Ingezonden persbericht


Persbericht

Brussel, dinsdag 5 juni 2007

Europese bedrijfsleven gefrustreerd over de gefragmenteerde markt voor elektronische communicatie in de EU

Referentie: DC07-299

Uit een recent rapport blijkt dat de bestaande regelgeving in de elektronische-communicatiedienstverlening binnen Europa niet voldoet aan de behoeften van het bedrijfsleven.

Terwijl de EU-ministers deze week bij elkaar komen voor het Telecommunicatieberaad laat het rapport zien dat de kwaliteit, de reikwijdte en de toegankelijkheid van de telecommunicatie-inbreng in de elektronische communicatie voor bedrijven door heel Europa volledig is gefragmenteerd.

Volgens professor Martin Cave van de Warwick Business School zijn de gevolgen daarvan ernstig. "Het blijkt problematisch om klanten uit het bedrijfsleven diensten aan te bieden die naadloos op elkaar aansluiten. Dit heeft geleid tot een onderontwikkelde pan-Europese markt voor bedrijfsdienstverlening."

Het rapport roept de Europese Commissie op om het fundament te leggen voor een innovatieve pan-Europese markt voor diensten en toepassingen in de telecommunicatie. "De huidige herziening van de Europese regelgeving is een gouden kans om ervoor te zorgen dat de wensen van het bedrijfsleven worden gehoord", aldus Luis Alvarez, Directeur EMEA van BT Global Services. "Dit rapport laat zien dat we met een paar eenvoudige maatregelen de concurrentiepositie van het Europese bedrijfsleven kunnen verbeteren."

Het rapport bouwt voort op de ervaringen van grote bedrijven in Europa, die naar voren kwamen uit een aantal enquêtes uitgevoerd door de Gebruikersgroep Internationale Telecommunicatie (International Telecommunications User Group, INTUG) en de Gebruikersvereniging Virtuele Bedrijfsnetwerken (Enterprise Virtual Network User Association, EVUA). Het rapport wil een belangrijke bijdrage leveren aan de huidige herziening van de regelgeving door de Europese Commissie.

"Als we niet in staat zijn de communicatie-infrastructuur op orde te krijgen, dan zijn de vooruitzichten voor de concurrentiepositie van het Europese bedrijfsleven somber", aldus Nick White van INTUG. "De lidstaten willen dat bedrijven gebruikmaken van geavanceerde ICT om de productiviteit en de groei in de EU te verbeteren. Tegelijkertijd hebben ze een systeem gecreëerd van 27 verschillende telecommunicatiereguleringen, die sommige marktpartijen niet altijd verplichten om toegangsservices te bieden."

Dankzij de voorstellen van de Europese Commissie voor nieuwe regelgeving is zij binnenkort waarschijnlijk in staat om ook de nationale regelgevingen te evalueren. Toch beweren sommige nationale wetgevende instanties dat grensoverschrijdende dienstverlening in de telecommunicatie niet bestaat en dat er daarom geen rol is weggelegd voor de Europese Commissie.

Volgens het rapport hebben bedrijven die op pan-Europees niveau werkzaam zijn echter grote behoefte aan grensoverschrijdende dienstverlening. "Wij willen in heel Europa met slechts één of twee leveranciers samenwerken", aldus Massimiliano Leccà, Outsourcing Manager van ICT Corporate Governance Services van Fiat. "Gebleken is dat de hoge mate van diversiteit binnen de transportnetwerken inefficiënt is wat betreft beheersbaarheid, continuïteit van de diensverlening, prestatiebeheer en onderhoudskosten."

Het rapport 'The Economic Benefits from Providing Businesses with Competitive Electronic Communications Services' (Het economische belang van het leveren van concurrerende elektronische communicatiediensten aan bedrijven) is opgesteld door toonaangevende academici en communicatiespecialisten en wordt ondersteund door INTUG, EVUA en BT.

Het volledige rapport is beschikbaar op:
http://www.btplc.com/Thegroup/Regulatoryinformation/Consultativeresponses/BTdiscussionpapers/Electronic/index.htm

http://www.evua.org

http://www.intug.org/download/algemeen/Barrett%20Final.pdf

# # #

Over INTUG
De Gebruikersgroep Internationale Telecommunicatie (International Telecommunications Users Group, INTUG) is een internationaal genootschap van telecommunicatiegebruikers. INTUG is in het leven geroepen om de belangen van de gebruikers op internationaal niveau te behartigen en ervoor te zorgen dat de gebruiker gehoord wordt wanneer telecommunicatiebeleid ter discussie staat.

Al vijfentwintig jaar lang slaagt INTUG erin de telecommunicatietarieven continu te verlagen en een gestaag stijgend aanbod in apparatuur en diensten voor de klant te realiseren. Vandaag de dag lobbiet INTUG voor: maximale keuzevrijheid voor de klant in de telecommunicatiemarkt; voordelige toepassing van de juiste technologieën; toegang tot telecommunicatienetwerken voor iedereen; constructieve samenwerking tussen de regelgevende autoriteiten, het bedrijfsleven en de gebruikers; op kosten georiënteerde tarieven.

INTUG werkt onder andere samen met de Internationale Telecommunicatie-unie (International Telecommunication Union, ITU), de Wereldhandelsorganisatie (World Trade Organisation, WTO), De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Organisation for Economic Cooperation and Development, OECD), de Europese Unie (EU) en het Economisch Samenwerkingsverband voor Azië en de Stille Zuidzee (Asia-Pacific Economic Cooperation, APEC). (Zie de activiteiten op onze website of de presentatie voor meer informatie.)

Meer informatie vindt u op www.intug.org

Over EVUA
De EVUA is een onafhankelijke en niet aan één leverancier gebonden wereldwijde groep van gebruikers van ICT-netwerken voor multinationals en het platform voor de ICT-sector voor gebruikers en leveranciers wereldwijd. EVUA wordt volledig beheerd door eindgebruikers, die hun aanzienlijke inkoopvolume gebruiken om invloed uit te oefenen op de leveranciers in de sector. Het industriële netwerk van EVUA omvat onder andere onafhankelijke industriële partners, samenwerkingsverbanden met regelgevende instanties en relaties met andere gebruikersgroepen. Tot de leden behoren bedrijven uit Europa, Noord-Amerika en Azië.

Meer informatie vindt u op www.evua.org.uk

Over FIAT
Fiat is een grote industriële groep met meer dan honderd jaar ervaring op het gebied van motorvoertuigen: het ontwerpen, produceren en verkopen van auto's, vrachtwagens, tractors, landbouwmachines, bouwmachines, motoren en motoronderdelen en productiesystemen.

De groep is in 190 landen actief op het gebied van productie en dienstverlening via operationele sectoren, die kunnen worden onderverdeeld in bedrijfssegmenten.

Meer informatie vindt u op www.fiatgroup.com

OVER BT
BT is een van 's werelds grootste leveranciers van communicatieoplossingen en -diensten en is actief in meer dan 170 landen. De kernactiviteiten van BT omvatten de levering van IT- en netwerkdiensten, lokale, landelijke en internationale telecommunicatiediensten en hoogwaardige producten en diensten op het gebied van breedband en internet. BT is actief met vier divisies: BT Global Services, Openreach, BT Retail en BT Wholesale.

In het boekjaar 2005-'06 (einde 31 maart 2006) behaalde BT Group een omzet van 19.514 miljoen pond. De winst voor belastingen bedroeg 2.040 miljoen pond. British Telecommunications plc (BT) is de dochteronderneming van BT Group waarin vrijwel alle bedrijfsonderdelen en activa van BT Group plc zijn verzameld. BT Group plc kent een notering aan de effectenbeurzen van Londen en New York.

Bezoek voor meer informatie over BT: http://www.bt.com/aboutbt Beeldmateriaal van BT is te downloaden op: http://imagelibrary.btplc.com/

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

BT
Nina Breuning/ Miranda Mens
Edelman
Tel.: 020 30 10 980
mailto:nina.breuning@edelman.com
mailto:miranda.mens@edelman.com
http://www.edelmanpr.nl

Voor meer informatie kunt u terecht op de website van BT: http://www.btglobalservices.com/nl Eerder verschenen persberichten vindt u op: http://www.btplc.com/News/Index.cfm