Gemeente Lingewaard


Vierde burgerjaarverslag gemeente Lingewaard

De burgemeester heeft het burgerjaarverslag 2006 uitgebracht. Het is alweer voor de vierde keer dat de burgemeester in ieder geval rapporteert over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, zijn bevindingen over de kwaliteit van procedures en op het vlak van burgerparticipatie.

De burgemeester mag de vorm en inhoud van het burgerjaarverslag bepalen. De wet somt een beperkt aantal items op, maar biedt ook de ruimte om andere zaken aan de orde te stellen. Het burgerjaarverslag wordt tegelijk met de jaarrekening en het jaarverslag aan de gemeenteraad toegezonden. Dit Lingewaardse burgerjaarverslag bevat alle in de wet genoemde onderwerpen. Een exemplaar kan worden afgehaald bij het gemeentekantoor te Huissen of te downloaden via internet.

Conclusies
In het hoofdstuk over de burgerparticipatie is een overzicht opgenomen van de resultaten van de inspraakprocedures. Hierbij wordt een indruk gegeven van de inspraakprocessen voor de plannen en projecten en wat de resultaten zijn van de inspraak. Een degelijke evaluatie van de inspraakprocessen ontbreekt nog. Dit moet een van de nieuwe uitdagingen voor de toekomst zijn, omdat hierin ook een leerproces kan worden opgenomen.
De burgemeester constateert dat de wijkplatforms erg actief zijn en dat in 2006 veel plannen op wijkniveau zijn gerealiseerd. Bovendien wordt met de gespreksnotitie over het wijkgericht werken ingezet op een goede relatie tussen burgers en de politiek.

Met de verandering van de werkwijze van de gemeenteraad, onder andere via de Rondetafelbijeenkomsten, is ingezet op een verbetering van de relatie politiek-burgers. Informatie verzamelen door ook de betrokken burgers of maatschappelijke instellingen uit te nodigen om zodoende tot een goede afweging te komen is een prima uitgangspunt. Door inwoners, bedrijven of instellingen wordt jammer genoeg nog weinig gebruik gemaakt van de mogelijkheid om invloed uit te oefenen tijdens de Rondetafelbijeenkomsten. Ook dit vormt een aandachtspunt.

Uit de inwonersenquête is naar voren gekomen dat er gewerkt moet worden aan een goede relatie met de inwoners. Zowel de gemeente als ook de inwoners zijn hier beiden voor verantwoordelijk. De burgers dienen meer bij het bestuur betrokken te worden. Door inwoners bij het bestuur te betrekken, is het bestuur beter op de hoogte van wat er speelt. Maak waar mogelijk onderscheid naar doelgroepen, om mensen zo specifiek mogelijk te benaderen. De inwoners krijgen dan het gevoel dat meer beter rekening kan worden gehouden met hun wensen. Vanaf 2005 geïnvesteerd in basale registraties. Dit levert inzichten in aantallen en afhandelingstermijnen op. Er zijn meer gegevens bekend over de gemiddelde afhandelingstermijnen en de wachttijd bij de loketten. Een verbetering is ook dat in een aantal gevallen inzicht kan worden gegeven in hoeverre de afhandelingstermijnen worden gehaald.

Postafhandeling
De afhandeling van de schriftelijke contacten met de gemeente is voor verbetering vatbaar. Hierin zal een aanzienlijke verbetering moeten komen. De resultaten van de inwonersenquête bevestigen deze bevinding. Brieven van burgers die iets willen van de gemeente moeten binnen acht weken worden afgehandeld. Weliswaar is er verbetering opgetreden, doch de burgemeester constateert dat in de komende jaren deze score aanzienlijk moet worden opgeschroefd en dat zeker 75% binnen een termijn van acht weken inhoudelijk moet zijn beantwoord. Dat betekent dat verder gemeentebreed geïnvesteerd moet worden in de dienstverlening. Daarbij zal ook aandacht besteed moeten worden aan verbetering van de telefonische dienstverlening. De inwoners zijn namelijk niet geheel tevreden over de telefonische dienstverlening. Vooral het gemak waarmee men de juiste persoon aan de lijn krijgt, scoort laag in de inwonersenquête.

Klachten
De gemiddelde afhandelingstermijn van klachten in 2005 bedroeg 8,6 weken. In 2006 is het merendeel van de klachten afgehandeld binnen de wettelijke termijn van tien weken. In vijf gevallen is de wettelijke termijn niet gehaald. Het aantal ingediende klachten is in 2006 licht gedaald ten opzichte van 2005. Tegen de vele besluiten die in 2006 door de gemeente Lingewaard werden genomen, zijn 105 bezwaarschriften ingediend. Het ging om 82 besluiten. Er zijn 12 bezwaarschriften gegrond verklaard. Dat betekent, dat opnieuw besluiten genomen moesten worden genomen. Alle overige besluiten konden in stand blijven. De wettelijke afhandelingstermijn van bezwaarschriften (veertien weken) is in 2006 gemiddeld genomen- in geringe mate overschreden. Vanaf 2001 is de doorlooptijd voor de afhandeling van bezwaarschriften verbeterd. Het gemeentebestuur blijft er naar streven om de doorlooptijd verder te verkorten.

Met ingang van 2005 is de centrale gemeentewinkel van start gegaan. Alle producten en diensten zijn onder één dak gebracht en er zijn continue openingstijden. Hierdoor is de serviceverlening en de dienstverlening verruimd. Gelijk met de centralisering van de loketten is een klantvolgsysteem ingevoerd, waardoor inzicht bestaat in afhandelingstijd en wachttijd van de bezoekers. De wachttijden aan de balies zijn ten opzichte van 2005 omlaag gebracht. Bovendien laat het klantvolgsysteem zien, dat het merendeel van de bezoekers binnen 10 minuten wordt geholpen.

Uit de inwonersenquête is naar voren gekomen dat de privacy aan de balie kan worden verbeterd. Hieraan zal de nodige aandacht besteed moeten worden. Het leeuwendeel van de aanvragen voor vergunningen wordt binnen de daarvoor gestelde servicenormen afgehandeld. De registraties hiervoor zijn ook verbeterd, zodat inzichten in afhandelingstermijnen gemakkelijker zijn te geven.