggen. Van de onderzochte bedrijven geeft 60% aan dat problemen veroorzaakt worden door de mensen die bij het project betrokken zijn. Slechts 12% vindt dat de ontstane problemen van technische aard zijn.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2007 KPMG Holding N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.