Amsterdam Airport Schiphol

Selectiviteitsbeleid van Schiphol resulteert in hogere tarieven voor nachtvluchten en meest lawaaiige vliegtuigen

Schiphol, 4 juni 2007

De tarieven die Schiphol per 1 november 2007 in rekening brengt aan luchtvaartmaatschappijen gaan per saldo niet omhoog. Wel wordt in de nieuwe tariefstelling een verdergaande prijsdifferentiatie doorgevoerd waarmee verdere invulling wordt gegeven aan het selectiviteitsbeleid. Hierbij is de geluidsbelasting van het toestel bepalend voor de hoogte van het tarief. Om het gebruik van stillere vliegtuigen verder te stimuleren gaat Schiphol Group de start- en landingsgelden voor de meest lawaaiige toestellen op Amsterdam Airport Schiphol verhogen. Geluidsarme toestellen gaan daarentegen minder betalen. Bovendien worden de tarieven voor starten in de nacht verhoogd om het verkeer in de nacht zoveel mogelijk te ontmoedigen. Voor de passagiers gerelateerde tarieven geldt dat de verhouding tussen het tarief voor lokaal opstappende passagiers en transferpassagiers zal worden verkleind.

Nieuwe tariefstelling start- en landingsgelden
De nieuwe tarieven en voorwaarden zijn vastgesteld op 31 mei 2007. Het verschil in start- en landingsgelden voor lawaaiige en geluidsarme toestellen op Schiphol wordt in de nieuwe tariefstelling verder vergroot. De meest lawaaiige toestellen betalen per 1 november overdag 140 procent van het basistarief; de meest geluidsarme toestellen betalen overdag 85 procent van het basistarief.

Ook de tariefdifferentiatie op basis van het aankomst- of vertrektijdstip van een vlucht wordt verder vergroot. Starten in de nacht wordt per 1 november duurder; het tarief voor een vertrek in de nacht wordt verhoogd naar 150 procent van het dagtarief (was 140 procent). Het tarief voor landen in de nacht bedraagt 127 procent van het dagtarief (was 127). Daarnaast worden de start- en landingsgelden voor de meest lawaaiige toestellen (onderkant Hoofdstuk 3 vliegtuigen) in de nacht extra verhoogd met nog eens vijftig procent.

Passagiersgelden
Het is de strategie van Schiphol Group om de concurrentie positie van de mainport te versterken. Om de tarieven echter meer in lijn te brengen met de concurrerende Europese luchthavens, is besloten het tariefverschil tussen de transferpassagier en lokaal opstappende passagier te verkleinen. Ook voor de passagiersgelden (Passenger Service Charge en Security Service Charge) geldt hierbij dat de tarieven per saldo niet omhoog gaan.

De Passenger Service Charge voor de lokaal opstappende passagier wordt met ingang van 1 november verlaagd van ¤13,22 naar ¤13,00. Het tarief voor de (vertrekkende) transferpassagier wordt verhoogd naar ¤5,46 (was ¤4,56). De Security Service Charge voor lokaal opstappende passagiers wordt verlaagd naar ¤10,84 (was ¤12,78) en het tarief voor (vertrekkende) transferpassagiers wordt verhoogd naar ¤6,07 (was ¤4,11).

Consultatie luchtvaartmaatschappijen
Het formele consultatieproces over het voorstel voor tarieven en voorwaarden met de op Schiphol opererende luchtvaartmaatschappijen heeft plaatsgevonden van medio april tot medio mei 2007.

Toezicht NMa
De directie van Schiphol Group had al eerder wijzigingen willen aanbrengen in de tarieven. Als gevolg van de wijziging van de Wet Luchtvaart in juli vorig jaar is het proces van vaststelling van tarieven en voorwaarden gewijzigd, waardoor het aanpassen van de tariefstructuur niet eerder mogelijk was. Sinds de nieuwe Wet Luchtvaart van kracht is geworden is de NMa het orgaan dat toezicht houdt op de toerekening van kosten en opbrengsten aan luchtvaartactiviteiten door Schiphol.

054-2007/gc

Met 46,1 miljoen passagiers en ruim 1,5 miljoen ton vracht was Amsterdam Airport Schiphol in 2006 de vierde luchthaven van Europa in aantallen passagiers en de derde in vrachtvolume. Zo'n 90 lijndienstmaatschappijen verbinden de luchthaven op rechtstreekse vluchten met ca. 270 bestemmingen over de hele wereld. Schiphol is daarmee één van de vier belangrijkste mainports of hubs van Europa en één van de twee Europese thuisbases van Air France-KLM en de SkyTeam alliantie. De luchthaven Schiphol is ook een belangrijke economische motor voor de regio. Op de luchthaven waren eind oktober 2006, ruim 61.000 mensen werkzaam.

Amsterdam Airport Schiphol is een onderdeel van Schiphol Group. Schiphol Group is een exploitant van luchthavens in binnen- en buitenland en heeft als ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn. Zie http://www.schiphol.nl

Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl