---
Nederlanders kiezen voor het grote geld
Rotterdam , 5 juni 2007
Nederlandse professionals kiezen steeds vaker voor het grote geld, terwijl hun sympathie juist bij organisaties ligt die louter duurzaam ondernemen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het zakenblad Incompany naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties in Nederland.
In het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek naar de voorkeuren van stakeholders kiezen hoogopgeleide professionals massaal voor banken en verzekeraars als favoriete werkgever, zakenpartner of investering. 40 procent wil met een bank of verzekeraar in zee; in 2005 was dit nog maar 25 procent. Deze trend gaat sterk ten koste van de aantrekkingskracht van ICT-bedrijven. Terwijl zij in 2005 nog 8 procent van deze groep voor zich wisten te interesseren, keldert dit percentage dit jaar naar 3 procent.
René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany, zegt hierover: Vooral het tempo waarin IT zijn top of mind-positie verliest en de banken terrein winnen, vind ik bizar. Ik denk echt dat we getuige zijn van een maatschappelijke ommezwaai met grote gevolgen. De verschuiving van aantrekkingskracht is zo groot dat het een self-fulfilling prophecy wordt. Stakeholders zetten de financiële sector op een enorm voetstuk, waardoor juist deze zal floreren. De rest moet vechten om hun aandacht.
ICT grote verliezer
De voorliefde van werknemers, maar ook van zakenpartners en investeerders, verschuift snel van IT naar de industrie en financiële sector. Het is bijzonder slecht gesteld met de aantrekkingskracht van bedrijven in de IT-sector: Microsoft (-44 procent), HP (-47 procent) en IBM (-39 procent) verliezen alleen dit jaar al bijna de helft van hun aantrekkingskracht. En ook Atos Origin (-35 procent) en Ordina (-46 procent) verliezen wederom veel terrein. Gerhardus: Het gaat er bij mij niet in dat die bedrijven daar niet dagelijks tegenaan lopen in de huidige krappe arbeidsmarkt. In de top 20 staat anno 2007 geen enkel automatiseringsbedrijf meer, terwijl in 2005 nog 20 procent IT was. Voor de banken en verzekeraars geldt het tegenovergestelde: in 2005 stonden er slechts vier financials in de top 20, dit jaar negen.
Sociaal en duurzaam: een groene tegenstroming
In de tweede fase van het Incompany 500-onderzoek, die de reputatie onderzoekt op twaalf aspecten, staan in de top 5 dit jaar drie goede doelen plus een duurzame bank. Artsen zonder Grenzen (6,85), Unicef (6,74) en het Wereld Natuur Fonds (6,71) zien hun scores sterk oplopen en drukken Philips (6,51), Heineken (6,60) en TomTom (6,52) uit die top. Daarnaast maken twee commerciële bedrijven dezelfde als in 2006 de top 5 compleet: Triodos Bank (6,61) en Ikea (7,01). Ikea is de grote winnaar op reputatie.
Shell (-0,37), Nuon (-0,26) en Essent (-0,17) behoren tot de verliezers in het reputatieonderzoek. Gerhardus: Naast de enorme drive in de Nederlandse maatschappij om meer geld te verdienen, neemt duidelijk de behoefte toe om op sociaal en duurzaam gebied iets te betekenen.
Shell wint én verliest
Shell is voor het derde jaar op rij de nummer één op aantrekkingskracht. Het concern trekt zelfs 12 procent extra stemmen, maar zakt wat betreft de reputatie af naar de middenmoot. Gerhardus: Het is duidelijk dat Nederlanders worstelen met het dilemma: ga ik voor het geld en de carrièrekansen of volg ik mijn hart en ga ik voor groen? De focus op duurzaamheid neemt op dit moment sterk toe, dat zie ik duidelijk in het onderzoek. Maar uiteindelijk wint nog altijd het eigenbelang en gaan ze voor de kansen bij de grote multinationals.
Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany 500 editie 2007 die vandaag verschijnt.
Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 80.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid adviesbedrijven) en Incompany 200 (werknemerstevredenheid en interne reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Paulien Jeurissen;
+31 10 4000 952; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006 verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen te hebben gerealiseerd.