Gemeente Lingewaard
Vierde burgerjaarverslag gemeente Lingewaard
De burgemeester heeft het burgerjaarverslag 2006 uitgebracht. Het is
alweer voor de vierde keer dat de burgemeester in ieder geval
rapporteert over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening,
zijn bevindingen over de kwaliteit van procedures en op het vlak van
burgerparticipatie.
De burgemeester mag de vorm en inhoud van het burgerjaarverslag
bepalen. De wet somt een beperkt aantal items op, maar biedt ook de
ruimte om andere zaken aan de orde te stellen. Het burgerjaarverslag
wordt tegelijk met de jaarrekening en het jaarverslag aan de
gemeenteraad toegezonden. Dit Lingewaardse burgerjaarverslag bevat
alle in de wet genoemde onderwerpen. Een exemplaar kan worden
afgehaald bij het gemeentekantoor te Huissen of te downloaden via
internet.
Conclusies
In het hoofdstuk over de burgerparticipatie is een overzicht opgenomen
van de resultaten van de inspraakprocedures. Hierbij wordt een indruk
gegeven van de inspraakprocessen voor de plannen en projecten en wat
de resultaten zijn van de inspraak. Een degelijke evaluatie van de
inspraakprocessen ontbreekt nog. Dit moet een van de nieuwe
uitdagingen voor de toekomst zijn, omdat hierin ook een leerproces kan
worden opgenomen.
De burgemeester constateert dat de wijkplatforms erg actief zijn en
dat in 2006 veel plannen op wijkniveau zijn gerealiseerd. Bovendien
wordt met de gespreksnotitie over het wijkgericht werken ingezet op
een goede relatie tussen burgers en de politiek.
Met de verandering van de werkwijze van de gemeenteraad, onder andere
via de Rondetafelbijeenkomsten, is ingezet op een verbetering van de
relatie politiek-burgers. Informatie verzamelen door ook de betrokken
burgers of maatschappelijke instellingen uit te nodigen om zodoende
tot een goede afweging te komen is een prima uitgangspunt. Door
inwoners, bedrijven of instellingen wordt jammer genoeg nog weinig
gebruik gemaakt van de mogelijkheid om invloed uit te oefenen tijdens
de Rondetafelbijeenkomsten. Ook dit vormt een aandachtspunt.
Uit de inwonersenquête is naar voren gekomen dat er gewerkt moet
worden aan een goede relatie met de inwoners. Zowel de gemeente als
ook de inwoners zijn hier beiden voor verantwoordelijk. De burgers
dienen meer bij het bestuur betrokken te worden. Door inwoners bij het
bestuur te betrekken, is het bestuur beter op de hoogte van wat er
speelt. Maak waar mogelijk onderscheid naar doelgroepen, om mensen zo
specifiek mogelijk te benaderen. De inwoners krijgen dan het gevoel
dat meer beter rekening kan worden gehouden met hun wensen.
Vanaf 2005 geïnvesteerd in basale registraties. Dit levert inzichten
in aantallen en afhandelingstermijnen op. Er zijn meer gegevens bekend
over de gemiddelde afhandelingstermijnen en de wachttijd bij de
loketten. Een verbetering is ook dat in een aantal gevallen inzicht
kan worden gegeven in hoeverre de afhandelingstermijnen worden
gehaald.
Postafhandeling
De afhandeling van de schriftelijke contacten met de gemeente is voor
verbetering vatbaar. Hierin zal een aanzienlijke verbetering moeten
komen. De resultaten van de inwonersenquête bevestigen deze bevinding.
Brieven van burgers die iets willen van de gemeente moeten binnen acht
weken worden afgehandeld. Weliswaar is er verbetering opgetreden, doch
de burgemeester constateert dat in de komende jaren deze score
aanzienlijk moet worden opgeschroefd en dat zeker 75% binnen een
termijn van acht weken inhoudelijk moet zijn beantwoord. Dat betekent
dat verder gemeentebreed geïnvesteerd moet worden in de
dienstverlening. Daarbij zal ook aandacht besteed moeten worden aan
verbetering van de telefonische dienstverlening. De inwoners zijn
namelijk niet geheel tevreden over de telefonische dienstverlening.
Vooral het gemak waarmee men de juiste persoon aan de lijn krijgt,
scoort laag in de inwonersenquête.
Klachten
De gemiddelde afhandelingstermijn van klachten in 2005 bedroeg 8,6
weken. In 2006 is het merendeel van de klachten afgehandeld binnen de
wettelijke termijn van tien weken. In vijf gevallen is de wettelijke
termijn niet gehaald. Het aantal ingediende klachten is in 2006 licht
gedaald ten opzichte van 2005. Tegen de vele besluiten die in 2006
door de gemeente Lingewaard werden genomen, zijn 105 bezwaarschriften
ingediend. Het ging om 82 besluiten. Er zijn 12 bezwaarschriften
gegrond verklaard. Dat betekent, dat opnieuw besluiten genomen moesten
worden genomen. Alle overige besluiten konden in stand blijven. De
wettelijke afhandelingstermijn van bezwaarschriften (veertien weken)
is in 2006 gemiddeld genomen- in geringe mate overschreden. Vanaf 2001
is de doorlooptijd voor de afhandeling van bezwaarschriften verbeterd.
Het gemeentebestuur blijft er naar streven om de doorlooptijd verder
te verkorten.
Met ingang van 2005 is de centrale gemeentewinkel van start gegaan.
Alle producten en diensten zijn onder één dak gebracht en er zijn
continue openingstijden. Hierdoor is de serviceverlening en de
dienstverlening verruimd. Gelijk met de centralisering van de loketten
is een klantvolgsysteem ingevoerd, waardoor inzicht bestaat in
afhandelingstijd en wachttijd van de bezoekers. De wachttijden aan de
balies zijn ten opzichte van 2005 omlaag gebracht. Bovendien laat het
klantvolgsysteem zien, dat het merendeel van de bezoekers binnen 10
minuten wordt geholpen.
Uit de inwonersenquête is naar voren gekomen dat de privacy aan de
balie kan worden verbeterd. Hieraan zal de nodige aandacht besteed
moeten worden. Het leeuwendeel van de aanvragen voor vergunningen
wordt binnen de daarvoor gestelde servicenormen afgehandeld. De
registraties hiervoor zijn ook verbeterd, zodat inzichten in
afhandelingstermijnen gemakkelijker zijn te geven.