Meeste werkzoekenden enthousiast anoniem solliciteren


05.06.2007 / 10:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Manpower uitzendorganisatie

Manpower uitzendorganisatie

PERSBERICHT
Meeste werkzoekenden enthousiast over anoniem solliciteren
- Manpower gaat praktijkproef doen bij werving eigen medewerkers

Diemen, 5 juni 2007 - Uit een TNS NIPO-onderzoek in opdracht van Manpower en de Taskforce Jeugdwerkloosheid blijkt dat 78% van de werkzoekenden anoniem solliciteren een goed hulpmiddel vindt. Bij allochtonen is dat 81% en bij jongeren onder de 25 zelfs 86%. 29% van de werkgevers denkt er positief over, en 40% onderschrijft dat anoniem solliciteren een goed hulpmiddel is om discriminatie te beperken en iedereen eerlijker kansen te bieden. Volgens Hans de Boer, voorzitter van de Taskforce, zijn dit bemoedigende cijfers. Manpower heeft als eerste HR-dienstverlener in Nederland besloten daadwerkelijk een proef met anoniem solliciteren te gaan invoeren.

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers niet meteen staan te springen om anoniem solliciteren in te voeren. 'We moeten dat ook niet gaan verplichten' zegt Hans de Boer. 'Er zijn al te veel regels waar ondernemers zich aan moeten houden. Maar als bijna de helft van de ondervraagde werkgevers en 8 op de 10 sollicitanten het ziet zitten, dan zeg ik: 'vrijwillig doen'. We kunnen ons niet permitteren dat een grote groep getalenteerde allochtonen aan de kant blijft staan. Als anoniem solliciteren kan helpen, doe er dan wat mee', aldus Hans de Boer.

Verantwoordelijkheid nemen
Volgens Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland, was er na het bekend worden van de onderzoeksresultaten eigenlijk geen andere keus mogelijk dan de handschoen op te pakken. 'In een van onze televisiecommercials van dit jaar schetsen wij het dilemma van de allochtone sollicitant die zijn brief moet ondertekenen. Schrijft hij Mohammed of Maarten? Toen wij die commercial gingen testen bij de doelgroep, bleek onze aandacht daarvoor recht in de roos. Het onderzoek dat we met de Taskforce Jeugdwerkloosheid hebben laten uitvoeren, bevestigt dat. Van de consumenten staat de meerderheid (54%) positief tegenover anoniem solliciteren. Van de allochtonen vulde 31% zelfs 'zeer positief' in. Als je dan weet dat allochtonen 3,5 keer zo vaak werkloos zijn als autochtonen, en dat we met een heel krappe arbeidsmarkt te maken hebben, dan hoor je, vind ik, je verantwoordelijkheid te nemen. Manpower wil voor iedereen een goede werkgever zijn, dus laten we maar eens kijken bij de werving van onze eigen medewerkers of we iedere sollicitant echt een eerlijke kans geven.'

Effect anoniem solliciteren
Zowel werkgevers als consumenten denken dat anoniem solliciteren ertoe leidt dat allochtonen meer kans maken om voor een gesprek uitgenodigd te worden. Met name de personeelsmanagers zijn overtuigd van dit effect. Beide groepen denken bovendien dat anoniem solliciteren meer verrassende kandidaten oplevert. Echt praktische problemen zien de meeste mensen niet. Zo lijkt de inschakeling van een speciaal bemiddelingsbureau overbodig.
Als nadelen van anoniem solliciteren worden genoemd dat je je zo onvoldoende een beeld kunt vormen van de kandidaat, dat het onpersoonlijk en zelfs onbeleefd is.

Conclusies
Over het effect van anoniem solliciteren is nog onvoldoende bekend. Om echt een goede discussie over voor- en nadelen te kunnen voeren is meer inzicht nodig. En daarom blijft de oproep van de Taskforce Jeugdwerkloosheid aan bedrijven om het op vrijwillige basis te proberen onverkort gehandhaafd. Wel lijkt al duidelijk dat er zorgvuldig over anoniem solliciteren gecommuniceerd moet worden. Een pleidooi voor invoering mag immers liefst niet worden opgevat als een blijk van wantrouwen tegenover verondersteld discriminerende werkgevers. Anoniem solliciteren gaat eerst en vooral om het bieden van eerlijke kansen voor alle groepen in de samenleving (allochtonen, autochtonen, mannen, vrouwen, ouderen, jongeren). In een krappe arbeidsmarkt voor alle partijen iets om serieus te overwegen.

Cijfers uit het onderzoek:


- 67% van de consumenten had nog nooit van anoniem solliciteren gehoord. 53% van de werkgevers en 72% van de personeelsmanagers wel.

- Anonimiteit in de procedure loopt volgens 73% van de consumenten tot aan het gesprek, maar volgens 23% maar tot de selectie voor dat gesprek. Bij de werkgevers zijn die cijfers respectievelijk 58% en 36%.

- Bij selectie van kandidaten zeggen werkgevers vooral te letten op ervaring (80%), opleiding (64%), het voldoen aan de functie-eisen (56%), de brief zelf, bv taalvaardigheid (37%), en de leeftijd (31%). Culturele achtergrond wordt slechts door 12% van de werkgevers als criterium genoemd.

- 17% van de allochtonen overweegt weleens zijn of haar afkomst niet te vermelden bij het schrijven van een sollicitatie brief.

- 45% van de allochtonen heeft het idee meer te moeten doen voor het krijgen van een baan dan anderen.

- 91% van de allochtonen denkt met anoniem solliciteren een grotere kans te maken uitgenodigd te worden voor een gesprek.

- 28% van de werkgevers denkt dat culturele verschillen op de werkvloer tot problemen leiden. 23% is het daar volledig mee oneens, 26% is het daar enigszins mee oneens.
- Van de 41% werkgevers die negatief zijn over anoniem solliciteren zijn de directies negatiever dan de personeelsmanagers (resp. 44% en 25%).
- Van de consumenten ziet 68% anoniem solliciteren wel zitten. Onder allochtonen is dit 81% en bij jongeren onder de 25 zelfs 86%. Onder werkzoekenden denkt 78% dat anoniem solliciteren een goed hulpmiddel is. Van de werkgevers denkt 40% dat.
- 54% van de consumenten denkt dat anoniem solliciteren haalbaar zou moeten zijn in het bedrijf waar zij werken. Van de werkgevers denkt 30% het te kunnen realiseren.
- 23% van de personeelsmanagers en 12% van de directies kan zich voorstellen dat het kabinet anoniem solliciteren verplicht stelt. Van de consumenten is dit 28% en van de allochtonen onder hen 37%. 5% van de werkgevers zou niet aan zo'n verplichting meewerken.
- 83% van de werkgevers en 82% van de consumenten vindt dat anoniem solliciteren niet nodig zou moeten zijn.

Noot aan de redactie:
De resultaten van het onderzoek naar anoniem solliciteren werden vandaag in het Haagse Nieuwspoort gepresenteerd door Hans de Boer, voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid, en door Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland. Een pdf-file van het onderzoeksrapport is te vinden op de websites www.manpower.nl en www.jeugdwerkloosheid.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lisette Schoone, Manpower, 020-6602222 of 06-12439967 of lisette.schoone@manpower.nl of met Willem Buitelaar, Taskforce Jeugdwerkloosheid, 06-51439250 of wbuitelaar@minszw.nl.

Manpower
Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine, lokale, nationale en internationale ondernemingen. In Nederland bestaan 150 kantoren en werken 750 consultants. De eigentijdse dienstverlening omvat de werving van personeel op vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie, training, outplacement, outsourcing en consulting. Het hoofdkantoor van Manpower Nederland is gevestigd te Diemen.

Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid is eind 2003 ingesteld door de Ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om de jeugdwerkloosheid aan te pakken. Eén van de doelstellingen was 40.000 jongeren extra aan het werk te helpen of terug te leiden naar school om ze alsnog een startkwalificatie te laten halen. Die doelstelling is in december 2006 gehaald.