Datum 04 juni 2007
Ons kenmerk S2007016141
Antwoorden op vragen inzake de brief Project "Instandhouding Multi-purpose Fregatten" van 26 maart 2007
Met mijn brief van 26 maart 2007 heb ik u geïnformeerd over de instandhouding
en verbetering van de M-fregatten (30800X, nr. 79). Hierbij bied ik u de
antwoorden aan op de vragen die de vaste commissie voor Defensie heeft
gesteld naar aanleiding van mijn brief (verzoek met kenmerk 07-DEF-B-038).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Antwoorden op vragen van de vaste commissie voor Defensie naar
aanleiding van de brief van de staatssecretaris van Defensie d.d. 26 maart
2007 inzake de instandhouding en verbetering van de M-fregatten (30800X,
nr. 79).
1. De automatiseringssystemen (machinekamerbewaking, brandmelding,
enzovoort) voor de platformtechnische systemen worden vervangen.
Worden dit "tailor made" systemen, of systemen welke eveneens op de
civiele markt vrij verkrijgbaar zijn?
Uit het oogpunt van doelmatigheid wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van
(civiel) beschikbare technologie, waar noodzakelijk aangepast aan de specifieke
eisen van dit platform.
2. Zal, nu de NH-90 andermaal flink in de vertraging komt, een eenmaal
aangepast fregat ook nog de Lynx kunnen ontvangen en huisvesten?
Ja. Het M-fregat zal ook na het instandhoudingsprogramma met kleine
aanpassingen aan het liersysteem de Lynx-helikopter kunnen blijven ontvangen
en huisvesten.
3. Binnen het SEWACO systeem wordt onder andere het Combat
Management System (CMS) vervangen. Zal dit systeem op deze schepen
qua opzet en uitvoering zoveel mogelijk lijken op dat van de andere (de
LCF-) fregatten van de vloot, zodat een zo hoog mogelijke
uitwisselbaarheid/ hertrainbaarheid naar andere schepen van de
bemanning kan worden bereikt?
Ja. Voor het CMS wordt maximaal gebruik gemaakt van softwarecomponenten
van het "Guardion"-systeem. Dit systeem is al in gebruik aan boord van de
Pagina 2/7
Datum
Ons kenmerk
Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) en het Landing Platform Dock
(LPD)-2.
4. Welk gedeelte van de voorgenomen werkzaamheden wordt
commercieel aanbesteed?
7. Kunt u een goed overzicht bieden van welke componenten/
werkzaamheden commercieel (bij de Nederlandse defensie-industrie) en
welke ondershands aan het marinebedrijf worden aanbesteed?
De modificatie aan het vliegdek en de hangar en de "provisions for Low
Frequency Active Sonar (LFAS)" zullen beide aan een civiele werf worden
uitbesteed. De overige activiteiten blijven onder beheer van het Marinebedrijf, dat
delen van het werk ook uitbesteedt aan civiele bedrijven. De keuze voor een
civiel bedrijf maakt deel uit van de verwervingsvoorbereiding.
5. In hoeverre zullen er verschillen ontstaan tussen de Belgische en de
Nederlandse M-fregatten? In hoeverre is er dan nog sprake van de eerder
aangekondigde beoogde 4 4 4 vlootopbouw die samen met de Belgen
opgebouwd wordt? (4-4-4: 4 OPV, 4 (2x B, 2x NL) M-fregatten, 4 x LCF)
België en Nederland streven naar nauwe samenwerking bij het onderhoud, de
instandhouding en het opwerken van onder meer de M-fregatten. De configuratie
van deze schepen zal voor beide landen zoveel mogelijk gelijk worden gehouden
om de beoogde vlootopbouw te garanderen. In de vervolgfase van het project
wordt het instandhoudingprogramma verder uitgewerkt. Het op te richten
binationale projectbureau verzorgt, naar analogie met het PAM/CUP project, de
coördinatie en zal de identieke configuraties bewaken.
6 Welke financiële gevolgen (voordelen) voorziet u indien België besluit
te participeren in het onderhoudsprogramma? Op welke termijn moet
België besluiten in het onderhoudsprogramma te participeren om deze
Pagina 3/7
Datum
Ons kenmerk
mogelijke financiële voordelen ook te realiseren? Is daartoe in België reeds
een besluitvormingsprocedure gestart? Zo neen, waarom niet? Zo ja,
wanneer denkt u dat er een besluit zal vallen?
Als België besluit mee te doen aan het instandhoudingsprogramma M-fregatten
(IP-MFF) kunnen de non-recurring kosten evenredig worden verdeeld. Het IP-
MFF is opgenomen in het binationale beheersplan M-fregatten van januari 2007.
Belgische goedkeuring van het benodigde investeringsplan is voor het najaar
2007 voorzien.
8. Welke financiële gevolgen (voordelen) voorziet u indien Portugal en/of
Chili besluiten te participeren in het onderhoudsprogramma? Op welke
termijn moeten Portugal en/of Chili besluiten in het onderhoudsprogramma
te participeren om deze mogelijke financiële voordelen ook te realiseren? Is
daartoe in Portugal en/of Chili reeds een besluitvormingsprocedure
gestart? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wanneer denkt u dat er een besluit
zal vallen? Is het feit dat Chili geen NAVO-bondgenoot is een beperkende
factor waar het een mogelijke samenwerking betreft? Zo neen, waarom
niet? Zo ja, aan welke beperkingen is een eventuele samenwerking
onderhevig?
Vooralsnog is geen sprake van deelneming van Portugal of Chili aan het IP-MFF.
Voor dit project zijn er dus geen directe voordelen te verwachten. Het is niet uit te
sluiten dat deelneming later alsnog aan de orde komt. Indien Portugal en Chili
overeenkomstige modificaties toepassen, kan een deel van de ontwerp- en
ontwikkelingsactiviteiten mogelijk worden terugverdiend. Het feit dat Chili geen lid
is van de Navo heeft tot op heden de samenwerkingsmogelijkheden niet beperkt.
9. Mag uit het feit dat inschakeling van Nederlandse bedrijven `mogelijk'
is worden opgemaakt dat Nederlands bedrijven een voorkeurspositie
hebben? Zo ja welke? Of bedoelt u dat zij zoals ieder Europees bedrijf -
Pagina 4/7
Datum
Ons kenmerk
mogen inschrijven op de aanbesteding? Zo ja, wat is dan de informatieve
waarde van uw opmerking? Kunt u het bericht uit de PZC (27 maart 2007)
dat `een order voor Schelde Marinebouw in Vlissingen voor de hand ligt'
bevestigen?
Nederlandse bedrijven genieten alleen de voorkeur als hun inschakeling naar
verwachting tot de meest doelmatige uitvoering van het project zal leiden. Dat
geldt met name voor de inzet van de Schelde voor de modificatie van de hangar
en het vliegdek en mogelijk ook voor Imtech dat de eerdere versie van het
Integrated Monitoring and Control System (IMCS) heeft gebouwd. Voor de
Seastar-oppervlaktesurveillancesensor is in het verleden bij Thales een
belangrijk deel van de technologie in het kader van Defensie R&D-projecten
ontwikkeld.
10. Komt de vereiste, of gewenste, capaciteit van de Nederlandse marine
in gevaar doordat zij - volgens planning tweeëneenhalf jaar - tussen
augustus 2009 en maart 2012 slechts over één M-fregat beschikken? Zo
neen, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen neemt u om dit gemis te
compenseren?
Gedurende genoemde periode kunnen niet alle taken op het gewenste niveau
worden uitgevoerd, mede omdat de vier patrouilleschepen nog niet zullen zijn
ingestroomd. De gereedstellingsopdracht van het Commando Zeestrijdkrachten
(CZSK) zal worden beperkt. Aanwezigheid in het Caribische gebied kan wel
worden gegarandeerd. In het kader van de Nato Response Force (NRF) zal
tijdelijk één eenheid als 'non-standing element' (dus niet permanent) voor één
van de twee Standing NATO Maritime Groups beschikbaar worden gesteld.
11. Waar brengt u de in juli 2009 verwachte NH-90 onder zolang de M-
fregatten nog niet zijn aangepast? Klopt onze veronderstelling dat de NH-
90 pas in november 2010 operationeel kan zijn, tegelijkertijd met het
Pagina 5/7
Datum
Ons kenmerk
afronden van de testperiode van de eerste verbouwde M-fregat? Zo neen,
waarom niet? Zo ja, hoe en vanaf welk platform wilt u de NH-90 in de
tussentijd inzetten?
De eerste NH-90-helikopters zullen vanaf Marine Vliegkamp De Kooy initieel voor
het opleiden en opwerken van technisch personeel en vliegende bemanningen
worden ingezet, teneinde één jaar na invoering van de eerste NH-90 de waltaken
van de Lynx te kunnen overnemen. Vervolgens zal worden toegewerkt naar het
opereren vanaf schepen. De LC-fregatten, de bevoorradingsschepen (AOR's) en
de amfibische schepen (LPD's) zijn op dat moment geschikt om met een NH-90
te opereren. Als het M-fregat nog niet beschikbaar is om met een NH-90 te
opereren, kan worden gebruik gemaakt van eerdergenoemde schepen.
12. Betreft het `gemiddelde tot hoge risico' van de werkzaamheden risico's
met betrekking tot geld, doorlooptijd of beide? Welk probleem lost u op met
een `afdoende risicoreservering', meerkosten, tijdverlies of beiden? Welke
operationele risico's loopt de marine indien het project uitloopt in tijd?
Het risico van de CMS-ontwikkeling is beperkt omdat gebruik kan worden
gemaakt van reeds beproefde en gebruikte "Guardion"-componenten. Het extra
werk voor dit project bestaat uit het integreren van de Sensor- Wapen- en
Commandosystemen (Sewaco) binnen het CMS. Dit is goed te plannen omdat
het grotendeels bekende systemen betreft. Aan de CMS-ontwikkeling zijn twee
risico's verbonden, te weten de beschikbaarheid van voldoende goed
gekwalificeerd IT-personeel bij CAMS-Force Vision en de tijdige beschikbaarheid
voor integratietesten van (simulatoren van) Sewaco-subsystemen.
Tegenvallende levertijden van deze systemen zullen resulteren in een langere
doorlooptijd. Om dit risico te beperken is aan het eind van het IP-MFF een
periode van zes maanden ingebouwd voor de integratie van software en
hardware.
Pagina 6/7
Datum
Ons kenmerk
13. Betekent het hoge risico vanwege `nieuwe technologieën' en `nieuwe
computerprogrammatuur' dat er custom made technologie wordt ingezet
die nog niet `proven' is? Zo ja, waarom is afgezien van `off the shelf'
technologie en programmatuur? Zo neen, is er onderzoek gedaan naar (de
aanpak en de risico's) van upgrades elders?
Het IP-MFF omvat een beperkt aantal nieuwe technologieën. De belangrijkste
vernieuwingen betreffen de nieuwe sensor voor oppervlaktedoelen. Er is nog
geen van de plank verklrijgbare oppervlaktesurveillancesensor die de vereiste
operationele eigenschappen garandeert. De technologie voor deze sensor is
overigens voor een belangrijk deel al in Defensie R&D Projecten ontwikkeld. De
CMS-technologie is toegepast bij twee voorgaande projecten LCF en LPD-2.
Hierbij wordt op grote schaal gebruik gemaakt van reeds beschikbare
technologie, zoals computers, netwerken en software gebruik gemaakt. Het is
onvermijdelijk dat voor de M-fregatten nieuwere commerciële
computerapparatuur, netwerken en bijbehorende randapparatuur wordt gekocht.
De door Nederland ontwikkelde combinatie van herbruikbare zelfgemaakte
militaire softwarecomponenten en commerciële infrastructuur, is aantoonbaar
goedkoper, sneller, flexibeler en beter dan producten bij vergelijkbare
internationale projecten van Duitsland, Frankrijk, Italië, het Verenigd Koninkrijk en
de Verenigde Staten.
Pagina 7/7
---- --
Ministerie van Defensie