Meeste werkzoekenden enthousiast anoniem solliciteren
05.06.2007 / 10:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Manpower uitzendorganisatie
Manpower uitzendorganisatie
PERSBERICHT
Meeste werkzoekenden enthousiast over anoniem solliciteren
- Manpower gaat praktijkproef doen bij werving eigen medewerkers
Diemen, 5 juni 2007 - Uit een TNS NIPO-onderzoek in opdracht van Manpower en de Taskforce
Jeugdwerkloosheid blijkt dat 78% van de werkzoekenden anoniem solliciteren een goed
hulpmiddel vindt. Bij allochtonen is dat 81% en bij jongeren onder de 25 zelfs 86%. 29%
van de werkgevers denkt er positief over, en 40% onderschrijft dat anoniem solliciteren
een goed hulpmiddel is om discriminatie te beperken en iedereen eerlijker kansen te
bieden. Volgens Hans de Boer, voorzitter van de Taskforce, zijn dit bemoedigende cijfers.
Manpower heeft als eerste HR-dienstverlener in Nederland besloten daadwerkelijk een proef
met anoniem solliciteren te gaan invoeren.
Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers niet meteen staan te springen om anoniem
solliciteren in te voeren. 'We moeten dat ook niet gaan verplichten' zegt Hans de Boer.
'Er zijn al te veel regels waar ondernemers zich aan moeten houden. Maar als bijna de
helft van de ondervraagde werkgevers en 8 op de 10 sollicitanten het ziet zitten, dan zeg
ik: 'vrijwillig doen'. We kunnen ons niet permitteren dat een grote groep getalenteerde
allochtonen aan de kant blijft staan. Als anoniem solliciteren kan helpen, doe er dan wat
mee', aldus Hans de Boer.
Verantwoordelijkheid nemen
Volgens Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland, was er na het bekend
worden van de onderzoeksresultaten eigenlijk geen andere keus mogelijk dan de handschoen
op te pakken. 'In een van onze televisiecommercials van dit jaar schetsen wij het dilemma
van de allochtone sollicitant die zijn brief moet ondertekenen. Schrijft hij Mohammed of
Maarten? Toen wij die commercial gingen testen bij de doelgroep, bleek onze aandacht
daarvoor recht in de roos. Het onderzoek dat we met de Taskforce Jeugdwerkloosheid hebben
laten uitvoeren, bevestigt dat. Van de consumenten staat de meerderheid (54%) positief
tegenover anoniem solliciteren. Van de allochtonen vulde 31% zelfs 'zeer positief' in.
Als je dan weet dat allochtonen 3,5 keer zo vaak werkloos zijn als autochtonen, en dat we
met een heel krappe arbeidsmarkt te maken hebben, dan hoor je, vind ik, je
verantwoordelijkheid te nemen. Manpower wil voor iedereen een goede werkgever zijn, dus
laten we maar eens kijken bij de werving van onze eigen medewerkers of we iedere
sollicitant echt een eerlijke kans geven.'
Effect anoniem solliciteren
Zowel werkgevers als consumenten denken dat anoniem solliciteren ertoe leidt dat
allochtonen meer kans maken om voor een gesprek uitgenodigd te worden. Met name de
personeelsmanagers zijn overtuigd van dit effect. Beide groepen denken bovendien dat
anoniem solliciteren meer verrassende kandidaten oplevert. Echt praktische problemen zien
de meeste mensen niet. Zo lijkt de inschakeling van een speciaal bemiddelingsbureau
overbodig.
Als nadelen van anoniem solliciteren worden genoemd dat je je zo onvoldoende een beeld
kunt vormen van de kandidaat, dat het onpersoonlijk en zelfs onbeleefd is.
Conclusies
Over het effect van anoniem solliciteren is nog onvoldoende bekend. Om echt een goede
discussie over voor- en nadelen te kunnen voeren is meer inzicht nodig. En daarom blijft
de oproep van de Taskforce Jeugdwerkloosheid aan bedrijven om het op vrijwillige basis te
proberen onverkort gehandhaafd. Wel lijkt al duidelijk dat er zorgvuldig over anoniem
solliciteren gecommuniceerd moet worden. Een pleidooi voor invoering mag immers liefst
niet worden opgevat als een blijk van wantrouwen tegenover verondersteld discriminerende
werkgevers. Anoniem solliciteren gaat eerst en vooral om het bieden van eerlijke kansen
voor alle groepen in de samenleving (allochtonen, autochtonen, mannen, vrouwen, ouderen,
jongeren). In een krappe arbeidsmarkt voor alle partijen iets om serieus te overwegen.
Cijfers uit het onderzoek:
- 67% van de consumenten had nog nooit van anoniem solliciteren gehoord. 53% van de
werkgevers en 72% van de personeelsmanagers wel.
- Anonimiteit in de procedure loopt volgens 73% van de consumenten tot aan het gesprek,
maar volgens 23% maar tot de selectie voor dat gesprek. Bij de werkgevers zijn die
cijfers respectievelijk 58% en 36%.
- Bij selectie van kandidaten zeggen werkgevers vooral te letten op ervaring (80%),
opleiding (64%), het voldoen aan de functie-eisen (56%), de brief zelf, bv
taalvaardigheid (37%), en de leeftijd (31%). Culturele achtergrond wordt slechts door 12%
van de werkgevers als criterium genoemd.
- 17% van de allochtonen overweegt weleens zijn of haar afkomst niet te vermelden bij het
schrijven van een sollicitatie brief.
- 45% van de allochtonen heeft het idee meer te moeten doen voor het krijgen van een baan
dan anderen.
- 91% van de allochtonen denkt met anoniem solliciteren een grotere kans te maken
uitgenodigd te worden voor een gesprek.
- 28% van de werkgevers denkt dat culturele verschillen op de werkvloer tot problemen
leiden. 23% is het daar volledig mee oneens, 26% is het daar enigszins mee oneens.
- Van de 41% werkgevers die negatief zijn over anoniem solliciteren zijn de directies
negatiever dan de personeelsmanagers (resp. 44% en 25%).
- Van de consumenten ziet 68% anoniem solliciteren wel zitten. Onder allochtonen is dit
81% en bij jongeren onder de 25 zelfs 86%. Onder werkzoekenden denkt 78% dat anoniem
solliciteren een goed hulpmiddel is. Van de werkgevers denkt 40% dat.
- 54% van de consumenten denkt dat anoniem solliciteren haalbaar zou moeten zijn in het
bedrijf waar zij werken. Van de werkgevers denkt 30% het te kunnen realiseren.
- 23% van de personeelsmanagers en 12% van de directies kan zich voorstellen dat het
kabinet anoniem solliciteren verplicht stelt. Van de consumenten is dit 28% en van de
allochtonen onder hen 37%. 5% van de werkgevers zou niet aan zo'n verplichting meewerken.
- 83% van de werkgevers en 82% van de consumenten vindt dat anoniem solliciteren niet
nodig zou moeten zijn.
Noot aan de redactie:
De resultaten van het onderzoek naar anoniem solliciteren werden vandaag in het Haagse
Nieuwspoort gepresenteerd door Hans de Boer, voorzitter van de Taskforce
Jeugdwerkloosheid, en door Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland. Een
pdf-file van het onderzoeksrapport is te vinden op de websites www.manpower.nl en
www.jeugdwerkloosheid.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Lisette
Schoone, Manpower, 020-6602222 of 06-12439967 of lisette.schoone@manpower.nl of met
Willem Buitelaar, Taskforce Jeugdwerkloosheid, 06-51439250 of wbuitelaar@minszw.nl.
Manpower
Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine,
lokale, nationale en internationale ondernemingen. In Nederland bestaan 150 kantoren en
werken 750 consultants. De eigentijdse dienstverlening omvat de werving van personeel op
vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie, training, outplacement,
outsourcing en consulting. Het hoofdkantoor van Manpower Nederland is gevestigd te
Diemen.
Taskforce Jeugdwerkloosheid
De Taskforce Jeugdwerkloosheid is eind 2003 ingesteld door de Ministeries van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) om de
jeugdwerkloosheid aan te pakken. Eén van de doelstellingen was 40.000 jongeren
extra aan het werk te helpen of terug te leiden naar school om ze alsnog een
startkwalificatie te laten halen. Die doelstelling is in december 2006 gehaald.