Mitsubishi Colt Cup: Edwin Abbring wint slijtageslag rond Helmond
(6/4/2007)
Niet KNAF Talent First-coureur Kevin Abbring maar zijn vader Edwin
kwam in de Paradigit ELE-Rally als winnaar uit de bus. In zijn
thuiswedstrijd was de routinier uit het Brabantse Son een maatje te
groot voor de overblijvende equipes in de Merwede Springs Mitsubishi
Colt Cup, waarvan Henk Westerbeek als tweede finishte, gevolgd door
Mark Nieuwlaar.
De Paradigit ELE-Rally 2007 draaide uit op een slijtageslag van de
eerste orde. De wedstrijd behoort tot de zogenaamde âgrote drieâ van
het Rallyclinic Dutch Open, waartoe ook de West-Brabant Rally en de
voormalige Golden Tulip Rally worden gerekend. Met name de rond 10%
van de totaal 207 kilometer klassementproef op onverharde wegen deed
een groot aantal deelnemers de das om. Zo ook routinier Evert
Bolderheij. De Amstelveense crack, die in de Tank S Rally de KNAF
Talent First-rijder Kevin Abbring nog het vuur aan de schenen had
gelegd, keek al vanaf de eerste klassementsproef tegen een achterstand
aan. Die KP werd overigens een prooi voor de andere routinier Edwin
Abbring, die daarna zoals verwacht zijn zoon Kevin snel van hem weg
zag lopen.
Bolderheij erkende daarop dat hij zich zou moeten beperken tot de
strijd met Abbring Senior maar al op de vierde proef kwam voor hem het
eind. Met naar eigen zeggen een vaart van rond de 160 km/u dook de
Mitsubishi Colt in een gat op een stuk onverharde weg, sprong de lucht
in en landde dermate hard op zijn neus dat de neus van zijn auto flink
beschadigd raakte. âIk dacht zelf even dat we in de lengte over de kop
zouden gaan maar dat viel gelukkig nog mee. Wel zonde want ik denk dat
ik een hele leuke strijd met Edwin zou hebben gehadâ, mijmerde
Bolderheij, terwijl hij de schade aan zijn auto opnam.
Ook Kevin Abbring, die de eerste drie wedstrijden met overmacht had
gewonnen, zou de finish niet zien. Op de KP Oirschot gleed de
KNAF-auto onverwachts uit op een glad stuk weg en voor Junior ook maar
iets kon uitrichten werd de zijkant van een brug geraakt, waarbij een
achterwiel half werd afgescheurd. Zijn ervaren navigator Harmen
Scholtalbers had geen idee hoe dat was gebeurd. âHet moet er heel glad
zijn geweest want Kevin reed al een tijdje op zeker omdat we zoveel
voorsprong hadden. Ineens brak de auto uit, op precies dezelfde plaats
trouwens waar ook Mark Steijger onverwachts op de brugleuning vloog.
En ook die had er geen verklaring voorâ.
Einde wedstrijd dus voor de KNAF-equipe en daarmee kwam de leiding in
handen van vader Edwin. Die reed de hele dag al in een ongekend hoog
tempo. âIk kan nu echt spelenderwijs met de auto rijden en dat zie je
meteen aan de tijden. Op het moment dat Kevin uitviel zat ik er maar
dertien seconden achter. Zo klein is het verschil nog nooit geweestâ,
lachte de routinier, die eenmaal sneller dan zijn zoon was geweest en
twee keer dezelfde tijd had genoteerd. Senior won in totaal 11 van de
25 KPâs.
De als altijd betrouwbaar rijdende Henk Westerbeek zette overigens
evenveel proeven op zijn naam en had Senior dan ook onder druk kunnen
zetten, ware het niet dat hij op één proef met twee lekke banden
tegelijk te kampen kreeg. Daarna verloor hij ook nog eenmaal olie,
nadat er een steen door een oliekoeler was gevlogen. Maar Westerbeek
weet als geen ander zijn auto naar de finish te loodsen, waar hij met
zijn navigator Radbout Mutsaers dan ook een welverdiende tweede plaats
opstreek.
De derde plaats ging naar Mark Nieuwlaar en Jan-Coert Kapteijn, die
andermaal de nodige problemen moesten overwinnen. Dit keer liep er
steeds een aandrijfas uit de versnellingsbak, waardoor hij een paar
normtijden aan zijn broek kreeg. âIn Hulst gebeurde dat ook al een
keer. Ik vermoed nu toch dat bij die reuzensprong in Almere het
sub-frame verbogen is geraakt. Anders kan ik het niet verklaren. We
zullen dat nog eens goed moeten onderzoeken. De rest van de rally heb
ik gebruikt om met verschillende bandensoorten te experimenteren. Het
is dus toch op een nuttige les uitgedraaidâ, vertelde Nieuwlaar, die
lange tijd niet zo tevreden had gekeken als toen hij in hartje Helmond
met twee bekers in de auto het erepodium afreed.
AutoRai