abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 juni 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/875/50312 -
Onderwerp
A4 Zuid Rotterdam (Beneluxplein)-Klaaswaal-Antwerpen
Geachte voorzitter,
Zoals verzocht door de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat zend ik u hierbij
een afschrift van de door mij verstuurde brief aan de fractievoorzitters regio
Rotterdam en Hoeksche Waard.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/NW2007/875/50312
de fractievoorzitters regio Rotterdam en Hoeksche
Waard
p.a. de fractievoorzitter CDA Hoogvliet en
contactpersoon A4Nu!
Mevr. Marianne van der Ham
Anton Kortlandtpad 16
3191 XH Hoogvliet
CC Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
4 juni 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2007/875/50312 -
Onderwerp
A4 Zuid Rotterdam (Beneluxplein)-Klaaswaal-Antwerpen
Geachte mevrouw van der Ham,
Hiermee reageer ik op uw brief van 11 mei 2007 met bovenvermeld onderwerp.
Het doet mij deugd dat het onderwerp bereikbaarheid en mobiliteit bij de CDA-
bestuurders in uw regio zo'n grote aandacht heeft, en dat er over het belang van een
A4-doorstroomroute een breed gedragen gezamenlijke regionale visie bestaat. De in
uw brief aangegeven punten over het belang van de A4-corridor kan ik op hoofdlijnen
onderschrijven. Of de A4-Zuid deel gaat uitmaken van het UPR wordt momenteel nog
bekeken.
Het is een gegeven dat de A4-Zuid niet in het MIT-2007 staat. Dat wil echter niet
zeggen dat realisatie van dit wegvak vóór 2020 onmogelijk is. In september 2006 is
door mijn voorganger aangegeven dat de aanpak van de A4-corridor inclusief
realisatie van A4-zuid uitgaande van private financiering in principe snel kan
worden opgepakt. Ik ondersteun deze ingezette lijn.
In het kader van het Project Mainportcorridor Zuid (PMZ) wordt momenteel
onderzocht of met een publiek-private aanpak de publieke ambities t.a.v. de A4-
corridor goed kunnen worden gerealiseerd. De projectdirectie PMZ voert momenteel
een publieke en private marktverkenning uit. De resultaten hiervan zullen aan het
einde van dit jaar bekend zijn. Volgens de aanpak en planning van PMZ is de snelst
denkbare start van realisatie van het ontbrekende stuk A4 voorzien in 2015. In
gebruikname zou dan in 2020 mogelijk zijn.
---
RWS/SDG/NW2007/875/50312
In de planning van het vervolg van PMZ zijn nog diverse beslismomenten voorzien.
Het kabinet en de Tweede Kamer zullen nog moeten besluiten over het definitief
overgaan tot een marktuitvraag voor private of publiek/private exploitatie van de A4-
corridor (inclusief eventuele aanleg van de A4-zuid). Ook zullen (daarna) de
bestaande RO-procedures moeten worden doorlopen, alsmede een
nadere uitwerking van de vormgeving van de weg, inclusief de te realiseren
aansluitingen en oeververbindingen. Een goede inbedding in de maatschappelijke
omgeving is daarbij een belangrijke voorwaarde om tot snelle besluitvorming te
komen
Uit de eerste globale analyses door Projectdirectie PMZ komt naar voren dat de
realisatie van de A4-zuid per saldo maatschappelijke voordelen kan hebben. In een
bredere kosten-batenanalyse zal dit nader moeten worden onderbouwd.
De A4 is voorzien als een doorstroomroute, met een gegarandeerde doorstroming
binnen een nog vast te stellen milieugebruiksruimte. Goede doorstroming op de A4 is
een vereiste, met daarbij een afgewogen strategie ten aanzien van hoeveelheid en
locatie van de aansluitingen, in samenhang met de regionale/lokale wegenstructuur.
Voor gedetailleerde informatie verwijs ik graag naar de website van PMZ: www.pmz-
rws.nl.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat