Verkiezing Rosé van het Jaar
Waar zijn de allerbeste Roséwijnen verkrijgbaar in Nederland?
AMSTERDAM, 20070405 -- De negentiende editie van het Proefschrift Wijnconcours, waar de Wijnen van het Jaar bekend gemaakt worden, wordt traditioneel in het voorjaar ingeleid door de verkiezing van de Rosé van het Jaar. Honderden Roséwijnen worden niet alleen door de Nederlandse wijnimport, maar ook door diverse producenten uit Europa en uit de Nieuwe Wereld ingestuurd om de prestigieuze prijzen in de wacht te slepen. De bekendmaking van de winnaars vindt plaats op zondag 3 juni 2007 tijdens de zevende editie van het Nederlands Wine & Food Festival in de St. Olofskapel van het NH Barbizon Palace in Amsterdam.
Sterke opmars
Lang geleden had Rosé het imago had van goedkoop en zoetig en alleen afkomstig uit Frankrijk en Portugal. Anno 2007 biedt het assortiment veel meer breedte en kwaliteit en verkopen vrijwel alle wijnproducerende landen Rosé. Onderzoek voor het Productschap Wijn heeft aangetoond dat Rosé de laatste 5 jaar een sterke opmars aan het maken is. De verkoop van Rosé kende een stijging van 25% in 2006, waar het in 2005 ook al met 35% steeg. Het aandeel van Rosé in de "stille wijnplas" (rood, Rosé, wit) is nu 13,5%. Daarnaast werd in week 29 en 30 van 2006 meer Rosé verkocht dan rode wijn en dat is voor het eerst in de geschiedenis. Roséwijnen zijn veruit het meest populair bij de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar. Rosé is niet meer weg te denken uit de diverse winkels, maar ook in de horeca zoals strandtenten, clubs, wijnbars, cafés en restaurants. Helaas laat de kwaliteit van sommige verkrijgbare Roséwijnen nog vaak te wensen over. Daarom is het Proefschrift Wijnconcours met de verkiezing van de Rosé van het Jaar bij uitstek dé graadmeter voor wat er aan kwaliteitswijnen verkrijgbaar is op de Nederlandse markt.
Diverse categorieën
De smaakstijlen lopen uiteen van zoet, licht en toegankelijk tot droog, kruidig en gevuld. Een eenduidige omschrijving van Rosé valt nauwelijks nog te geven. Terwijl sommige Roséwijnen lijken op een frisse rode wijn, doen andere eerder denken aan een complexe witte wijn. De indeling van de prijscategorieën is gebaseerd op de winkelprijs per fles. Er zijn drie hoofdcategorieën die onderverdeeld zijn in zes prijscategorieën waaruit telkens een winnaar uit de bus komt.
Hoofdcategorieën
I Supermarkt, slijterijketen
II Wijnspeciaalzaak
III Boutique Wijnen
Prijscategorieën
De prijscategorieën zijn consument/winkelprijzen per fles in euro:
A: tot en met 5
B: 5,01-7,50
C: 7,51-10
D: 10,01-15
E: 15,01-20
F: vanaf 20
Blindproeven
Een onafhankelijk panel proeft (blind) onder leiding van wijnkenner, wijnmaker en uitgever Jan van Lissum. Uit alle inzendingen selecteren de panels de finalewijnen per hoofd- en prijscategorie. Een vakjury waarin onder andere diverse wijnjournalisten, leden van het Nederlands Gilde van Sommeliers en leden van de Verenigde Vinologen Nederland zitting nemen, beoordeelt ook `blind' de finalewijnen en zal uiteindelijk in de diverse categorieën de allerbeste Roséwijnen kiezen. Organisator The Wine & Food Association zal in mei de lijst met finalisten bekend maken.
Deelname
Deelname staat open voor iedere importeur, groothandel, slijter, wijnspeciaalzaak en supermarkt in Nederland. Meer informatie over over deelname, het reglement en insturen van Rosé wijnen is te vinden op www.thewinesite.nl.