Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 4 juni 2007 1 Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2007/875/50312 - Onderwerp
A4 Zuid Rotterdam (Beneluxplein)-Klaaswaal-Antwerpen

Geachte voorzitter,

Zoals verzocht door de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat zend ik u hierbij een afschrift van de door mij verstuurde brief aan de fractievoorzitters regio Rotterdam en Hoeksche Waard.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

RWS/SDG/NW2007/875/50312

de fractievoorzitters regio Rotterdam en Hoeksche
Waard
p.a. de fractievoorzitter CDA Hoogvliet en
contactpersoon A4Nu!
Mevr. Marianne van der Ham
Anton Kortlandtpad 16
3191 XH Hoogvliet

CC Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 4 juni 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk RWS/SDG/NW2007/875/50312 - Onderwerp
A4 Zuid Rotterdam (Beneluxplein)-Klaaswaal-Antwerpen

Geachte mevrouw van der Ham,

Hiermee reageer ik op uw brief van 11 mei 2007 met bovenvermeld onderwerp.

Het doet mij deugd dat het onderwerp bereikbaarheid en mobiliteit bij de CDA- bestuurders in uw regio zo'n grote aandacht heeft, en dat er over het belang van een A4-doorstroomroute een breed gedragen gezamenlijke regionale visie bestaat. De in uw brief aangegeven punten over het belang van de A4-corridor kan ik op hoofdlijnen onderschrijven. Of de A4-Zuid deel gaat uitmaken van het UPR wordt momenteel nog bekeken.

Het is een gegeven dat de A4-Zuid niet in het MIT-2007 staat. Dat wil echter niet zeggen dat realisatie van dit wegvak vóór 2020 onmogelijk is. In september 2006 is door mijn voorganger aangegeven dat de aanpak van de A4-corridor ­ inclusief realisatie van A4-zuid ­ uitgaande van private financiering in principe snel kan worden opgepakt. Ik ondersteun deze ingezette lijn.

In het kader van het Project Mainportcorridor Zuid (PMZ) wordt momenteel onderzocht of met een publiek-private aanpak de publieke ambities t.a.v. de A4- corridor goed kunnen worden gerealiseerd. De projectdirectie PMZ voert momenteel een publieke en private marktverkenning uit. De resultaten hiervan zullen aan het einde van dit jaar bekend zijn. Volgens de aanpak en planning van PMZ is de snelst denkbare start van realisatie van het ontbrekende stuk A4 voorzien in 2015. In gebruikname zou dan in 2020 mogelijk zijn.

---

RWS/SDG/NW2007/875/50312

In de planning van het vervolg van PMZ zijn nog diverse beslismomenten voorzien. Het kabinet en de Tweede Kamer zullen nog moeten besluiten over het definitief overgaan tot een marktuitvraag voor private of publiek/private exploitatie van de A4- corridor (inclusief eventuele aanleg van de A4-zuid). Ook zullen (daarna) de bestaande RO-procedures moeten worden doorlopen, alsmede een nadere uitwerking van de vormgeving van de weg, inclusief de te realiseren aansluitingen en oeververbindingen. Een goede inbedding in de maatschappelijke omgeving is daarbij een belangrijke voorwaarde om tot snelle besluitvorming te komen

Uit de eerste globale analyses door Projectdirectie PMZ komt naar voren dat de realisatie van de A4-zuid per saldo maatschappelijke voordelen kan hebben. In een bredere kosten-batenanalyse zal dit nader moeten worden onderbouwd. De A4 is voorzien als een doorstroomroute, met een gegarandeerde doorstroming binnen een nog vast te stellen milieugebruiksruimte. Goede doorstroming op de A4 is een vereiste, met daarbij een afgewogen strategie ten aanzien van hoeveelheid en locatie van de aansluitingen, in samenhang met de regionale/lokale wegenstructuur.

Voor gedetailleerde informatie verwijs ik graag naar de website van PMZ: www.pmz- rws.nl.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---